Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16823
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Lcsmet
07 jan 2010 00:01
MackersV2.0 schreef:Misschien een andere weegschaal?
De Fulcrums zouden bijna 350 gram zwaarder zijn dan de fabrieksopgave.
Nou moet je de opgegeven gewichten van Campa/Fulcrum wel met 'n korreltje zout nemen, maar bijna 20% durven zelfs zij zich niet te veroorloven.
De weegschaal meet wel degelijk juist.
Ik heb dit ook gemeld aan de invoerder.
Ik breng de wielen binnen en hij geeft mij een set die wel aan zijn specificaties voldoen.
Tot nu toe nog geen antwoord gekregen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16823
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Lcsmet
07 jan 2010 00:03
Ypuh schreef:Het zou onder de 1400 gram moeten zitten. 1380-1400. Ik neem niet aan dat het velglint en de QR's meer dan 150 gram wegen samen? KCNC snelspanners wegen bijvoorbeeld maar +/- 50 gram.
Echter eigenlijk moet de TS ze nog eens meten zonder velglint en zonder snelspanners, zoals 'standaard' is.
Alsof het gewichtsverschil enkel in het velglint zou zitten.
Het velglint er af halen en terug opzetten is voor mij wel iets te veel werk. Op die enkele grammen kan het wel niet aankomen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16823
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Lcsmet
07 jan 2010 00:07
gaisdergerman schreef:edit: lezen blijft lastig [s]Waarom heb je de wielen met snelspanner gewogen? Dit doet een fabrikant ook nooit.[s/]
Nu is het verschil tussen de black jack toch 423 gram. Volgens mij is dat verschil groter dan in de eerste post.
Maar vind die shimano's nog wel verdomd zwaar.
In de eerste post had ik complete wielen (incl. bandjes, cassettes en dergelijke gemeten.
I know myself like no one else
Nothing to defend
-
tomkolkman
- Forum-lid
- Berichten: 1212
- Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24
tomkolkman
07 jan 2010 00:09
Het zijn ze wel inderdaad, toch kan ik dat verschil in gewicht nog niet vatten. Strakke fiets trouwens

Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
07 jan 2010 01:23
Lcsmt schreef:MackersV2.0 schreef:Misschien een andere weegschaal?
De Fulcrums zouden bijna 350 gram zwaarder zijn dan de fabrieksopgave.
Nou moet je de opgegeven gewichten van Campa/Fulcrum wel met 'n korreltje zout nemen, maar bijna 20% durven zelfs zij zich niet te veroorloven.
De weegschaal meet wel degelijk juist.
Ik heb dit ook gemeld aan de invoerder.
Ik breng de wielen binnen en hij geeft mij een set die wel aan zijn specificaties voldoen.
Tot nu toe nog geen antwoord gekregen.
Hoe weet je zo zeker dat de weegschaal klopt? Het verschil is zo absurd groot dat er toch ergens iets niet goed gaat.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’

-
DeletedUser02
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
DeletedUser02
07 jan 2010 02:07
wezep schreef:Hij heeft ze toch zonder snelspanners gewogen:
- Shimano Dura Ace -WH 7850 24 CL => totaal 1562 gram
Voorwiel 680 gram (740 gram met QR)
Achterwiel 882 gram (946 gram met QR)
'Met QR' ofwel 'QuickRelease', ofwel 'Snelspanner'.
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16823
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Lcsmet
07 jan 2010 02:11
Amclassic-fan schreef:Lcsmt schreef:MackersV2.0 schreef:Misschien een andere weegschaal?
De Fulcrums zouden bijna 350 gram zwaarder zijn dan de fabrieksopgave.
Nou moet je de opgegeven gewichten van Campa/Fulcrum wel met 'n korreltje zout nemen, maar bijna 20% durven zelfs zij zich niet te veroorloven.
De weegschaal meet wel degelijk juist.
Ik heb dit ook gemeld aan de invoerder.
Ik breng de wielen binnen en hij geeft mij een set die wel aan zijn specificaties voldoen.
Tot nu toe nog geen antwoord gekregen.
Hoe weet je zo zeker dat de weegschaal klopt? Het verschil is zo absurd groot dat er toch ergens iets niet goed gaat.
Weer zo typisch voor AM Classic.
Waarom trek jij alles in twijfel? Hoe achterdochtig kan je zijn?
De wielen zijn gewogen met een weegschaal die jaarlijks wordt geijkt.
Afwijking is 2 gram op 1000 gram. Op deze 2 gram kan het echt niet aankomen.
Als je twijfelt kan je bij mij thuis komen nawegen.
De weging is juist tot jij het tegendeel kan bewijzen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
-
w0uter
- Forum-lid
- Berichten: 1583
- Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26
w0uter
07 jan 2010 02:33
Am Classic is gewoon gezond achterdochtig. Hij mag dan af en toe wat bottig uit de hoek komen, maar hij wil gewoon precies weten hoe het zit. Na een paar jaar op dit forum weet i kdat hij altijd constructief is. Ik gok trouwens dat hij nu wel tevreden is.
Even samenvattend: je hebt een geijkte weegschaal en de wielen blijken bijna 12 procent te zwaar. Dat mag inderdaad niet kunnen.
Overigens: als je Blackjacks 1800 gram moeten wegen (waarom heten ze anders zo) en je Fulcrums 1760 (volgens de site van fulcrum) mag je die ook wel terugbrengen...
Volgens mijn berekeningen doen de blackjacks het nog het best met dik 10 procent overgewicht. De fulcrums zouden 18% te zwaar zijn...
Ik ben trouwens ook 10% te zwaar, maar ben m'n bonnetje kwijt.

-
_pfw_
- Forum-lid
- Berichten: 1164
- Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18
_pfw_
07 jan 2010 07:58
Is het per ongeluk niet het oude model Racing 5's? Die zijn volgens mij een stukje zwaarder. (zou het verschil van de Fulcrums meer in lijn brengen met het verschil van de blackjacks en de C24's, rond de 10%)
Dan blijft er nog de afwijking van de weegschaal over. Koop anders gewoon een pak suiker van 1 kg in de winkel. Als die 1100 gram weeg, weet je genoeg...
-
wezep
- Forum-lid
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06
wezep
07 jan 2010 08:54
Ypuh schreef:wezep schreef:Hij heeft ze toch zonder snelspanners gewogen:
- Shimano Dura Ace -WH 7850 24 CL => totaal 1562 gram
Voorwiel 680 gram (740 gram met QR)
Achterwiel 882 gram (946 gram met QR)
'Met QR' ofwel 'QuickRelease', ofwel 'Snelspanner'.
Mijn opmerking klopt niet helemaal.
Moet zijn: Hij heeft ze toch OOK zonder snelspanner gewogen.
Ik zien een gewicht zonder snelspanner (680/882) en met (740/946).
Volgens mij heb ik ooit (half jaar geleden) een setje Fulcrum Racing 5 gewogen.
Deze zaten volgens mij dik onder de 1800gr.
Begin nu ook een beetje te twijfelen aan de weegschaal.
Test met een pak suiker zou een goede kunnen zijn.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
-
perik
- Forum-lid
- Berichten: 3010
- Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
- Locatie: Rotterdam
perik
07 jan 2010 09:08
Die Fulcrum's zijn nog zwaarder dan mijn 36spaaks CXP33/DT Onyx wielen! Dat kan toch bijna niet kloppen zou je zeggen..
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16823
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Lcsmet
07 jan 2010 11:32
Ik heb vandaag een reactie gekregen van ICC.
Hieronder de volledige tekst zoals ik die deze morgen heb binnengekregen.
" De gewichten vermeld op de website en in de catalogus zijn indicatief en gebaseerd op de lichtst mogelijke configuratie. Dit staat in de Fulcrum catalogus ook zo vermeld. Het is goed om te weten dat:
· In het gewicht van een wiel nooit is meegenomen de quick release, velglint etc.
· Er altijd materiaal gewichtstoleranties zijn. Velgen, spaken, naven etc. hebben nooit allemaal hetzelfde gewicht. Dit is in de productie niet te vermijden.
· Een Shimano freewheelbody bij Fulcrum altijd zwaarder is dan een Campagnolo body. De Shimano body is gemaakt van staal, terwijl de Campa body van aluminium is.
Hoewel het gewicht van de wielen een rol speelt bij het fietsen is het zeker geen doorslaggevende factor. De rijeigenschappen en prestaties van een wiel worden veel meer bepaald door de stijfheid van de velg, de spaakspanning, de spaakgeometrie, de kwaliteit van de lagers etc. etc. Op dat vlak heeft Fulcrum bewezen goede en betrouwbare wielen te maken."
I know myself like no one else
Nothing to defend