Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Cassette veroozaakt schade

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 24 jun 2023 08:32

Kraken kan daar veroorzaakt door worden, zoals gezegd een likje montagepasta erop, hoewel ik altijd de cassette droog monteer en nog nooit een kraak daar waargenomen heb...
Body ziet er trouwens goed uit!
Succes!

baron062
Forum-lid

baron062 24 jun 2023 10:35

scottpch schreef: 23 jun 2023 18:02 Dat ga je na verloop van tijd krijgen omdat die body van aluminium is, Campagnolo gebruikt stalen bodys waardoor dit niet in erge mate optreedt.
Even muggeziften: Shimano gebruikt(e) een hardstalen body, en daar is de splineverbinding op berekend. Alu is aanzienlijk zachter, en kan de vlaktedruk van losse kransjes niet aan in de HG setup. De ring goed aandraaien helpt, als eerder genoemt, goed!

Campagnolo daarintegen heeft vanaf 10spd (dacht ik) een alu body, en zijn huiswerk goed gedaan door de splines veel dieper te maken waardoor de vlaktedruk veel lager is, en er dus niets in vreet.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 24 jun 2023 13:20

Er zijn Shimano bodys waar ze één hardstalen spline gebruiken.
Ik dacht dat Novatec deze techniek gebruikt, geen idee of er nog andere merken zijn.
I know myself like no one else
Nothing to defend

walter-
Forum-lid HC

walter- 24 jun 2023 14:18

De dura ace bodies zijn (of waren?) van titanium; die bodies zijn praktisch onverwoestbaar.
Uiteindelijk is het ook de keuze tussen lichter/goedkoper en meer duurzaam.
Foto van topic starter toont een goede body. Zelf heb ik nog nooit een alu body geweten die zo hard ingewreten was dat ze problemen gaf. Of ook; de lagers zullen versleten zijn voordat de body sneuvelt.

Je kraakjes zullen van elders komen.

rossin
Forum-lid

rossin 29 jun 2023 12:27

De cassette sluitring voor een HG freewheel body dient met 40 Nm te worden aangedraaid. Als je geen momentsleutel hebt dan is een korte Bacho (moersleutel) of ratelsleutel vaak te kort om een dergelijk aanhaalmoment te bereiken. Met een langere Bacho, ratel of een wringijzer lukt dat wel. Verder is het goed om de spiebanen van de cassettebody licht in te vetten. Dat kan nare geluiden voorkomen. Let op je mag de sluitring en de schroefdraad waarin de sluitring vastgezet wordt niet invetten, uitsluitend de spiebanen (groeven) waarover de de kransjes bevestigd worden. Tot slot zie je naast Shimano ook bij DT en Mavic wel Shimano HG compatibele stalen freewheel bodies.

Plaats reactie