Weer eens koekenbak in Vlaanderen. Blijkbaar zou een peloton, dat aan 45km/u gemiddeld fietst, geen plaats hebben gemaakt voor een tegemoetkomende groep wielertoeristen (waar de dame) in mee fietste. Met als gevolg dat er 2 renners gevallen zijn, met alle gevolgen vandien.
Ook al is het langs een kanaal, zulke hoge snelheden, dat is vragen om moeilijkheden. Langs de andere kant, ook mevrouw was met een groep wielertoeristen mee. Ze klaagt dat je langs een jaagpad maar 30km/u max mag fietsen. Dat is bij een jaagpad zeker zo. Maar niet elke weg langs een kanaal is automatisch een jaagpad. Daar zitten ook "gewone" stukken weg langs, waar de gangbare verkeerscode van toepassing is. De dame in kwestie, die in Het Laatste Nieuws met een brede glimlach op de foto gaat, heeft via Strava de groep kunnen terugvinden. De politie onderzoekt nu de zaak.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/07/24 ... op-jaagpa/
Wielrenners in de Media (Geenstijl)
Tja, ze heeft wel een punt want als wielrenner(s) moet je je ook aan de geldende maximum snelheid houden. Ik ben benieuwd wat een rechter er eventueel van gaat vinden, wordt vervolgt hopelijk.i-mac schreef: ↑24 jul 2023 13:33 Weer eens koekenbak in Vlaanderen. Blijkbaar zou een peloton, dat aan 45km/u gemiddeld fietst, geen plaats hebben gemaakt voor een tegemoetkomende groep wielertoeristen (waar de dame) in mee fietste. Met als gevolg dat er 2 renners gevallen zijn, met alle gevolgen vandien.
Ook al is het langs een kanaal, zulke hoge snelheden, dat is vragen om moeilijkheden. Langs de andere kant, ook mevrouw was met een groep wielertoeristen mee. Ze klaagt dat je langs een jaagpad maar 30km/u max mag fietsen. Dat is bij een jaagpad zeker zo. Maar niet elke weg langs een kanaal is automatisch een jaagpad. Daar zitten ook "gewone" stukken weg langs, waar de gangbare verkeerscode van toepassing is. De dame in kwestie, die in Het Laatste Nieuws met een brede glimlach op de foto gaat, heeft via Strava de groep kunnen terugvinden. De politie onderzoekt nu de zaak.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/07/24 ... op-jaagpa/
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Tja, ze heeft wel een punt want als wielrenner(s) moet je je ook aan de geldende maximum snelheid houden. Ik ben benieuwd wat een rechter er eventueel van gaat vinden, wordt vervolgt hopelijk.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
[/quote]
Wat de maximum snelheid betreft, dat zal afhangen van de exacte locatie. Zoals ik al eerder aangaf, niet alles langs een kanaal is een jaagpad. Daar zitten ook gewone wegen tussen. En dan is de maximum snelheid 50 àf zelfs 70 km/u.
Wat ook niet in haar voordeel zal zijn, is dat ze ook deel uitmaakte van een grote groep. Het zou best kunnen zijn dat elk de helft van de verantwoordelijkheid krijgt doorgeschoven. Bovendien, is de persoon die haar liet vallen, ook effectief lid van de groep? Ik hoop voor beide groepen dat ze een goede verzekering hebben, want die zou wel eens nodig kunnen zijn.
Wat er ook van is, als zo'n grote groep naar je toe komt gereden, kan dat benauwend overkomen. Zelf al aan den lijve ondervonden. En mede de reden waarom ik niet meer mee fiets met groepen.
“Ik hoorde onze kopmannen nog roepen ‘ze rijden te breed, dit komt niet goed’, maar even later lag ik al op de grond. Diegene die voor me fietste moest remmen, en ik kon die niet meer ontwijken. Ik ben op het asfalt beland, met mijn hoofd onder mijn lichaam en mijn fiets bovenop mij. Beide groepen kwamen dus niet in contact met elkaar. Alleen kwamen ze te dicht bij elkaar, waardoor er iemand in de remmen ging. Met de gekende gevolgen ...
En daar wringt het schoentje voor die dame. In theorie moet je altijd en overal kunnen stoppen. Met andere woorden, ze fietste te dicht op haar voorganger. Logisch natuurlijk als je in groep fietst. Maar voor de wet telt die logica niet.
Inderdaad, het is daarom sowieso onverstandig om met een grote groep over een jaagpad te fietsen. Wij gaan hier nooit met de WV langs omdat je dan alleen maar aan het invoegen bent omdat het qua breedte veelal niet voorzien is op grote groepen en tegenliggers. Het wegdek is ook op veel plekken in slechte staat is zodat het berijdbare stuk wat overblijft net aan breed genoeg is om in je eentje tussen de scheuren en gaten te manoeuvreren, en een jaagpad is vaak druk met forenzen, groepjes op e-bikes, gezinnen, wandelaars etc. Die wil je hun plezier ook niet ontnemen door met een grote groep te passeren. Er zijn andere mooie alternatieven genoeg, dus is het beter voor iedereen om soms een andere route te kiezen in grote groep. Mevrouw haar fietsgroep had ook beter een alternatieve route kunnen nemen, wat niet wegneemt dat het erg vervelend is voor haar en dat de andere groep best even medeleven had kunnen tonen en had moeten stoppen om te zien of ze hulp konden bieden. Ook als ze niet in fout waren.Grote groepen op een jaagpad geeft inderdaad vaak aanleiding tot (bijna) conflicten.
Dergelijke zaken die in de pers verschijnen neem ik steevast met een korrel zout. Zolang je niet beide partijen kan horen, is het koffiedik kijken wat er zch heeft voorgedaan. En we weten intussen al lang dat de pers smult van sensatie. Maar zoals al aangehaald, zeer vervelend voor de dame. Ik zou het niet graag meemaken.
Het verhaal heeft 2 kanten maar deze zin viel me al direct op: "Wielerclub Zwefie besliste om massaal te gaan remmen."
Fout of niet fout van die andere groep, wat er gebeurt met je eigen groep kun je wel raden.
Daarom is de regel voor het fietsen in groepen dat je elkaar goed informeert en niet zomaar vol in je remmen knijpt.
Ik schrik trouwens van die aantallen fietsers in een groep.
Sinds kort fiets ik in een groep en ons maximum is 16 personen en dat vind ik al veel.
Vanaf de vierde rij zie dan echt niet meer of er een put in de weg zit.
Fout of niet fout van die andere groep, wat er gebeurt met je eigen groep kun je wel raden.
Daarom is de regel voor het fietsen in groepen dat je elkaar goed informeert en niet zomaar vol in je remmen knijpt.
Ik schrik trouwens van die aantallen fietsers in een groep.
Sinds kort fiets ik in een groep en ons maximum is 16 personen en dat vind ik al veel.
Vanaf de vierde rij zie dan echt niet meer of er een put in de weg zit.
40 personen... dat kan toch ook niet op niet-afgesloten wegen... vragen om problemen wat mij betreft.bakboord1 schreef: ↑25 jul 2023 13:47 Het verhaal heeft 2 kanten maar deze zin viel me al direct op: "Wielerclub Zwefie besliste om massaal te gaan remmen."
Fout of niet fout van die andere groep, wat er gebeurt met je eigen groep kun je wel raden.
Daarom is de regel voor het fietsen in groepen dat je elkaar goed informeert en niet zomaar vol in je remmen knijpt.
Ik schrik trouwens van die aantallen fietsers in een groep.
Sinds kort fiets ik in een groep en ons maximum is 16 personen en dat vind ik al veel.
Vanaf de vierde rij zie dan echt niet meer of er een put in de weg zit.
Eerlijk, waar kan je in België afgesloten parkoers vinden? En wettelijk gezien mag je in ons land vanaf 15 renners op weg rijden. Dan ben je al geen last meer voor recreatieve fietsers.