Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote auto-topic

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 20 jul 2023 13:26

Veelal zit de schimmigheid bij de tussenhandel die de auto naar Nederland haalt.
Dan kopen ze een schade auto of ze draaien zelf de teller terug.
Door zelf een auto te kopen die unfallfrei is bij een dealer voorkom je al een hoop narigheid.
Zoek je de goedkoopste auto dan kom je vaak uit bij wat vagere verkopers waar je in Nederland of België ook geen auto wil kopen.

Ook in Nederland vertelt een dealer je niet zelf dat het een schade auto was. Zij zeggen dat pas als je er om vraagt en vertellen meteen dat de reparatie de auto weer als nieuw maakt.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16376
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 jul 2023 13:33

Jans schreef: 20 jul 2023 11:16
daniel1975 schreef: 20 jul 2023 10:25 Wat is de normale te verwachten levensduur van een C-D segment auto eigenlijk tegenwoordig?
Onze vorige (Avensis) rijdt inmiddels 23 jaar rond. (We hebben hem niet meer zelf. Hij gebruikt wel wat olie).
Wel de terugroepactie laten uitvoeren m.b.t. hoog olieverbruik?

De wat oudere generatie motoren gaan met gemak 25 jaar of 4 ton mee.
De laatste tijd zie ik wel veel auto's met THP, TCE en TCI turbotorretjes voor verdacht lage prijzen te koop staan.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8486
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 jul 2023 13:37

Ernie C. schreef: 20 jul 2023 13:33
Jans schreef: 20 jul 2023 11:16
daniel1975 schreef: 20 jul 2023 10:25 Wat is de normale te verwachten levensduur van een C-D segment auto eigenlijk tegenwoordig?
Onze vorige (Avensis) rijdt inmiddels 23 jaar rond. (We hebben hem niet meer zelf. Hij gebruikt wel wat olie).
Wel de terugroepactie laten uitvoeren m.b.t. hoog olieverbruik?

De wat oudere generatie motoren gaan met gemak 25 jaar of 4 ton mee.
De laatste tijd zie ik wel veel auto's met THP, TCE en TCI turbotorretjes voor verdacht lage prijzen te koop staan.
Hij is altijd in onderhoud geweest bij Toyota. Als het gebeurd is, is dat tijdens een beurt geweest. Wij hebben er nooit iets van gehoord.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8314
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 20 jul 2023 13:40

THP moet je heel ver van wegblijven!! Een en al problemen. De nieuwere variant hierop (cooltech) is een hele verbetering zolang je het onderhoud maar strikt bijhoudt. O.a de DB ketting om de 80.000km 😳
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5402
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 20 jul 2023 13:47

bakboord1 schreef: 20 jul 2023 13:26 Veelal zit de schimmigheid bij de tussenhandel die de auto naar Nederland haalt.
Dan kopen ze een schade auto of ze draaien zelf de teller terug.
Door zelf een auto te kopen die unfallfrei is bij een dealer voorkom je al een hoop narigheid.
Zoek je de goedkoopste auto dan kom je vaak uit bij wat vagere verkopers waar je in Nederland of België ook geen auto wil kopen.

Ook in Nederland vertelt een dealer je niet zelf dat het een schade auto was. Zij zeggen dat pas als je er om vraagt en vertellen meteen dat de reparatie de auto weer als nieuw maakt.

Kan ook gewoon zo zijn. Een auto met twee overgespoten en uitgedeukte euren hoeft echt geen miskoop te zijn. Zo lang je maar enigszins weet of het degelijk genoeg uitgevoerd is. Dealers verkopen vaak ook weer niet compleet omgebouwde vrakken. Het is nu eenmaal een feit dat veel voertuigen gedurende hun leven schade oplopen. Komt door onze rare bpm regeling in nl dat juist schade autos gunstig in te voeren zijn door de lagere dagwaarde voor reparatie. Mocht dit geen verdienmodel zijn geworden dan werden ze in t land van herkomst wel opgelapt en doorverkocht.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

leon1
Forum-lid
Berichten: 3164
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 20 jul 2023 14:04

Zelf een beetje opletten kan geen kwaad. Kijken naar kleurverschil, naden tussen scharnierende delen, kitnaden onder motorkap of onder de vloer van de kofferbak. Kijken of het glas nog allemaal is voorzien van het merklogo. Dan kun je zelf al veel uitsluiten qua (serieuze) schade.

En als het een in Nederland geleverde auto betreft kun je natuurlijk het kenteken natrekken voor een tientje of zo. Doe ik ook altijd. Dan geef je misschien wel 50 euro uit om een aantal auto's na te trekken maar het geeft je wel een beter beeld.

Zo ben ik er achter gekomen dan mijn vorige CR-V tweemaal aan de achterkant is aangereden (wist ik dus al voordat ik 'm kocht - maar je kan dan wel specifiek kijken of het goed is gerepareerd). Mijn huidige CR-V is trouwens nooit bij een schadeherstelbedrijf geweest in zijn 13 jaar nu. En van eerste eigenaar. Altijd dezelfde dealer voor onderhoud (waar ik nu ook kom trouwens). Bijna te mooi om waar te zijn. Dus toen ik mijn huidige CR-V heb gekocht was ik eigenlijk nog niet toe aan een andere auto maar ik heb toch toegeslagen en deze gekocht.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8314
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 20 jul 2023 17:36

Dit is dus één van de redenen waarom ik al heel mijn leven merkvast rijd. Als ik een nieuwe occasie koop ken ik elk gebrek, elk piepje en kraakje, elk schroefje en elke foutmelding bij uitlezen! Dan weet ik dus ook meteen wat ik moet laten staan en wat ik als potentiële vervanging kan zien!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38131
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 jul 2023 17:58

Dat is dus een tijdrovende hobby bij die Citroens van jou ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8314
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 20 jul 2023 19:45

Nee hoor juist niet! Iedereen weet wel iets 😇

Maar ja; 2 Citroëns én een oude Peugeot is wel hard werken ja 😉
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

RonaldH76
Forum-lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 26 mar 2016 23:14
Locatie: Hogtown

RonaldH76 20 jul 2023 21:14

Ben aan het kijken voor iets anders, via gaspedaal.nl bij een auto (website) terechtgekomen.

Wat me opviel is leder afwerking op het dashboard, leder afwerking op de deuren, lederen stuur, lederen pook.

Maar de stoelen en achterbank niet.

Blijkt het een import te zijn.

Daar ga ik dus niet naar kijken.
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38131
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 jul 2023 22:24

Leren stuur, pook en zijpanele deuren heb ik ook in mijn Volvo, maar gewoon stoffen bekleding. Heeft niks met import te maken.
Less is bore

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8314
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 20 jul 2023 22:31

Leer op de stoelen?! Doe maar liever stof hoor! Ik wil echt nooit meer leer, leuk met stoelverwarming maar erg oncomfortabel in hete omstandigheden…. Doe mij maar stof of alcantara
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Plaats reactie