Welke software
-
- Forum-lid
Ik heb een Tacx Neo gekocht waarop ik in de wintermaanden en de avondjes dat ik niet van huis kan wat wil gaan trainen. Echter vwb de software zie ik door de bomen het bos niet meer. De startpost was waardevol maar tegelijkertijd ook al 5 jaar oud.
Het meeste lees ik over zwift, ziet er op zich leuk uit maar is ook wel 1 van de duurdere. Graag hoor ik welke software jullie gebruiken en wat de reden voor jouw keuze is geweest.
Alvast bedankt voor de info!
Het meeste lees ik over zwift, ziet er op zich leuk uit maar is ook wel 1 van de duurdere. Graag hoor ik welke software jullie gebruiken en wat de reden voor jouw keuze is geweest.
Alvast bedankt voor de info!
In dit draadje vind je alles: viewtopic.php?t=98014
Ikzelf gebruik Rouvy, met veel plezier afgelopen winter alle bekende alpencols gereden.
Ikzelf gebruik Rouvy, met veel plezier afgelopen winter alle bekende alpencols gereden.
Ik pak ze wel weer in de afdaling 

Je kunt ook Mywoosh gebruiken.
Die is gratis en heeft betere trainingsschema's dan Zwift.
Doordat het minder gebruikers heeft dan Zwift is het sociale aspect wel een stuk lager.
Maar als intervaltraining op de donkere avonden een meer dan prima alternatief.
Die is gratis en heeft betere trainingsschema's dan Zwift.
Doordat het minder gebruikers heeft dan Zwift is het sociale aspect wel een stuk lager.
Maar als intervaltraining op de donkere avonden een meer dan prima alternatief.
Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft.
Zwift is de grootste, erg sociaal, enorm veel events, maar alleen een virtuele wereld.
BKool is virtueel en video's. Weinig events te vinden.
Rouvy is alleen video's, maar wel met augmented reality (de rijders worden er virtueel ingeprojecteerd, zodat je elkaar ziet fietsen). Ook redelijk veel events.
Ik heb zelf een tijd Bkool gebruikt, maar ben al 2 jaar over naar Rouvy. Belangrijkste reden waren de onnauwkeurigheid van de helling t.o.v. de video (liep vaak niet synchroon) en dat je elkaar niet kon zien. In Rouvy is dat veel beter (helling en video lopen wel synchroon, je ziet elkaar). Zwift trekt mij niet, ik vind het heerlijk om overal in de wereld te fietsen op basis van echte video's.
Zwift is de grootste, erg sociaal, enorm veel events, maar alleen een virtuele wereld.
BKool is virtueel en video's. Weinig events te vinden.
Rouvy is alleen video's, maar wel met augmented reality (de rijders worden er virtueel ingeprojecteerd, zodat je elkaar ziet fietsen). Ook redelijk veel events.
Ik heb zelf een tijd Bkool gebruikt, maar ben al 2 jaar over naar Rouvy. Belangrijkste reden waren de onnauwkeurigheid van de helling t.o.v. de video (liep vaak niet synchroon) en dat je elkaar niet kon zien. In Rouvy is dat veel beter (helling en video lopen wel synchroon, je ziet elkaar). Zwift trekt mij niet, ik vind het heerlijk om overal in de wereld te fietsen op basis van echte video's.
Ik gebruik Zwift en gebruik dat dan vaak als achtergrond voor een Join-training. Of voor ritten met anderen (waarvoor een heel volle agenda is.
Van de winter kijk ik mogelijk naar andere programma's om in echte landschappen te fietsen.
De Tacx-app heeft wel veel mooie beklimmingen daarvoor, het groepsaspect is er (bijna) niet.
Van de winter kijk ik mogelijk naar andere programma's om in echte landschappen te fietsen.
De Tacx-app heeft wel veel mooie beklimmingen daarvoor, het groepsaspect is er (bijna) niet.
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid
Bedankt voor alle reacties!
Rouvy ziet er interessant uit. Ik ben nog geheel nieuw dus ik heb geen verleden met eoa programma.
Het leuke aan zwift lijkt me dat je ook virueel in groepjes kan rijden. Heb je dan eigenlijk ook meer weerstand als je op kop rijdt? Kan dit met Rouvy ook?
Of dat geanimeerde van zwift me tegen gaat staan kan ik nog niet zeggen.
Wel vind ik het belangrijk dat de trainer goed reageert op het terrein. Als dit niet goed werkt heeft een interactieve trainer ook geen zin.
Dat is een handig draadje idd, die had ik nog niet gevonden. Dank daarvoor!marsman schreef: ↑25 jul 2023 11:11 In dit draadje vind je alles: viewtopic.php?t=98014
Rouvy ziet er interessant uit. Ik ben nog geheel nieuw dus ik heb geen verleden met eoa programma.
Het leuke aan zwift lijkt me dat je ook virueel in groepjes kan rijden. Heb je dan eigenlijk ook meer weerstand als je op kop rijdt? Kan dit met Rouvy ook?
Of dat geanimeerde van zwift me tegen gaat staan kan ik nog niet zeggen.
Wel vind ik het belangrijk dat de trainer goed reageert op het terrein. Als dit niet goed werkt heeft een interactieve trainer ook geen zin.
-
- Forum-lid
Ik las ergens dat dit bij Rouvy niet kan. Daar blijf je altijd in de groep, ongeacht je niveau. Heb ik dat goed?En is dat een wenselijke functie?
Op zich kan ik me er wel iets bij voorstellen. Als je bij zwift in een verkeerde groep komt ben je na 5 minuten misschien al gelost en is er ook weinig aan.
Vandaar ook de extreem snelle starts bij Zwift wedstrijden.KogaCyclist schreef: ↑26 jul 2023 10:23 Als je bij zwift in een verkeerde groep komt ben je na 5 minuten misschien al gelost en is er ook weinig aan.
Ja en nee. Rouvy kent groepsritjes (group rides). Deze zijn bedoeld om gezellig samen te fietsen en dat iedereen ook aankomt bij het eindpunt, ongeacht je niveau. Dit soort ritjes werkt met een soort "magneet". Als je verder van de leider verwijderd raakt, wordt je harder teruggetrokken. Als je achterop raakt, krijg je een vermogens-boost zodat je weer bij kan komen (je krijgt dan bijv. gratis 30% extra vermogen). Ga je te hard, dus loop je voor op de leider, dan wordt je teruggetrokken en moet je juist zwaarder trappen.KogaCyclist schreef: ↑26 jul 2023 10:23Ik las ergens dat dit bij Rouvy niet kan. Daar blijf je altijd in de groep, ongeacht je niveau. Heb ik dat goed?En is dat een wenselijke functie?
Op zich kan ik me er wel iets bij voorstellen. Als je bij zwift in een verkeerde groep komt ben je na 5 minuten misschien al gelost en is er ook weinig aan.
Er zijn ook races, daar is bovenstaande niet van toepassing. Daar gaat het gewoon puur om wie de sterkste en snelste is.
Bij Zwift werkt het soortgelijk als je zelf een groepsrit organiseert, je blijft bij elkaar, waarbij je het tempo van de snelste krijgt toegewezen. Je kunt daarmee je tijden verbeteren op bijvoorbeeld de Alpe de Zwift. Persoonlijk doe ik daar daarom niet om mee.
-
- Forum-lid
@microkid, bedankt voor de informatie! Dat van die magnet had ik gelezen inderdaad. Ik kan alleen voor mezelf nog niet zo goed bepalen of het genoeg motiveert om dan hard te trappen aangezien je er toch wel aan blijft hangen. Maargoed als ik in mijn uppie een route buiten rij moet ik ook mezelf motiveren en dat lukt tot op heden best aardig.
Zodra ik de Tacx aan de gang heb ga ik ze misschien beide maar eens proberen, volgens mij hebben ze allebei een trial periode.
@Pino, bedoel je daarmee dat je het systeem kan foppen en je sneller bergop kan rijden dan je in werkelijkheid kan?
Zodra ik de Tacx aan de gang heb ga ik ze misschien beide maar eens proberen, volgens mij hebben ze allebei een trial periode.
@Pino, bedoel je daarmee dat je het systeem kan foppen en je sneller bergop kan rijden dan je in werkelijkheid kan?