Alles over vakanties op én met de fiets

Gravelroutes tussen Slovenie en Zurich

nilsk123
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 okt 2021 16:26

nilsk123 04 aug 2023 10:35

Hi,

Begin september vertrek ik naar Slovenie met de gravelfiets om daar een tijd in de bergen door te brengen. Plan ligt nog open, maar doel is om na een week of 2/2.5 in Zurich te zijn om vanuit daar weer naar Nederland te gaan.

Eerste week ben ik in voorzien, ik begin in Maribor, ga via het gebergte in het noorden naar Triglavski national park om daar deze route te fietsen:

https://bikepacking.com/routes/bikepacking-slovenia/

Daarna wil ik dus verder naar Zurich, liefst via gravelroutes aangezien ik met een gravelbike met 40mm banden ga. Ik kan veel MTB paden vinden in de tussenliggende regio (mag via Oostenrijk of Italie zijn) vinden, maar ben bang dat die zonder suspensie niet echt te doen zijn.

Iemand aanraders? Ik schuw het klimwerk zeker niet, liefst zoveel mogelijk over hoge toppen, maar de routes moeten wel begaanbaar zijn met de gravelbike.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 04 aug 2023 10:59

Daar vraag je nogal wat. Ik heb wel eens in Karinthië gefietst op Waldautobahnen die je ook met een vette gravelbike kunt fietsen, maar dat is dan nog geen route die je naar pak weg Tirol brengt. En dan de rest nog. Je route zal verder naar Süd-Tirol, Zwitsers Nationalpark, Lichtenstein voeren is zo mijn idee. Dat wordt flink puzzelen.
hun fietsen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5249
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 aug 2023 13:13

Ik gebruik bij start van het plannen van fietsvakanties openstreet map met de fiets layer er op.
https://www.openstreetmap.org/#map=16/5 ... 8&layers=C

Het geeft veelal wat mogelijk is. Meeste fietsroutes, dikwijls mtb routes vind je er op terug.
Het kan een start zijn.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12733
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 aug 2023 11:56

MTB routes is lastig in te schatten, daar zit gravel bij. Maar ook bijna downhill.
Je zal als je een route ziet op lokale sites moeten kijken of met google streerview hoe het er echt uitziet.

Wat je wel ziet is dat gravel bijna standaard 10% is. Dus let ook op je verzet.

Strava maakt ook beste goede routes die makkelijk zijn na te kijken op google.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 07 aug 2023 21:01

Tussen het eerst en het tweede/laatste bericht van nilsk123 hebben we twee jaar geduldig moeten wachten. Ik weet niet of nilsk123 nog meeleest.
hun fietsen.

nilsk123
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 okt 2021 16:26

nilsk123 08 aug 2023 09:39

Nilsk123 leest nog mee, dank voor jullie engelengeduld. Door het noodweer in Slovenie is de camping die ik geboekt had voor de eerste paar dagen fysiek niet meer aanwezig. Ik ben aan het twijfelen om wellicht het plan Slovenie te laten schieten en een andere windstreek uit te kiezen.

Ik heb twee keer eerder een lange tocht gedaan, een keer naar Rome via Duitsland / Oostenrijk, en een keer naar zuid Frankrijk (Ventoux) via de Vogezen en Zwitserse alpen. Ik zoek een bestemming waar het in september nog prima weer is, zonder weer diezelfde stukken door duitsland / noord frankrijk te hoeven fietsen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12733
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 aug 2023 18:25

Boedapest beginnen en dan via Oostenrijk of nog even uitzaken via Kroatie?

Plaats reactie