Shimano 105 12-speed mechanisch
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ziet er netjes uit. Eigenlijk precies zoals je het zou verwachten. Alleen die voorderailleur is weer een vreemde contraptie.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41945
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Zo, dat mechniek is een vuil-vanger en een ramp om schoon te maken

Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Dat krijg je als je Japanse ingenieurs samen eenzaam opsluit om een voorderailleur te ontwikkelen. Lijkt me een onnodig ingewikkeld ding.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Dat ziet er hetzelfde uit als de FD van de 11 speed GRX groep toch. Ik heb die ook al een paar jaar op mijn woonwerkfiets, nog geen problemen mee gehad en die fiets ziet alle weersomstandigheden (OK wel met spatbordjes, maar ik heb er ook nog geen andere GRX rijders over gehoord).
De complexiteit komt door de ingebouwde kabelspanning versteller, op zich is dat ook wel weer handig.
De complexiteit komt door de ingebouwde kabelspanning versteller, op zich is dat ook wel weer handig.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41945
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Kan mij in >30 jaar racefietsen-gebruik niet herinneren dat ik die ingebouwde kabelspanningversteller ooit heb gemist 

Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Ik kan me voorstellen dat shimano hun mechanische road en gravel groepen zo veel mogelijk gelijk houden met hooguit een ander kooitje en een clutch hier en daar. Wees blij dat er een merk is dat uberhaupt nog wat moeite steekt in een mechanische groep voor de conservatievere en budget bewuste klanten
.
Bij mijn toepassing is er inderdaad wel sprake van een GRX groep en doorgetrokken buitenkabel, en nee het is geen must maar het initieel afstellen is daarmee wel weer iets handiger.
NB: Oh en R7000/R8000 etc hadden dit design ook al zie ik, dus eigenlijk helemaal niets nieuws.

Bij mijn toepassing is er inderdaad wel sprake van een GRX groep en doorgetrokken buitenkabel, en nee het is geen must maar het initieel afstellen is daarmee wel weer iets handiger.
NB: Oh en R7000/R8000 etc hadden dit design ook al zie ik, dus eigenlijk helemaal niets nieuws.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik zei ook niet dat het niet werkt. Ik zeg alleen dat het nodeloos ingewikkeld is.
Deze ultegra 105 generatie werkte ook prima toch.

Het interne kabelspanningssysteem komt wel best precies. Het zal alleen wel nodig zijn om dus de spanning te regelen bij fietsen waarbij je volledige buitenkabels gebruikt. Zeker als de kabels nog binnendoor lopen is er geen plek meer voor een losse barrel adjuster.
Ik ben helemaal voor mechanisch schakelen, mits soepele kabelloop mogelijk is! Dus liefst kabelstops en geen volledige buitenkabels. Dan werkt mechanisch ook echt goed. Bij routing door de headset zou ik altijd kiezen voor electrisch. Gewoon omdat mijn ervaring is dat die fietsen toch net niet zo lekker schakelen door de krappe bochten door het stuur en in de headset.
Deze ultegra 105 generatie werkte ook prima toch.

Het interne kabelspanningssysteem komt wel best precies. Het zal alleen wel nodig zijn om dus de spanning te regelen bij fietsen waarbij je volledige buitenkabels gebruikt. Zeker als de kabels nog binnendoor lopen is er geen plek meer voor een losse barrel adjuster.
Ik ben helemaal voor mechanisch schakelen, mits soepele kabelloop mogelijk is! Dus liefst kabelstops en geen volledige buitenkabels. Dan werkt mechanisch ook echt goed. Bij routing door de headset zou ik altijd kiezen voor electrisch. Gewoon omdat mijn ervaring is dat die fietsen toch net niet zo lekker schakelen door de krappe bochten door het stuur en in de headset.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Die heb ik ook, op een andere fiets. Met 30mm banden komt de bovenkant van de derailleur tot op 5mm van de band, 45mm banden (of meer) zou dus niet lukken.
Verder ben ik een grote fan van volledige buitenkabels uit één stuk. Al twee keer achterderailleurkabel kunnen vervangen door de nieuwe kabel erin te steken langs de shifter, en die komt er zonder problemen bij de achterderailleur uit. Niets van stuurlint losmaken of kabels zitten vissen uit het frame. Best handig als je om 19u 's avonds stilstaat met een kapotte kabel langs een spaanse N-weg.
Dat, of kabels die langs buiten lopen. Maar losse binnenkabels door het frame vind ik miserie.