Zinvolle upgrade remschijven RT-MT800?
Tweede wielset gekocht en heb nog maar 1 set rotors. Wat is nu een zinvolle upgrade ten opzichte van de standaard RT-MT800 schijven?
De ice freez uitvoering met extra koelprofiel in de schijf vind ik niet echt mooi. Lijkt ook overbodig, zelfs voor Zuid Limburg waar ik woon.
Bergritten kan ik ook de standaard schijven gebruiken, toch?
De swisstop catalyst vind ik wel mooi, net als de Galfer fixed disc wave. Galfer stelt ook de lichtste schijven te leveren. Maar ben nog op zoek naar ervaringen.
Galfer iets goedkoper dan Shimano ietsje lichter. Ziet er op het oog goed uit allemaal.
De ice freez uitvoering met extra koelprofiel in de schijf vind ik niet echt mooi. Lijkt ook overbodig, zelfs voor Zuid Limburg waar ik woon.
Bergritten kan ik ook de standaard schijven gebruiken, toch?
De swisstop catalyst vind ik wel mooi, net als de Galfer fixed disc wave. Galfer stelt ook de lichtste schijven te leveren. Maar ben nog op zoek naar ervaringen.
Galfer iets goedkoper dan Shimano ietsje lichter. Ziet er op het oog goed uit allemaal.
Dogma F
+1
[wij van wc-eend]Ik heb ze zelf ook, op 4 wielsets, werkt gewoon icm Shimano remklauwen. Ze ogen veel slanker en zijn gewoon vol-staal (slijtvaster en sterker) in plaats van een alu sandwich.
Ik heb de Swissstop op de fiets van mijn zoon gemonteerd. Fijne schijven inderdaad. En er is ook nog een lichtgewicht versie van. Die heten zo uit mijn hoofd de catalyst pro. Die zijn dan nog wel zwaarder dan Shimano schijven maar dat is ook niet raar omdat ze volledig van staal zijn.
Kijk ook eens naar Campa AFS03 schijven. Redelijk licht, zien er goed uit, zo goed als geluidsloos en volledig uit staal dus goed standvastig. Zelf heb ik deze schijven op mijn Look 765 met Ultegra. Laatst in Frankrijk compleet nat geregend maar geen piep gehoord. Perfect.
Kijk ook eens naar Campa AFS03 schijven. Redelijk licht, zien er goed uit, zo goed als geluidsloos en volledig uit staal dus goed standvastig. Zelf heb ik deze schijven op mijn Look 765 met Ultegra. Laatst in Frankrijk compleet nat geregend maar geen piep gehoord. Perfect.
Ride bikes, not tanks!
-
scottpch
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Die Campa schijven heb ik ook op de MTB!
Echter gisteren die schijven aan en nader onderzoek onderworpen omdat bij ingeknepen voorrem lijkt of er speling op het balhoofd zit.
Wat blijkt: Het hart van die schijf en de schijf zitten geklonken aan elkaar maar daar komt die speling vandaan!!
Echt slecht dus....
Remmen doen ze wel perfect...
Dus Leon1, effe checken of jij dat probleem ook hebt!
Echter gisteren die schijven aan en nader onderzoek onderworpen omdat bij ingeknepen voorrem lijkt of er speling op het balhoofd zit.
Wat blijkt: Het hart van die schijf en de schijf zitten geklonken aan elkaar maar daar komt die speling vandaan!!
Echt slecht dus....
Remmen doen ze wel perfect...
Dus Leon1, effe checken of jij dat probleem ook hebt!
Nu je het zegt herken ik wat jij zegt (op 1 fiets). Nooit aan gedacht dat het van de schijven zou kunnen komen. Dat ga ik dus controleren. En dat zal ik hier nog wel laten weten. Ik heb 4 paar in gebruik en eigenlijk helemaal geen klachten. Ik heb net even gekeken op de site van Campagnolo of ze daar iets zeggen over 'zwevend' gemonteerde remranden. Maar dat lees ik niet terug. Want het hoeft op zich niet slecht te zijn dat er wat beweging in zit. Hope heeft schijven die dat ook hebben.
Ride bikes, not tanks!
Ik heb dit ook gehad bij 2 campa schijven. Komt blijkbaar vaker voor. Ik heb ze teruggestuurd naar Futurum, en netjes mijn geld terug gekregen. Vervolgens een setje Galfer schijven aangeschaft.
Zonder gelijk het hele algemene schijfremmentopic nog ns over te doen:
Op de motor heb je het fenomeen ‘zwevende schijven’, waarbij de schijf zijdelings (en heel licht voor/achter) kan bewegen tov het hart. Dat rinkelt leuk als je stapvoets rijdt en lijkt alsof ze los zitten.
Dat is geen ‘fout’ of ‘slecht ontwerp’, maar de bedoeling zodat een eventueel slagje of niet gecentreerde klauw/schijf combi in de schijf kan worden opgevangen en de schijven kunnen uitzetten/krimpen bij het remmen.
Zouden die Campa-schijven ook zoiets hebben?
(Edit: mosterd/maaltijd; ik zie dat dat al is geopperd…)
Op de motor heb je het fenomeen ‘zwevende schijven’, waarbij de schijf zijdelings (en heel licht voor/achter) kan bewegen tov het hart. Dat rinkelt leuk als je stapvoets rijdt en lijkt alsof ze los zitten.
Dat is geen ‘fout’ of ‘slecht ontwerp’, maar de bedoeling zodat een eventueel slagje of niet gecentreerde klauw/schijf combi in de schijf kan worden opgevangen en de schijven kunnen uitzetten/krimpen bij het remmen.
Zouden die Campa-schijven ook zoiets hebben?
(Edit: mosterd/maaltijd; ik zie dat dat al is geopperd…)
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Dan zou het toch ook bij elke schijf van dat type moeten zijn. En dat is niet zo.
Daarnaast heeft FuturumShop ze, na overleg met (de importeur van) Campa, ook als “niet goed” terug genomen.
Daarnaast heeft FuturumShop ze, na overleg met (de importeur van) Campa, ook als “niet goed” terug genomen.
En inderdaad, ik heb zojuist een 140mm Campa-schijf gemonteerd en ik kan de remrand inderdaad een beetje bewegen t.o.v. het hart van de schijf. Deze zijn wel al even in gebruik maar dat zou natuurlijk niet uit mogen maken. In ieder geval al langer dan 2 jaar. Geen garantie dus meer. Dan nog denk ik dat het voor de werking niet veel uitmaakt.
Ride bikes, not tanks!