Inremmen
-
- Forum-lid
- Berichten: 1746
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Goedemorgen forumleden,
Naar aanleiding van het vervangen van mijn remblokjes en eerder gemaakte geluiden tijdens het remmen heb ik een vraag over inremmen. Ongeveer een halfjaar geleden jaar heb ik op mijn fiets met velgremmen carbonwielen geplaatst. Ik heb met steile afdalingen (o.a. Keutenberg naar beneden) flink lopen piepen. Binnenkort ga ik mijn remblokjes vervangen ook een beetje met de hoop dat dit iets doet met het remgeluid. Nu lees ik op mantel iets over inremmen. Is inremmen iets wat ook met velgremblokjes dient te gebeuren, of is dit specifiek voor de schijfrem? Bij voorbaat mijn dank.
Naar aanleiding van het vervangen van mijn remblokjes en eerder gemaakte geluiden tijdens het remmen heb ik een vraag over inremmen. Ongeveer een halfjaar geleden jaar heb ik op mijn fiets met velgremmen carbonwielen geplaatst. Ik heb met steile afdalingen (o.a. Keutenberg naar beneden) flink lopen piepen. Binnenkort ga ik mijn remblokjes vervangen ook een beetje met de hoop dat dit iets doet met het remgeluid. Nu lees ik op mantel iets over inremmen. Is inremmen iets wat ook met velgremblokjes dient te gebeuren, of is dit specifiek voor de schijfrem? Bij voorbaat mijn dank.
Naar mijn weten is dat enkel voor schijfremmen en niet voor velgremmen.
Heb je speciale carbon remblokjes gebruikt bij je carbon wielen? of nog de standaard die voor aluminium bedoeld zijn? Wellicht dat dat het geluid veroorzaakt?
edit, nog wat aanvulling:
"Velgremmen zijn over het algemeen gemaakt van rubber, terwijl de remblokken van schijfremmen gemaakt zijn van hars met daarin stukjes metaal en kunststof. Door dit hars is het belangrijk je schijfremmen goed in te remmen, terwijl dit bij de rubberen remblokken niet nodig is.
Tijdens het inremmen smelt de hars, waardoor het een dun laagje achterlaat op de remschijven. Dit laagje zorgt voor een betere werking en langere levensduur van je remmen. Daarnaast zorg je er met het inremmen voor dat de remblokken en –schijven beter op elkaar aansluiten en goed contact hebben, waardoor de remmen nog beter hun werk doen"
Heb je speciale carbon remblokjes gebruikt bij je carbon wielen? of nog de standaard die voor aluminium bedoeld zijn? Wellicht dat dat het geluid veroorzaakt?
edit, nog wat aanvulling:
"Velgremmen zijn over het algemeen gemaakt van rubber, terwijl de remblokken van schijfremmen gemaakt zijn van hars met daarin stukjes metaal en kunststof. Door dit hars is het belangrijk je schijfremmen goed in te remmen, terwijl dit bij de rubberen remblokken niet nodig is.
Tijdens het inremmen smelt de hars, waardoor het een dun laagje achterlaat op de remschijven. Dit laagje zorgt voor een betere werking en langere levensduur van je remmen. Daarnaast zorg je er met het inremmen voor dat de remblokken en –schijven beter op elkaar aansluiten en goed contact hebben, waardoor de remmen nog beter hun werk doen"
-
- Forum-lid
- Berichten: 1746
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Dank voor je reactie. Ik heb speciale blokjes voor carbonwielen gebruikt. Bij de aanschaf van nieuwe blokjes zag ik op de productpagina een verwijzing naar het inremmen, vandaar de vraag.
Velgremmen horen niet te piepen en ik heb nog nooit gehoord dat je die blokken moet inremmen. Ik heb die rode remblokken voor carbonvelgen van Campagnolo en wat mij betreft zijn ze onovertroffen qua remprestaties en bovendien piepen ze niet. Zorg inderdaad dat ze "toe-in" afgesteld staan, d.w.z. dat de naar voren gerichte kant van de blokken dichter op de velg staat. Dit hoeft maar heel minimaal, ik doe aan de achterkant een pasje tussen blok en velg voordat ik 'm vastdraai.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350
Precies ik ook niet. Ik stel carbon en alu remblokken altijd af door de rem in te knijpen, boutje los te maken en weer vast. Nooit gepiep. Schuin afstellen zorgt er gewoon voor dat ze schuin afslijten.
Piepende velgremmen is meestal omdat er een verschil is in afstellen tussen links en rechts; dat levert vibraties die dat piepen geeft. Eventueel verergerd door ongelijkmatig afslijten links en recht.
Dus goed links er rechts gelijk afstellen in hoogte, diepte en afstand tot velg.
Walter
Dus goed links er rechts gelijk afstellen in hoogte, diepte en afstand tot velg.
Walter
-
- Forum-lid
- Berichten: 930
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Dat ja. Toe-in is een truc uit het verleden toen remmen niet zo stijf waren als nu. Je voorkwam dan piepen, maar moest dat wel vaak opnieuw doen. 70 man met piepende remmen bij een criterium waren wel altijd een mooi geluid vond ik
Gewoon recht afstellen met ingeknepen rem en blokken en velgen goed schoon houden is het devies.

Gewoon recht afstellen met ingeknepen rem en blokken en velgen goed schoon houden is het devies.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1746
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Dank voor de reacties. Volgens mij heb ik nu Fulcrum blokjes die geleverd zijn bij de wielen. Ik heb onlangs de Campagnolo blokjes aangeschaft en zal deze van het weekend monteren met jullie tips. Ik heb overigens begrepen dat de Fulcrum en Campagnolo blokjes dezelfde zijn.