Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Vlakke gran fondo

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1771
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 11 jun 2023 12:50

EmPeHa schreef: 10 jun 2023 23:09 Zou het geen idee zijn om te gaan tijdrijden?
Ja, dit ben ik sowieso van plan om dit seizoen eens een eerste tijdrit wedstrijd te rijden. Want dat is echt mijn sterkte op de fiets.

De grootste klimmer zal ik nooit zijn, explosief ook niet, maar ik kan wel een uur of 2 in het rood gaan en lang deftige wattages aanhouden in een diepe positie.

Mijn grootste schrik voor een bvb 3 ballons is niet de beklimmingen, want die overleef ik wel aangezien ik toch wel een 12-15u per week fiets en de conditie wel OK zit.

Maar ik rij liever anderen niet in de weg met toegeknepen billen in de afdalingen.

Maar ik wil ook eens een medaille krijgen 😁

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1565
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 11 jun 2023 15:18

Het kan effe duren voor je doorkrijgt waar je goed in bent en op het podium terecht kunt komen. Blijf steeds andere dingen proberen. Met angst naar beneden in afdalingen voorspelt weinig voorspoed voor vlakke pelotonsritten.
hun fietsen.

basvv
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 aug 2014 10:55

basvv 12 jun 2023 10:07

Als je schrik hebt voor valpartijen zou ik zeker geen vlakke(re) cyclo doen. Het gevaarlijkste deel van klimcyclo's is namelijk meestal de vlakke aanloop naar de eerste klim. Hoge snelheid, grote groepen en veel mensen die geen of weinig ervaring hebben met fietsen in een peloton is echt een linke combinatie. Onnodig remmen, gekke stuurbewegingen etc.. Vorig weekend bij Trois Ballons was er ook weer een behoorlijke valpartij op een brede, rechte weg hoorde ik. Ik zat er zelf gelukkig voor.
Voordeel van een klimcyclo is dat na de eerste (langere) klim er vanzelf kleinere groepjes ontstaan en dan is het grootste gevaar wel geweken. Bij een vlakke(re) cyclo blijven de groepen veel langer zo groot en blijft het gevaar dus ook langer aanwezig.

Plaats reactie