Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

i-mac

i-mac 24 jul 2023 13:33

Weer eens koekenbak in Vlaanderen. Blijkbaar zou een peloton, dat aan 45km/u gemiddeld fietst, geen plaats hebben gemaakt voor een tegemoetkomende groep wielertoeristen (waar de dame) in mee fietste. Met als gevolg dat er 2 renners gevallen zijn, met alle gevolgen vandien.

Ook al is het langs een kanaal, zulke hoge snelheden, dat is vragen om moeilijkheden. Langs de andere kant, ook mevrouw was met een groep wielertoeristen mee. Ze klaagt dat je langs een jaagpad maar 30km/u max mag fietsen. Dat is bij een jaagpad zeker zo. Maar niet elke weg langs een kanaal is automatisch een jaagpad. Daar zitten ook "gewone" stukken weg langs, waar de gangbare verkeerscode van toepassing is. De dame in kwestie, die in Het Laatste Nieuws met een brede glimlach op de foto gaat, heeft via Strava de groep kunnen terugvinden. De politie onderzoekt nu de zaak.



https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/07/24 ... op-jaagpa/

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5922
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 jul 2023 14:24

i-mac schreef: 24 jul 2023 13:33 Weer eens koekenbak in Vlaanderen. Blijkbaar zou een peloton, dat aan 45km/u gemiddeld fietst, geen plaats hebben gemaakt voor een tegemoetkomende groep wielertoeristen (waar de dame) in mee fietste. Met als gevolg dat er 2 renners gevallen zijn, met alle gevolgen vandien.

Ook al is het langs een kanaal, zulke hoge snelheden, dat is vragen om moeilijkheden. Langs de andere kant, ook mevrouw was met een groep wielertoeristen mee. Ze klaagt dat je langs een jaagpad maar 30km/u max mag fietsen. Dat is bij een jaagpad zeker zo. Maar niet elke weg langs een kanaal is automatisch een jaagpad. Daar zitten ook "gewone" stukken weg langs, waar de gangbare verkeerscode van toepassing is. De dame in kwestie, die in Het Laatste Nieuws met een brede glimlach op de foto gaat, heeft via Strava de groep kunnen terugvinden. De politie onderzoekt nu de zaak.



https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/07/24 ... op-jaagpa/
Tja, ze heeft wel een punt want als wielrenner(s) moet je je ook aan de geldende maximum snelheid houden. Ik ben benieuwd wat een rechter er eventueel van gaat vinden, wordt vervolgt hopelijk. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

i-mac

i-mac 24 jul 2023 15:48

Orlok schreef: 24 jul 2023 14:24
Tja, ze heeft wel een punt want als wielrenner(s) moet je je ook aan de geldende maximum snelheid houden. Ik ben benieuwd wat een rechter er eventueel van gaat vinden, wordt vervolgt hopelijk. ;)
[/quote]
Wat de maximum snelheid betreft, dat zal afhangen van de exacte locatie. Zoals ik al eerder aangaf, niet alles langs een kanaal is een jaagpad. Daar zitten ook gewone wegen tussen. En dan is de maximum snelheid 50 àf zelfs 70 km/u.

Wat ook niet in haar voordeel zal zijn, is dat ze ook deel uitmaakte van een grote groep. Het zou best kunnen zijn dat elk de helft van de verantwoordelijkheid krijgt doorgeschoven. Bovendien, is de persoon die haar liet vallen, ook effectief lid van de groep? Ik hoop voor beide groepen dat ze een goede verzekering hebben, want die zou wel eens nodig kunnen zijn.

Wat er ook van is, als zo'n grote groep naar je toe komt gereden, kan dat benauwend overkomen. Zelf al aan den lijve ondervonden. En mede de reden waarom ik niet meer mee fiets met groepen.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 24 jul 2023 16:06

Is de dame in kwestie niet gevallen omdat iemand uit de groep viel?

Grote groepen op een jaagpad geeft inderdaad vaak aanleiding tot (bijna) conflicten.

i-mac

i-mac 24 jul 2023 16:14

patrickvb schreef: 24 jul 2023 16:06 Is de dame in kwestie niet gevallen omdat iemand uit de groep viel?

Grote groepen op een jaagpad geeft inderdaad vaak aanleiding tot (bijna) conflicten.
“Ik hoorde onze kopmannen nog roepen ‘ze rijden te breed, dit komt niet goed’, maar even later lag ik al op de grond. Diegene die voor me fietste moest remmen, en ik kon die niet meer ontwijken. Ik ben op het asfalt beland, met mijn hoofd onder mijn lichaam en mijn fiets bovenop mij. Beide groepen kwamen dus niet in contact met elkaar. Alleen kwamen ze te dicht bij elkaar, waardoor er iemand in de remmen ging. Met de gekende gevolgen ...

En daar wringt het schoentje voor die dame. In theorie moet je altijd en overal kunnen stoppen. Met andere woorden, ze fietste te dicht op haar voorganger. Logisch natuurlijk als je in groep fietst. Maar voor de wet telt die logica niet.

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 25 jul 2023 11:31

Grote groepen op een jaagpad geeft inderdaad vaak aanleiding tot (bijna) conflicten.
Inderdaad, het is daarom sowieso onverstandig om met een grote groep over een jaagpad te fietsen. Wij gaan hier nooit met de WV langs omdat je dan alleen maar aan het invoegen bent omdat het qua breedte veelal niet voorzien is op grote groepen en tegenliggers. Het wegdek is ook op veel plekken in slechte staat is zodat het berijdbare stuk wat overblijft net aan breed genoeg is om in je eentje tussen de scheuren en gaten te manoeuvreren, en een jaagpad is vaak druk met forenzen, groepjes op e-bikes, gezinnen, wandelaars etc. Die wil je hun plezier ook niet ontnemen door met een grote groep te passeren. Er zijn andere mooie alternatieven genoeg, dus is het beter voor iedereen om soms een andere route te kiezen in grote groep. Mevrouw haar fietsgroep had ook beter een alternatieve route kunnen nemen, wat niet wegneemt dat het erg vervelend is voor haar en dat de andere groep best even medeleven had kunnen tonen en had moeten stoppen om te zien of ze hulp konden bieden. Ook als ze niet in fout waren.

i-mac

i-mac 25 jul 2023 13:17

Dergelijke zaken die in de pers verschijnen neem ik steevast met een korrel zout. Zolang je niet beide partijen kan horen, is het koffiedik kijken wat er zch heeft voorgedaan. En we weten intussen al lang dat de pers smult van sensatie. Maar zoals al aangehaald, zeer vervelend voor de dame. Ik zou het niet graag meemaken.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2084
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 25 jul 2023 13:47

Het verhaal heeft 2 kanten maar deze zin viel me al direct op: "Wielerclub Zwefie besliste om massaal te gaan remmen."
Fout of niet fout van die andere groep, wat er gebeurt met je eigen groep kun je wel raden.
Daarom is de regel voor het fietsen in groepen dat je elkaar goed informeert en niet zomaar vol in je remmen knijpt.

Ik schrik trouwens van die aantallen fietsers in een groep.
Sinds kort fiets ik in een groep en ons maximum is 16 personen en dat vind ik al veel.
Vanaf de vierde rij zie dan echt niet meer of er een put in de weg zit.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 25 jul 2023 14:10

bakboord1 schreef: 25 jul 2023 13:47 Het verhaal heeft 2 kanten maar deze zin viel me al direct op: "Wielerclub Zwefie besliste om massaal te gaan remmen."
Fout of niet fout van die andere groep, wat er gebeurt met je eigen groep kun je wel raden.
Daarom is de regel voor het fietsen in groepen dat je elkaar goed informeert en niet zomaar vol in je remmen knijpt.

Ik schrik trouwens van die aantallen fietsers in een groep.
Sinds kort fiets ik in een groep en ons maximum is 16 personen en dat vind ik al veel.
Vanaf de vierde rij zie dan echt niet meer of er een put in de weg zit.
40 personen... dat kan toch ook niet op niet-afgesloten wegen... vragen om problemen wat mij betreft.

i-mac

i-mac 25 jul 2023 14:36

Eerlijk, waar kan je in België afgesloten parkoers vinden? En wettelijk gezien mag je in ons land vanaf 15 renners op weg rijden. Dan ben je al geen last meer voor recreatieve fietsers.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 25 jul 2023 14:39

Maar wel van toeterende en inhalende auto's.
Been there, done that.

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 25 jul 2023 16:54

40 personen in een groep vind ik persoonlijk vrij onverstandig. Splits dat lekker op, voor zowel de renner als het overige verkeer stukken veiliger.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox

Orbea Terra H30

Plaats reactie