Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Speling spd-sl

sven123
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 sep 2015 14:26

sven123 05 aug 2023 21:04

Ik heb sinds kort nieuwe schoenen, ben van Shimano naar Specialized overgestapt. Ik fiets altijd met de gele spd-sl plaatjes met Ultegra pedalen; ik wil mijn voet wel in verschillende posities kunnen zetten, maar heb de pedaalspanning altijd behoorlijk hoog omdat ik niet een te 'los' gevoel wil hebben bij het kracht zetten.

Nu heb ik hier veel problemen mee sinds ik overgestapt ben naar mijn nieuwe schoenen: ik heb het gevoel dat ik veel meer speling heb; er te weinig frictie tussen pedaal en plaatje en het is nu zo dat mijn voet een beetje 'wiebelt' als ik kracht zet, erg irritant en bij lange ritten krijg ik zelfs last van mijn enkel. Als ik mijn schoen inklik, zie ik zelfs een beetje rotationele speling, dat lijkt me toch niet de bedoeling.

Ik zie 2 mogelijke bronnen van het probleem: 1) de schoen of 2) het spd-sl plaatje. Ik zie niet helemaal in hoe dit aan 1) kan liggen, aangezien de zool van de schoen nergens direct contact maakt met het pedaal, dus het moet wel aan 2) liggen (of zie ik dit fout?)

Wat ik heb gedaan als mogelijke oplossing:
-pedaalspanning verhogen: weinig effect. Als ik nu met mijn oude Shimano schoenen (met oude spd-sl plaatjes) inklik, is de pedaalspanning nu zelfs zo hoog dat er nauwelijk nog speling is, maar met de Specialized schoenen (met nieuwe spd-sl plaatjes) blijft de speling gek genoeg nagenoeg hetzelfde
-spd-sl plaatjes vervangen voor nieuwe: geen effect

Zou ik gewoon pech hebben en net een verkeerde batch aan SPD-sl plaatjes hebben gekocht? Zou Shimano hun plaatjes hebben aangepast? Is er iemand die dit probleem herkend? Wat zijn andere oplossingen? Ik dacht eraan om een stukje stuurlint op mijn pedaal te plakken of mogelijk rode/blauwe plaatjes te proberen...

erwin20vt
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 aug 2019 21:36

erwin20vt 06 aug 2023 08:43

Plaatje van je Shimano schoen even over zetten en je weet toch meteen of daar het verschil zit?

Lijkt mij dat wanneer de zool heen en weer blijft gaan tijdens fietsen je wel een paar sporen op je cartonnen zool ziet.

delsol
Forum-lid
Berichten: 877
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 06 aug 2023 08:53

De veerspannig vaster zetten heeft geen effect op de speling of je pedalen moeten zodanig zijn versleten.
Aan die rode plaatjes zou ik niet beginnen dat is vragen om knieklachten .
Hoe oud zijn je pedalen en zijn de nieuwe schoenen de juiste maat?

sven123
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 sep 2015 14:26

sven123 06 aug 2023 11:13

erwin20vt schreef: 06 aug 2023 08:43 Plaatje van je Shimano schoen even over zetten en je weet toch meteen of daar het verschil zit?

Lijkt mij dat wanneer de zool heen en weer blijft gaan tijdens fietsen je wel een paar sporen op je cartonnen zool ziet.
Dat is een goed idee, bedankt. Ik heb dat zojuist geprobeerd en wonderlijk genoeg blijft het probleem daar. Dus dan kan het niet anders dan dat het probleem toch door de schoen komt. De Specialized zool loopt wat meer rond waar de oude Shimano schoen een vlakke zool heeft, mogelijk dat de plaatjes toch een beetje vervormen? In dit topic op weightweenies wordt een zelfde probleem omschreven: https://weightweenies.starbike.com/foru ... 7&start=15

sven123
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 sep 2015 14:26

sven123 06 aug 2023 11:22

delsol schreef: 06 aug 2023 08:53 De veerspannig vaster zetten heeft geen effect op de speling of je pedalen moeten zodanig zijn versleten.
Aan die rode plaatjes zou ik niet beginnen dat is vragen om knieklachten .
Hoe oud zijn je pedalen en zijn de nieuwe schoenen de juiste maat?
Het klopt dat de veerspanning geen effect heeft op de totale speling, maar daar heb ik het ook niet over. Ik vind het prima om 6 graden speling te hebben, maar het gaat erom hoe makkelijk ik mijn voet kan bewegen, oftewel hoeveel frictie er tussen pedaal en schoenplaatje zit, daar heeft veerspanning wel effect op.

De pedalen zijn nieuw en mijn schoenen zitten prima, strak genoeg in ieder geval. De rotationele speling zit ook echt tussen het schoenplaatje en het pedaal: als ik inklik en vervolgens mijn schoen uittrek (maar de schoen ingeklikt houdt)dan kan ik de schoen met mijn handen bewegen. Geen extreme speling, maar toch irritant.

Rode schoenplaatjes ga ik dan maar niet proberen, dankjewel. Ik zal eerst maar eens proberen om wat stuurlint op mijn pedaal te plakken...

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16142
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 aug 2023 12:07

Zit er in die plaatjes geen rubber stuk tussen de boutjes?
Mogelijk steekt dit, doordat de plaatjes nieuw zijn, verder uit het plaatje zelf en wiebelt je schoen daardoor.
Ik heb het lang geleden ook eens gehad toen ik nog met Look pedalen reed.
Je kan dit rubber wat afsnijden zodat het minder hoog komt.
Geel plaatje.jpg
Geel plaatje.jpg (10.38 KiB) 755 keer bekeken
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4260
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 06 aug 2023 12:54

Ik heb eens gelezen/gehoord dat bij specialized schoenen de plaatjes verder naar voren zitten (cq. minder ver naar achteren kunnen), vergeleken met veel andere merken. Oftewel, de schroefgaten voor de plaatjes zouden vaak verder naar voren zitten.
Zitten je plaatjes dus verder naar voren, en geeft dat misschien het gevoel van “meer speling”?

sven123
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 sep 2015 14:26

sven123 06 aug 2023 12:58

Lcsmet schreef: 06 aug 2023 12:07 Zit er in die plaatjes geen rubber stuk tussen de boutjes?
Mogelijk steekt dit, doordat de plaatjes nieuw zijn, verder uit het plaatje zelf en wiebelt je schoen daardoor.
Ik heb het lang geleden ook eens gehad toen ik nog met Look pedalen reed.
Je kan dit rubber wat afsnijden zodat het minder hoog komt.
Geel plaatje.jpg
Nee, dat is bij mij niet het geval

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 06 aug 2023 13:06

sven123 schreef: 05 aug 2023 21:04 Ik zie 2 mogelijke bronnen van het probleem: 1) de schoen of 2) het spd-sl plaatje. Ik zie niet helemaal in hoe dit aan 1) kan liggen
Toch wel: zit er verschil in bolling van de zool?

Bij een bollere zool wordt het plaatje ook wat boller gebogen, waardoor het midden van het plaatje harder op het pedaal drukt --> moeilijker inklikken, maar eenmaal ingeklikt een gevoel van minder speling.

Bij een vlakkere zool uiteraard precies het tegenovergestelde.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

sven123
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 sep 2015 14:26

sven123 06 aug 2023 13:08

Hanz Bé schreef: 06 aug 2023 12:54 Ik heb eens gelezen/gehoord dat bij specialized schoenen de plaatjes verder naar voren zitten (cq. minder ver naar achteren kunnen), vergeleken met veel andere merken. Oftewel, de schroefgaten voor de plaatjes zouden vaak verder naar voren zitten.
Zitten je plaatjes dus verder naar voren, en geeft dat misschien het gevoel van “meer speling”?
Bij de oude Specialized schoenen was dit wel het geval, bij die van mij heb ik nog best veel verstelmogelijkheid, en de plaatjes staan ver naar achter. Overigens is het systeem om die boutjes in de schoenen te verschuiven bij Specialized echt heel slecht ontworpen, maar daar gaat dit topic niet over :D

Ik heb ondertussen het probleem gevonden en op kunnen lossen. De Specialized zool loopt een beetje krom (zie afbeelding) Afbeeldingvan links naar rechts gezien, en daardoor wordt het schoenplaatje een klein beetje krom getrokken. Ik ben op enkele Engelstalige fora dit al tegengekomen, maar daar was het probleem juist omgekeerd aan dat van mij (niet kunnen inklikken).

Oplossing die ik heb gevonden: eerst geprobeerd met een ringetje (washer) onder 1 van de boutgaten, maar dat het weinig effect. Daarna wat velglint (2 lagen) in een omgekeerde 'T'-vorm onder het schoenplaatje, dus tussen schoenzool en schoenplaatje geplakt. Dat was de oplossing. Eigenlijk neemt het tape een beetje de kromming van de zool weg, net genoeg dat het spd-sl plaatje niet meer wordt vervormd. Dank allen voor het meedenken.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4260
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 06 aug 2023 13:40

Mooi opgelost!

Plaats reactie