Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 07 jun 2023 21:10

Lcsmet schreef: 07 jun 2023 19:31 Ik ben waarschijnlijk een pak minder vergevingsgezind dan de meeste mensen.
Voor mij is het relatief simpel, als je je niet kan gedragen in onze samenleving heb je er ook geen plaats in.

Mocht ik rechter zijn denk ik dat je als misdadiger niet door mij berecht wil worden.
Ik ben ook voorstander voor het herinvoeren en ook daadwerkelijk uitvoeren van de doodstraf.
Want wie denkt dat we de misdaad gaan indijken met een vermaning of een tik tegen de billen is naïef.
De harde criminelen lachen ons uit terwijl we er bij zitten.
Jeetje, jij moet echt een heel gezellige man zijn zeg :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 07 jun 2023 21:18

rikkert schreef: 07 jun 2023 21:10
Jeetje, jij moet echt een heel gezellige man zijn zeg :-)
Omdat je voorstander bent van een harde gerechtelijke aanpak (waar overigens volgens peilingen heel veel mensen voor zij) kan je geen gezellige man zijn??

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 07 jun 2023 21:23

bartdr schreef: 07 jun 2023 17:41
Diefstal/inbreken/vandalisme, hoe erg ook, is iets waar de gemiddelde mens snel van herstelt.
Al eens met slachtoffers van inbraak gepraat? Er zijn er veel die er de rest van hun leven angstgevoelens aan over houden.

Als gemiddeld lid van de maatschappij, zou je het ongeveer moeten kunnen vinden met het gemiddelde oordeel van de maatschappij. Anders moet je jezelf afvragen of je niet te goed gelovig/zwart gallig ingesteld bent.

Probleem is dat dat gemiddeld oordeel van de maatschappij geen doorgang vindt naar wetten en regels, wegens.....

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 07 jun 2023 21:27

Gemiddelde oordeel van de maatschappij: de wereld zou er niet van opknappen vrees ik…
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 07 jun 2023 22:38

rikkert schreef: 07 jun 2023 21:10 Jeetje, jij moet echt een heel gezellige man zijn zeg :-)
Ik snap even niet wat het verband is tussen hard voor criminelen en gezellig zijn.
Maar jij kan dat verband blijkbaar wel leggen.
Ik ben inderdaad voor de harde aanpak van criminelen.
Onder mijn familie en vrienden zitten geen criminelen, voor hen ga ik door het vuur.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 07 jun 2023 22:46

In Staten in de VS waar de doodstraf wordt uitgevoerd is inderdaad geen criminaliteit meer... oh wacht...
Er zijn twee problemen met de doodstraf, namelijk dat het net zo goed immoreel is als criminaliteit, en de onherroepelijkheid

bever
Forum-lid

bever 07 jun 2023 22:56

en zwaarder straffen helpt ook niet om de criminaliteit tegen te gaan (wel voor het gevoel van genoegdoening overigens)

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 07 jun 2023 23:04

lugosi schreef: 07 jun 2023 21:23
bartdr schreef: 07 jun 2023 17:41
Diefstal/inbreken/vandalisme, hoe erg ook, is iets waar de gemiddelde mens snel van herstelt.
Al eens met slachtoffers van inbraak gepraat? Er zijn er veel die er de rest van hun leven angstgevoelens aan over houden.

Als gemiddeld lid van de maatschappij, zou je het ongeveer moeten kunnen vinden met het gemiddelde oordeel van de maatschappij. Anders moet je jezelf afvragen of je niet te goed gelovig/zwart gallig ingesteld bent.

Probleem is dat dat gemiddeld oordeel van de maatschappij geen doorgang vindt naar wetten en regels, wegens.....
Jezelf het middelpunt van de wereld wanen, is iets anders dan het gemiddelde van de maatschappij. Als echt een ruime meerderheid zou denken dat Amerikaanse toestanden met overvolle gevangenissen en de doodstraf met eindeloze processen se criminaliteit zouden verminderen, dan was dat al lang gerealiseerd.
Campagnolo Ultra Dork

MPolleke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 07 jun 2023 23:07

Een probleem met de doodstraf is dat de crimineel geen uitweg meer heeft. 20 jaar gevangenis geeft daarna een uitweg. Ga je de doodstraf krijgen, dan maar 'suicide by cop', oftwel je een weg banen naar buiten onder een kogelregen. Daar wordt de maatschappij niet beter van, eerder geweldadiger.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 jun 2023 08:01

Maar dat in de huidige maatschappij straffen niet altijd meer in verhouding staan tot het vergrijp zijn we het denk ik wel mee eens.
Pak het cliche van de verkeersboetes: 118 waar je 100 mag (en ‘s nachts 130) is vergelijkbaar met winkeldiefstal qua boete.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 08 jun 2023 08:09

Even buiten beschouwing van de "daad".
Het is natuurlijk van den zotte dat het begaan van een overtreding vaak duurder is dan het begaan van een misdrijf.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 08 jun 2023 08:24

Verkeersboetes zijn een vaste post op de begroting geworden. Laatst in het nieuws dat ze omhoog moeten omdat er te weinig te hard gereden is. Dat is natuurlijk krom.

Maar dat staat los van het feit dat zwaarder straffen niks doet met de hoeveelheid criminaliteit.

Kijk naar je eigen kinderen: of je nu dreigt de telefoon een week of een jaar af te pakken, maakt niks uit. Dat verschil kunnen hun hersens amper overzien. Hetzelfde geldt voor ons tussen een maand gevangenisstraf of een jaar. Wij willen in eerste instantie helemaal niet in de gevangenis terecht komen.
Voor de doorgewinterde crimineel zal die grens qua tijdsbesef wat hoger liggen maar de factor angst om de rest van je leven als ex-bajesklant bestempeld te worden vervalt dan weer.

Verder heb je natuurlijk de genoegdoening voor de slachtoffers of nabestaanden. De vraag is daar of deels vervulde wraakgevoelens daar uiteindelijk een betere gemoedsrust opleveren dan de wetenschap dat we werken aan een veiligere maatschappij door te focussen op het voorkomen van recidive.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie