Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Airco in huis

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8521
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 aug 2023 22:55

wasbeer2006 schreef: 06 aug 2023 21:55 Dat denk ik niet :-) sterker dat weet ik zeker.
Even in het kort, dunnere kabels, langere afstanden en minder moeilijk omvormen.

Heel veel apparaten zijn tegenwoordig DC dus waarom die vraag niet een keer stellen of we door moeten we AC?
Maar de gevenstigde orde wil niet, vind het te moeilijk, nu is het ook geen makkelijke omslag dat snap ik ook wel.

Maar nu het net upgraden omdat we het verkeerd gebruiken ook niet. Je auto als thuis acuu gebruiken zou een stuk simpeler worden om 1 voorbeeld te geven.
De keuze is vroeger gemaakt de techniek is nu veel verder zodat we heel veel winst met DC kunnen halen.

Als je de planeet wil redden zullen we allemaal all in moeten en ook dit soort ingrijpende keuze moeten maken.
Ook hiervan. Je moet alles out of the box op tafel gooien, nu beginnen we met heel Canada aan beren op de weg te gooien.
En eens je hebt hier twee kampen mensen die zeggen dat het niet kan/verstandig is en dat het wel kan.

@jans je leest ook niet hé, ik zeg toch duidelijk dat een rekje buiten prima is. Voor de 30ste keer het gaat me om het geheel en ik durf mijn handen ervoor in het vuur te steken dat er heel veel mensen denken te besparen met een rekje aan de trap en dat in werkelijkheid alleen maar meer verstoken.

Ik zeg ook al vaak dat je moet beginnen waar kan.
(Maar ik ben wel benieuwd naar de berekening van jouw vrienden als de saldering is verdwenen. Want dat extra rijtje zonnepanelen heb je niets aan)

Het gaat erom dat mensen in duidelijk geïnformeerd n daarmee is zoveel winst te halen en het kost niets.
Wasbeer, wie leest er niet. Jij zegt dat een rekje in huis meer kost aan gas dan aan de droger. Daarop zeg ik dat je was prima op zolder op een rekje kunt drogen. Dat kost nauwelijks iets, dat gaat gewoon met restwarmte, daarna het dak uit. Bij goede isolatie niet zo snel. (Dat dak uit0 Daarnaast zei ik dat ik buiten droog. Dat staat helemaal los van jouw verhaal over drogen op een rekje.
Verder lezen, het waren geen vrienden, maar een familielid. En... een WO'er elektrotechniek kan wel een stukje rekenen hoor. Voorlopig leveren die zonnepanelen geld op. Zelf gelegd, dus die doen er niet zo lang over om het geld er uit te hebben. Daarna leveren ze alleen geld op.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5263
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 07 aug 2023 06:48

Lcsmet schreef: 06 aug 2023 14:44 @Walter, je begrijpt het niet, is het omdat je het niet kan of niet wil.
In je eerdere posts heb je aangegeven dat jij bij de slimme mensen behoort, ik ga er dus vanuit dat je niet wil begrijpen dat niet iedereen mee wil op de steeds maar nieuwe wegen die de andere slimmeriken ons opdringen.
Ik heb het over jou alleen nu;. jij wil niet; hebt de middelen, verstopt je achter de overheid...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12880
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 aug 2023 08:52

@Jans, daar gaat het niet om je kan 100 panelen neerleggen. Maar als het donker is heb je daar niet veel aan..... en in de wintermaanden ook niet.
Dan zul je dus je stroom gewoon moeten gaan betalen.

Maar ik zou echt wel heel geintreseerd zijn in de berekening. Hoeveel stroom gebruikt de warmtepomp in welke maand en hoeveel % in zonnen ernergie. Dan kan je per jaar zo uitrekenen wat hete extra gaat kosten van 2024.

Dat je met die hele vreemde salderingsregeling van nu alles vrij snel terugverdient is evident. Daar profiteer ik zelf ook als een malle van. In 2022 heb ik 40% van de hele iinstallatie terugverdient met die tarieven.

Maar waar het om gaat, hoeveel grijze energie is er voor mij alsnog geproduceert. Dat is waar het uiteindelijk om draait.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8521
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 aug 2023 09:20

@wasbeer ik ga stoppen. Je probeert me nu steeds te vertellen dat er maar één is die het begrijpt. We begrijpen het prima. We hebben er voor gekozen om zonnepanelen te leggen, ondanks dat het in Frankrijk een veel langere terugverdientijd nodig heeft. Iedere kW die we binnenhalen is meegenomen. En wat die berekening betreft je zult het zonder moeten doen. Ze hebben wel iets anders te doen, bijvoorbeeld een warmtepomp installeren.
Oh ja, gelukkig waait de wind 's nachts ook regelmatig. Helpt al vast een handje mee.

Oh ja ieder land heeft zijn eigenaardigheden, hier dus geen salderen, wel een prijs van 22ct per kWh

walters
Forum-lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 07 aug 2023 18:41

wasbeer2006 schreef: 07 aug 2023 08:52

Dat je met die hele vreemde salderingsregeling van nu alles vrij snel terugverdient is evident. Daar profiteer ik zelf ook als een malle van. In 2022 heb ik 40% van de hele iinstallatie terugverdient met die tarieven.

Maar waar het om gaat, hoeveel grijze energie is er voor mij alsnog geproduceert. Dat is waar het uiteindelijk om draait.
Dit laatste is natuurlijk afhankelijk bij wie je het contract afsluit. Als ze groene energie leveren dan is het niet grijs, kost wat meer, maar ben je zeker dat het groen is.
De warmtepomp draait bij mij in de herfst, winter en lente, in die maanden produceer ik zelf het minste, dus moet is veel bij kopen. Dat laatste doe ik groen, geeft een prettiger gevoel. Volgende stap zullen accu’s zijn, maar dat zal nog wel een aantal jaren duren gezien de ontwikkelingen die zich op dat gebied voltrekken.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38240
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 aug 2023 19:01

Accus zijn nu nog heel duur. Eerste tussenstap lijkt de auto te zijn die als accu kan fungeren. Zou eigenlijk standaard V2H of V2L aanwezig moeten zijn op nieuwe EV’s.
Less is bore

walters
Forum-lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 07 aug 2023 22:19

Wordt druk gewerkt aan de accu’s , betaalbare exemplaren die voldoende capaciteit hebben wordt rond 2030. Tot die tijd de auto gebruiken, een probleem is alleen dat de auto vaak niet thuis staat de de panelen produceren.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38240
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 aug 2023 08:18

Snap ik, maar V2H kost echt geen drol om te implementeren op een auto, dus voor nu kleine moeite toch?
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12880
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 aug 2023 14:55

Je zal het af moeten dwingen. Autofabrikanten staan ook niet te springen om diverse redenen.

Zoals met alles je moet een combo maken, voor veel is een EV die teruglevert wellicht een prima oplossing en voor een ander een thuisaccu.
Als vind ik die laatste wel een van de alleslechtste ideeen.

Een thuis accu is vooral economisch omdat er geen (juiste) salderings regeling is. Maak er dan een wijkaccu van, dan kun je relatief een veel kleinere accu nemen. De grondstoffen voor accu,s gaan ook een probleem worden.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 08 aug 2023 16:04

Zelf 3 airco's (daikin superwtil ook de buitenunit) en 26 zonnepanelen op het dak. Die leveren ons bijna 9500kwh op jaarbasis op. Daarnaast nog een paar infrarood panelen en een 200 liter electrische boiler. We zijn nu vrijwel zelfvoorzienend dankzij de salderings regeling.

Geen spijt van. De airco's staan in de winter altijd op een lage stand aan (woonkamer boven meestal niet). Infrarood op de badkamer en bij de thuiswerk ruimte.

En als de salderingsregeling dadelijk is afgelopen waarschijnlijk tegen 2031 zien we dan wel weer of en welke accu interessant is.

Belangrijkste reden voor ons is om meer onafhankelijk te worden van derden.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38240
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 aug 2023 16:28

Ben wel nieuwsgierig welke truken de overheid uit gaat halen om geld binnen te halen als meer mensen zo zelfvoorzienend worden als jij.
Want ergens moet het energienetwerk ook betaald worden, dat kan niet geheel worden opgehoest door de "achterblijvers".
Less is bore

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 08 aug 2023 16:37

daniel1975 schreef: 08 aug 2023 16:28 Ben wel nieuwsgierig welke truken de overheid uit gaat halen om geld binnen te halen als meer mensen zo zelfvoorzienend worden als jij.
Want ergens moet het energienetwerk ook betaald worden, dat kan niet geheel worden opgehoest door de "achterblijvers".
Je ziet de voortekenen al met de auto's. Door het toegenomen aantal EV's mist de overheid veel inkomsten via accijnzen op brandstof e.d. Hop. Rekeningrijden. Op zich ben ik niet helemaal tegen het rekeningrijden maar de mensen die geen EV kunnen betalen, betalen straks dubbel. Of gaan de accijnzen afgeschaft worden?

Plaats reactie