Alles over vakanties op én met de fiets

Adviezen week fietsen met Mont Ventoux én Alpe d'Huez

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 20 jun 2023 11:25

Hallo,
In onze fietsclub is het idee ontstaan om een weekje te gaan fietsen in het hooggebergte in Frankrijk. Er ontstaan dan discussies over waar de trip naar toe moet gaan. Er zijn mensen die willen heel graag de Ventoux beklimmen, maar er is ook een groep die perse naar de Alpen wil (Alpe d'huez, Galibier).
Nu vroeg ik me af of het wellicht te combineren valt. Bedoeling is om met eigen vervoer te gaan en maximaal een week weg te zijn en routes te fietsen tussen 70 en 100km. Ik stel me dan bijvoorbeeld het volgende globale programma voor:

Dag 1: Reis naar Bedoin
Dag 2: Route met Mont Ventoux vanuit Bedoin
Dag 3: Route met Mont Ventoux vanuit Malaucène
Dag 4: ochtend reis van Bedoin naar Bourg d'oisans, late middag kortere route naar Venosque / Berarde
Dag 5: iets met Deux alps en Alp d'huez
Dag 6 iets met de Telegraph en de Galibier (eerst met de auto's die richting op vanuit Bourg d'oisans)
Dag 7: Reis terug

Ik vraag me af: hebben forumleden zoiets soortgelijks gedaan? Is een programma zoals hierboven geschetst realistisch of is de reiscomponent te groot? Tips voor routes? Hoor graag wat adviezen en tips. Alvast dank!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27613
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 jun 2023 11:30

Bédoin - Bourg is maar drie uurtjes rijden, dus dat lijkt me zeker heel goed te doen. Enige onzekere is het weer. Rondom de Ventoux is het vrij stabiel maar in Bourg kun je zo maar een paar dagen regen hebben.

Ik zou daarom de acco in Bourg zo laat mogelijk vastleggen. Dan kun je altijd nog bij de Ventoux blijven. Er is daar genoeg te fietsen om je een week te vermaken, mits je iets verder kijkt dan de Ventoux zelf. De Gorges de la Nesques vind ik ook een must do als je er toch bent.

Overigens is Les 2 Alpes een tamelijk sfeerloze beklimming. In het topic over Bourg vind je veel mooiere routes. Ik zou in ieder geval de Glandon / Croix de Fer gedaan willen hebben. Je kunt daar eventueel opsplitsen: korte route doet een heen-en-weertje en de langere route beklimt de andere kant nog (je kunt dan een rondje rijden).

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8947
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 jun 2023 11:40

Iedereen hier gaat je vast vertellen dat dit te zwaar is, maar ik heb ooit iets soortgelijks gedaan. Was mijn allereerste ervaring met de bergen. In mijn studententijd, dus inmiddels alweer veel te lang terug. Wij kenden maar 2 bergen: de Mont Ventoux en Alpe d'Huez, dus die moesten we op. Hoe ons programma er precies uitzag weet ik niet meer, maar ik meen dat we een dag of 8-10 weg zijn geweest

De eerste 3-4 dagen sliepen we in een huisje in de Provence. Ik meen dat we 1 of 2 dagen door de gorges hebben gereden (mooi!), en op dag drie vanuit Bedoin omhoog e Ventoux op.
Daarna met de auto doorgereden naar een camping onder de Alpe, en daar ook een dag of 3-4 gefietst, met de col de la Sarenne (mooi!), Les Deux Alpes (om te oefenen voor de Alpe dachten wij), de Alpe d'Huez, en, omdat we er toch waren, 1 of 2 dagen later de route van de Marmotte (toen nog Croix de Fer, Telegraphe, Galibier, Alpe). En toen weer naar huis :-)

Wij waren toen erg onervaren fietsers, maar kwamen net uit ons wedstrijdroeiseizoen en waren daardoor wel heel fit. Bij mij is toen wel het virus voor in de bergen fietsen aangewakkerd (alhoewel ik ze tegenwoordig het liefst af fiets op een mountainbike)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1686
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 20 jun 2023 13:09

Ik vind het eerlijk gezegd niet een heel goed idee. In beide gevallen ga je terugkomen met het idee: hier valt veel meer te doen. Beter zou zijn om je energie te steken in een duidelijke keuze maken. Wellicht zoals havana zegt: laat het afhangen van het weer.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37933
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 jun 2023 13:10

Idd: plan Bourg en neem de Ventoux als alternatief.
In beide regio's kun je je prima week vermaken.
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8411
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 jun 2023 14:08

Wanneer wil je gaan? Waar wil je verblijven? Zit je redelijk tegen het hoogseizoen en wil je graag in hotel of accomodatie voor wat grotere groep dan lukt dat om de Ventoux niet zie makkelijk op korte termijn.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8947
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 jun 2023 14:51

Goed punt, en dat zelfde zal voor de omgeving Alpe d'Huez ook gelden gok ik zo.
Herman_N schreef: 20 jun 2023 13:09 Ik vind het eerlijk gezegd niet een heel goed idee. In beide gevallen ga je terugkomen met het idee: hier valt veel meer te doen. Beter zou zijn om je energie te steken in een duidelijke keuze maken. Wellicht zoals havana zegt: laat het afhangen van het weer.
Alhoewel ik nu ook een andere keuze zou maken (met de nodige verzamelde fietshoogtemeters in de afgelopen 20 jaar), kijk ik met veel plezier terug op onze enigszins onbezonnen eerst fietsvakantie.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4390
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 20 jun 2023 14:57

Je kunt je idd makkelijk een week vermaken per locatie en derhalve kiezen voor de makkelijkste weg.
Echter de mooiste verhalen komen van een out of the box reis.
Indien je het voor elkaar krijgt, zou ik dus wel voor beide gebieden kiezen.

Aanvulling.
Waarom niet een rondreis op de fiets? Onderlinge afstand tussen alpe en ventoux is nog geen 300 km

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 20 jun 2023 15:59

Jans schreef: 20 jun 2023 14:08 Wanneer wil je gaan? Waar wil je verblijven? Zit je redelijk tegen het hoogseizoen en wil je graag in hotel of accomodatie voor wat grotere groep dan lukt dat om de Ventoux niet zie makkelijk op korte termijn.
Dat zal ergens rond juni of september worden, zeker niet in het vakantieseizoen. En inderdaad, met een grote groep moet je op tijd zijn. Vandaar dus nu ook al mijn vraag.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 20 jun 2023 16:03

scottwilko schreef: 20 jun 2023 14:57 Je kunt je idd makkelijk een week vermaken per locatie en derhalve kiezen voor de makkelijkste weg.
Echter de mooiste verhalen komen van een out of the box reis.
Indien je het voor elkaar krijgt, zou ik dus wel voor beide gebieden kiezen.

Aanvulling.
Waarom niet een rondreis op de fiets? Onderlinge afstand tussen alpe en ventoux is nog geen 300 km
Persoonlijk zou ik daar ook voor kiezen. Maar je kent het wel. Veel clubgenoten zijn zelden buiten de Ardennen of met een beetje geluk de Vogezen geweest en willen nu wel eens die beroemde cols beklimmen. Als je dan 2 of 3 dagen in 'niemandsland' gaat fietsen wordt dat als 'zonde' gezien, want die verhalen doen het minder goed op verjaardagsfeestjes (hier zou een cynisme smiley op zijn plaats zijn). Begrijp me niet verkeerd, ik ken de streek daar een beetje en weet hoe fantastisch mooi het daar is. Ik moet echter rekening houden met de wensen van de meerderheid.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 784
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 21 jun 2023 11:02

Waarom niet dit jaar naar de Provence en volgend jaar naar de Alpen? Of andersom. Er is zoveel moois te fietsen in beide gebieden (al vind ik persoonlijk de Provence veel mooier) dat het zonde is om een extra reisdag in te moeten plannen.
Michiel

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 21 jun 2023 11:19

Als je toch van Bedoin naar de Alp wilt, dan is die verplaatsing op de fiets het allermooist (vind ik). In 2007 reden wij met 5 mensen (nadat we ook al in de Cévennen gereden hadden):

* Rondrit Bedoin over de Ventoux
* Bedoin - Sisteron via Col de l'Homme Mort, achteraf gezien was Signal de Lure waarschijnlijk leuker geweest, maar een halve rustdag was ook wel lekker.
* Sisteron - Barcelonette via Col des Sagnes, Col des Garcinets, Col de Saint Jean. Vooral het eerste gedeelte van deze route was geweldig en rustig.
* Rondrit Barcelonette over Col de Cayolle, Col des Champs en Col d'Allos.
* Barcelonette - Guillestre met eerst "even" een heen en weertje naar de Col de la Bonette, vervolgens over de Col de Vars.
* Guillestre - La Grave over de Col d'Izoard en Col du Lautaret
* La Grave - Bourg d'Oisans relaxed afdalen
* Wat rondritjes bij Bourg d'Oisans in de dagen erna

Wij reden met 1 auto, meestal 3 mensen op de fiets, 2 in de auto. De chauffeurs deden dan nog een heen en weertje in de aankomstplaats.

Deze vakantie is 16 jaar na dato nog steeds goed voor gesprekken, vooral ook vanwege de afwisseling.

Plaats reactie