Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

FTP test Garmin

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 20 jun 2023 15:46

Hi, ik heb een vraag over de uitvoering van de FTP test zoals die op de Garmin edge computers wordt voorgesteld. Die gaat uit van een soort van 'ramp protocol'. Deze gaat uit van blokken van 4 minuten en op het einde een blok van 3 en 2 minuten.
Ik heb een week of 6 geleden die test gedaan en kwam uit op een FTP van 283. De Garmin stelt dan de vermogenszones bij zodat je tijdens het trainen met de meest actuele gegevens aan de slag gaat.
Nu wil ik die test herhalen (ik denk dat ik door training een hogere FTP waarde heb). Ik kijk dan vervolgens op het voorgestelde protocol (op basis van de aangepaste vermogenszones mag ik aannemen) en dan zie ik dat Garmin het volgende protocol aanbiedt:

4 minuten 220w
4 minuten 242w
4 minuten 270w
4 minuten 290w
3 minuten 315w
2 minuten 330w

Als ik dit op deze manier zou uitvoeren en je berekent het gemiddelde vermogen, zou ik uitkomen op 271w. Dat is minder dan de 283 waarde van vorige keer. Dat is toch niet logisch?
Overigens vind ik die 220 en 240 waarde erg laag, ik heb dan zeker niet het idee dat ik voluit aan het gaan ben. Kan ik niet beter starten met 12 minuten 270 en dan kijken wat ik nog in de tank heb de laatste 4 minuten?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8614
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 jun 2023 16:13

Ik zou eerst de test doen zoals Garmin aangeeft,zo ben je ook aan 283 watt gekomen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 20 jun 2023 17:33

nijkie schreef: 20 jun 2023 16:13Ik zou eerst de test doen zoals Garmin aangeeft,zo ben je ook aan 283 watt gekomen.
Exact. Je gaat er nu vanuit dat de enige weging zit in de tijd, maar voor de eindscore zit er geheid nog een andere weging bij die de eindscore bepaalt. Bedenk dat de test 21min duurt en de FTP over een uur is, er zit dus een vertaalslag in. Je zult je in het protocol moeten verdiepen voordat je er een eigen versie van maakt, of gewoon uitvoeren wat er wordt voorgesteld.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 20 jun 2023 17:48

Ik ben aan de 283 gekomen omdat ik toch iets meer heb 'gegeven' dan het protocol aangaf. Garmin zal vast nog wat magic in de formule stoppen, maar het kan niet zo zijn dat als je 20 minuten lang een gewogen gemiddelde van netto 271 watt trap (feitelijk meetbaar), er dan een hogere FTP waarde uitkomt dan 283. Het zal eerder lager zijn dan 271, omdat je het inderdaad moet doorvertalen naar een uur. De meeste methoden gaan uit van 5% van het 20 minuten gemiddelde afhalen. Deze week maar eens proberen.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2051
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 20 jun 2023 17:53

Vaak zit er een berekening op basis van je beste minuut of beste 5 minuten achter.

Als je vorige keer dit protocol had zou ik het nu ook weer gebruiken dan krijg je een vergelijkbare uitslag. En dan kun je dus je progressie meten.
Je ftp is geen exact gegeven. Verschillende protocollen zullen verschillende uitkomsten geven.
Maar als je iedere keer hetzelfde protocol uitvoert dan zie je wel je progressie. En telt lijkt me.

Je zou je test ook kunnen uploaden in intervals.icu en kijken welke uitkomst zij berekenen op basis van je test.

Jouw aanname van hoe je ftp wordt berekend bij een ramp test klopt in ieder geval zeker niet dus dat mag je loslaten.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 20 jun 2023 17:58

ok helder. Die details over 'beste minuut' of 'beste vijf minuten' wist ik niet en dan kan het inderdaad heel anders uitpakken. En het gaat inderdaad uiteindelijk om de vergelijking met vorige keer. Goed om te weten!

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1638
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 20 jun 2023 19:11

Ik vind een ramptest met een, op voorhand vastliggend vermogen/eindpunt, al raar.
Normaal loopt een ramp per paar minuten op tot uitputting/benen niet meer rondkrijgen en dat vermogen (of vermogen van laatste minuut) wordt dan gebruikt om de ftp te “schatten”
Meestal 75% van vermogen beste minuut.

Edit;
Hier staat een en ander. Kennelijk wordt bij bepaling ook de hartslag betrokken.
Daarnaast zou de Garmin bij een 20 minuten test, dus maximaal gaan in 20 minuten “vanzelf” je ftp bepalen. Mijnsinziens komt dit dichter bij een feitelijke uitslag dan de ramptest van Garmin
https://www.garmin.com/en-US/garmin-tec ... ments/ftp/#

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 21 jun 2023 01:07

jackflash schreef: 20 jun 2023 17:48 Ik ben aan de 283 gekomen omdat ik toch iets meer heb 'gegeven' dan het protocol aangaf. Garmin zal vast nog wat magic in de formule stoppen, maar het kan niet zo zijn dat als je 20 minuten lang een gewogen gemiddelde van netto 271 watt trap (feitelijk meetbaar), er dan een hogere FTP waarde uitkomt dan 283. Het zal eerder lager zijn dan 271, omdat je het inderdaad moet doorvertalen naar een uur. De meeste methoden gaan uit van 5% van het 20 minuten gemiddelde afhalen. Deze week maar eens proberen.
Het is een ramptest, geen 20min test. Bijna even betrouwbaar, je houdt met elke schattingsmethode een afwijking naar boven of onder, vooral bij minder getrainde of juist heel specifiek getrainde renners. Maar deze ramptest is echt prima hoor, en veel minder inbreuk op de meeste trainingschema's.

Het nadeel van een ramptest is dat je wat beter moet 'aanvoelen' hoe diep je kan gaan in de laatste 8-10min, want daar gaat je uitkomst voornamelijk van afhangen. Bij een 20min test kun je vantevoren wel enigszins voorspellen hoe hard je moet en kun je na 5,10 of 15 minuten dat nog een beetje aanpassen

Plaats reactie