Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste racefiets, betere opties dan Van Rysel rond €1000?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3533
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 19 jul 2023 08:12

+1 voor de wielen suggestie. Ik heb voor mijn wat oudere Cervelo RS die op een paar wielen van 2 kilo stond een mooi setje mavic met exalith rand van 1395 gram gescoord voor een paar honderd euro. Er zijn goede deals te scoren voor velgremwielen op marktplaats.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 19 jul 2023 10:20

joevente schreef: 18 jul 2023 16:20
HarryuitHilversum schreef: 18 jul 2023 09:58 Ik
-
Dat is wel een goed punt van de extra kosten van een onderhoudsbeurt voor de tweedehands fietsen.

325g verschil in een wielset heeft dan een grote impact? Lees ook wel dat de profs meer en meer terug naar bredere banden gaan (28mm+) in vergelijking met zo dun mogelijk vroeger.

De Van Rysel heeft ook een Camapgnolo crank, kunnen hier dezelfde pedalen op als op een Shimano crank? Als ik ooit een Wahoo Kickr of iets dergelijke wil, dan heb ik bijvoorbeeld een speciale Campagnolo adaptor nodig.
Over wielen en banden: Een lichtere wielset maakt veel verschil voor het rijgevoel. De fiets voelt speelser en als je aanzet, reageert ie meteen.
Tegenwoordig zijn banden een stuk breder dan vroeger. Dat rolt soepeler en lichter. De huidige standaard is 28 of 32 mm brede banden. Maar dat gaat alleen op bij fietsen met schijfremmen. Dan past het goed in het frame en ook de velgen zijn breder.
Bij jouw fiets zou ik gaan voor 25 en heel misschien 28. Bij een fiets met velgremmen heb je vaak wat minder ruimte in het frame en wat minder brede velgen, waardoor een hele brede band niet goed valt. Ook kan het moeilijk zijn het wiel uit je frame te halen omdat de velgrem in de weg zit.

joevente
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 jul 2023 20:17

joevente 19 jul 2023 20:42

walter- schreef: 18 jul 2023 22:50
joevente schreef: 18 jul 2023 21:09 ...Heb net een video bekeken en het klopt wat je zegt, het is een aangepaste Campagnolo body die ik dan op de Kickr moet monteren waar de casette op gaat.
Maar het moet niet...
Zoals hierboven al gezegd maar het herhalen waard; je koopt voor de Kickr gewoon een 11 speed shimano compatibele cassette (van.
Shimano, Sram,...) en monteert die op de shimano compatibele body van de Kickr.; je rijdt perfect 11 speed shimano cassettes tegen je campa groep... (ik heb nooit anders gedaan...).
Hier moet je het niet moeilijker maken dan nodig.
Ik had niet begrepen dat dit mogelijk was, dan zal ik zeker geen onnodige kosten maken. Zie zelfs dat dat je bij de Zwift Hub de casette inclusief is bijvoorbeeld.

joevente
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 jul 2023 20:17

joevente 19 jul 2023 20:48

HarryuitHilversum schreef: 19 jul 2023 10:20
joevente schreef: 18 jul 2023 16:20
HarryuitHilversum schreef: 18 jul 2023 09:58 Ik
-
Dat is wel een goed punt van de extra kosten van een onderhoudsbeurt voor de tweedehands fietsen.

325g verschil in een wielset heeft dan een grote impact? Lees ook wel dat de profs meer en meer terug naar bredere banden gaan (28mm+) in vergelijking met zo dun mogelijk vroeger.

De Van Rysel heeft ook een Camapgnolo crank, kunnen hier dezelfde pedalen op als op een Shimano crank? Als ik ooit een Wahoo Kickr of iets dergelijke wil, dan heb ik bijvoorbeeld een speciale Campagnolo adaptor nodig.
Over wielen en banden: Een lichtere wielset maakt veel verschil voor het rijgevoel. De fiets voelt speelser en als je aanzet, reageert ie meteen.
Tegenwoordig zijn banden een stuk breder dan vroeger. Dat rolt soepeler en lichter. De huidige standaard is 28 of 32 mm brede banden. Maar dat gaat alleen op bij fietsen met schijfremmen. Dan past het goed in het frame en ook de velgen zijn breder.
Bij jouw fiets zou ik gaan voor 25 en heel misschien 28. Bij een fiets met velgremmen heb je vaak wat minder ruimte in het frame en wat minder brede velgen, waardoor een hele brede band niet goed valt. Ook kan het moeilijk zijn het wiel uit je frame te halen omdat de velgrem in de weg zit.
Denk dat het frame max 28mm toelaat, zal dat in de toekomst dan eens moeten testen. Eerst rustig de standaard banden verslijten.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 jul 2023 20:53

pino schreef: 18 jul 2023 16:55
rene schreef: 18 jul 2023 16:30 Geen adapter nodig - gewoon de pedalen gebruiken die je wil gebruiken op je Campagnolo crank. Je hebt dan wel een Campagnolo body nodig voor de cassette denk ik.
Op een trainer gewoon een 11 speed Shimano cassette monteren.
Het was pino die dezelfde opmerking eerder al maakte. Als je idd een 11 speed cassette bij de trainer krijgt is die gewoon te gebruiken.

1 kleine opmerking;als je pech hebt is er een kleine mis-allignering tussen de positie van je cassette op je wiel en die op je trainer. Maar die kans is net zo groot als je een echte campa cassette installeert. Dan krijg je eventueel net een beetje minder zuiver schakelen, beetje ratel. Ofwel leer je dan snel dit op te lossen door kort aan de kabelspanner van je derailleur te draaien of los je het op met zeer smalle spacers - is er iemand die dat laatste al deed? Maar veelal is het geen probleem. Beetje zelfde probleem als je eens van wielset wisselt.

joevente
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 jul 2023 20:17

joevente 19 jul 2023 22:42

walter- schreef: 19 jul 2023 20:53
pino schreef: 18 jul 2023 16:55
rene schreef: 18 jul 2023 16:30 Geen adapter nodig - gewoon de pedalen gebruiken die je wil gebruiken op je Campagnolo crank. Je hebt dan wel een Campagnolo body nodig voor de cassette denk ik.
Op een trainer gewoon een 11 speed Shimano cassette monteren.
Het was pino die dezelfde opmerking eerder al maakte. Als je idd een 11 speed cassette bij de trainer krijgt is die gewoon te gebruiken.

1 kleine opmerking;als je pech hebt is er een kleine mis-allignering tussen de positie van je cassette op je wiel en die op je trainer. Maar die kans is net zo groot als je een echte campa cassette installeert. Dan krijg je eventueel net een beetje minder zuiver schakelen, beetje ratel. Ofwel leer je dan snel dit op te lossen door kort aan de kabelspanner van je derailleur te draaien of los je het op met zeer smalle spacers - is er iemand die dat laatste al deed? Maar veelal is het geen probleem. Beetje zelfde probleem als je eens van wielset wisselt.
GCN heeft hier een video over. Handig kanaal voor beginners als mezelf.
https://www.youtube.com/watch?v=webrmt2NzAE

hayes

hayes 25 jul 2023 22:25

Bij je keuze blijven. Die Cube is echt al behoorlijk oud. Ultegra 2x11 werd in 2014 geïntroduceerd (denk ik). Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, maar je hebt wel meteen een 10 jaar oude fiets.

De Van Rysel vind ik ook gewoon mooier.

(oei, had alle antwoorden niet gezien...)

joevente
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 jul 2023 20:17

joevente 27 jul 2023 20:18

hayes schreef: 25 jul 2023 22:25 Bij je keuze blijven. Die Cube is echt al behoorlijk oud. Ultegra 2x11 werd in 2014 geïntroduceerd (denk ik). Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, maar je hebt wel meteen een 10 jaar oude fiets.

De Van Rysel vind ik ook gewoon mooier.

(oei, had alle antwoorden niet gezien...)
Hehe, fiets is dik oké vind ik, zeker als eerste racefiets. Moet hem alleen nog wat beter afstellen.
Heb ook een wielerbroek van Castelli besteld maar dacht misschien nog een goedkoper paar om te beginnen aangezien ik nog moet opbouwen. Zie dat er promotie is op Ekoi maar daar is het wel vaker promo precies.

hayes

hayes 28 jul 2023 11:31

Ekoi is idd quasi altij din promotie.
Ik heb enkele weken hun hexa bibs besteld
https://www.ekoi.com/nl-be/fietsbroek-m ... zwart.html

Best wel tevreden over.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8367
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 jul 2023 12:13

hayes schreef: 28 jul 2023 11:31 Ekoi is idd quasi altij din promotie.
Ik heb enkele weken hun hexa bibs besteld
https://www.ekoi.com/nl-be/fietsbroek-m ... zwart.html

Best wel tevreden over.
Maar de prijzen zonder aanbiedingen (ja dat gebeurt ook heel af en toe nog) zijn wel heel veel omhoog gegaan.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1383
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 28 jul 2023 14:04

Decathlonbroek is ook niet slecht als je nog wat moet opbouwen. Ik heb daar jaren mee gereden en voor mij comfortabel tot zo'n 80km.
Allemaal op voorwaarde dat ze gemakkelijk is wanneer je ze aanhebt. Dat geluk had ik wel met decathlonbroeken.
Voordeel van zo'n goedkope broek is dat je in de toekomst ook daar nog eens in kan verbeteren.

joevente
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 jul 2023 20:17

joevente 28 jul 2023 17:47

Ik lees altijd wel positieve review over prijs/kwaliteit van Decathlon dus is zeker proberen waard. De Castelli Competizione lijkt ook interessant voor een beginner.

Misschien dat ik daar een paar handschoenen koop op Ekoi voor €10-12. Ook de helmen vind ik er wel leuk uit zien, heb net een Lazer Strada gekocht maar vind deze toch niet zo mooi op mijn hoofd.

Plaats reactie