handgespaakte mtb wielen
ik zit te denken om een setje mtb wielen te laten spaken. Belangrijk voor mij is dat ze bombproof zijn. Ik weeg 90kg, heb een 29" hardtail, boost naven. Ik wil er maxxis 56/57mm banden opleggen. Welke interne velgbreedte raden jullie aan? Wat is het verschil tussen carbon en aluminium, qua stijfheid? moet het symetrisch of juist asymetrisch zijn?
ik heb nu een setje dt systeemwielen. Die zijn niet robuust genoeg. Gewicht van die wielen is 1530gr. Qua gewicht wil ik ze niet zwaarder hebben dan de huidige, liever iets stijver.
hoor graag jullie advies
ik heb nu een setje dt systeemwielen. Die zijn niet robuust genoeg. Gewicht van die wielen is 1530gr. Qua gewicht wil ik ze niet zwaarder hebben dan de huidige, liever iets stijver.
hoor graag jullie advies
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 11231
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Met je wensen iig carbon.
Ik zou gaan voor 27 of 30mm intern.
Zijn meerdere merken die goede carbon velgen hebben. Zelf heb ik nextie, maar er zijn legio andere ide goede velgen maken.
Ik wil altijd een asymmetrische velg, dat doet veel met de kwaliteit van een wielset, spaakspanning is veel gelijkmatiger.
Daarna kan je kijken naar je budget voor wat betreft spaken en naven. Ik zou xrays nemen, sterk en lichtt.
Alu nippels, al hebben veel daar koudwater vrees voor. Ik zie het nut voor messing niet met een goed geboorde velg.
Een alu nippel schiet er pas vanaf bij 300kg, dan is je spaak al gebroken en je velg waarschijnlijk ook.
Naven... bompproef Erase misschien of dt240.
Ik zou gaan voor 27 of 30mm intern.
Zijn meerdere merken die goede carbon velgen hebben. Zelf heb ik nextie, maar er zijn legio andere ide goede velgen maken.
Ik wil altijd een asymmetrische velg, dat doet veel met de kwaliteit van een wielset, spaakspanning is veel gelijkmatiger.
Daarna kan je kijken naar je budget voor wat betreft spaken en naven. Ik zou xrays nemen, sterk en lichtt.
Alu nippels, al hebben veel daar koudwater vrees voor. Ik zie het nut voor messing niet met een goed geboorde velg.
Een alu nippel schiet er pas vanaf bij 300kg, dan is je spaak al gebroken en je velg waarschijnlijk ook.
Naven... bompproef Erase misschien of dt240.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 4932
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
T nut van messing nippels vooral het voorkomen van galvanische corrosie tussen velg en nippel of spaak en nippel.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Sowieso carbon velgen, Sapim CX-ray aero spaken, die zijn nl wat sterker/stijver dan ronde spaken en een DTSwiss 240 of 350 naven.
Messing nippels omdat die minder gevoelig voor corrosie zijn dan alu nippels!
De Bbreedte van mijn velgen is 29mm, symmetrisch of asymmetrisch maakt bij een goede wielenbouwer niet heel veel uit.
Die kan een set maken die perfect op jouw gewicht is afgestemd.
Messing nippels omdat die minder gevoelig voor corrosie zijn dan alu nippels!
De Bbreedte van mijn velgen is 29mm, symmetrisch of asymmetrisch maakt bij een goede wielenbouwer niet heel veel uit.
Die kan een set maken die perfect op jouw gewicht is afgestemd.
Carbon en Onyx, dan zit je rap aan de 2k euro vrees ik.
Mocht het toch alu worden, informeer eens bij rad15. Fraaie velgen, van Nederlandse bodem.
Mocht het toch alu worden, informeer eens bij rad15. Fraaie velgen, van Nederlandse bodem.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Denk ook dat je een concessie moet doen op OF een wat hoger gewicht voor de wielset OF flink aan de prijs.
Rad 15 velgen met Erase/DT350 of 240/Hope pro 5 zijn zeker bombproof maar niet heel licht, bij carbon hoepels zit er prijsverschil tussen bv Duke of Nextie.
Rad 15 velgen met Erase/DT350 of 240/Hope pro 5 zijn zeker bombproof maar niet heel licht, bij carbon hoepels zit er prijsverschil tussen bv Duke of Nextie.
Zeker waar. Iets met "light, strong, cheap"... Duke maakt fraaie velgen, ook in Alu. Ik heb zelf een setje 30mm brede alu Duke's met Hope pro 4 naven waar ik zeer tevreden over ben. Deze zijn denk ik wel ietsje zwaarder dan 1500 gram, maar zeker robuust (belangrijk voor TS).
Dat TS carbon "nodig heeft" betwijfel ik.
Is er een budget eigenlijk?
Edit: Volgens de tabellen van WheelTec komt een setje Duke Lucky Stars met Pro 5 naven onder de 1600 gram uit. Dan heb je een heel fraai bomb proof setje. Wil je iets sterker, dan kun je opteren voor crazy star velgen (heb ik zelf ook). Maar ik zou zeker ook eens bij rad15 kijken. Mijn zoontje heeft een setje met die velgen, en dat ziet er toch ook wel fraai uit.
Dat TS carbon "nodig heeft" betwijfel ik.
Is er een budget eigenlijk?
Edit: Volgens de tabellen van WheelTec komt een setje Duke Lucky Stars met Pro 5 naven onder de 1600 gram uit. Dan heb je een heel fraai bomb proof setje. Wil je iets sterker, dan kun je opteren voor crazy star velgen (heb ik zelf ook). Maar ik zou zeker ook eens bij rad15 kijken. Mijn zoontje heeft een setje met die velgen, en dat ziet er toch ook wel fraai uit.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Kijk eens bij Carl-z https://www.carl-z.de/
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 11231
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat is ook een prima reden, echter leert de praktijk dat ik daar persoon nog nooit last van heb gehad.thestudent schreef: ↑14 mei 2023 18:04 T nut van messing nippels vooral het voorkomen van galvanische corrosie tussen velg en nippel of spaak en nippel.
Zelf niet met wielen die nu 15 jaar oud zijn en stradraces mee gereden zijn en mijn zoons de laatste 6/7 jaar het hele jaar door de wijk mee crossen.
Dus hoe groot is echt dat risico?
Daarnaast als je 90kg bent en bombproof wil, kan je nutuurlijk ook zeggen wat maakt die 20 gram uit.
Andere kan heb ik dan liever dat er een nippel breekt dan dat ie uit de velg scheurt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 11231
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb nog geluk gehad dat ik twee nextie velgen voor 500 euro in huis had afgelopen januari.
En dat zijn echt top velgen, mooi afgewerkt, licht en heel mooi geboort.
Carbon ti naven 600 en 100 euro Xrays. Bouwen en ik zat op 1350. Natuurlijk veel geld. Maar veel betere sets zijn er niet voor iemand van 80kg
en met 1240 gram licht en supersterk.
Ik heb voor de raltief zwaardere 325 grams velgen gekocht.
Berg had voor mijn gewicht ook velgen van 280 gram maar dat heb ik dus niet gedaan.
Persoonlijk zou ik voor iemand die bomproof wil geen carbon ti naven oid kiezen.
Zowel ik als een fiestmaat rijden al jaren op Carbon ti zonder problemen. Maar ik zou bv Erase pakken bv goedkoper ook en dan nog komt de set op 1340.
Zou je dan messing pakken ben je ook onder de 1400gram klaar.
En dat zijn echt top velgen, mooi afgewerkt, licht en heel mooi geboort.
Carbon ti naven 600 en 100 euro Xrays. Bouwen en ik zat op 1350. Natuurlijk veel geld. Maar veel betere sets zijn er niet voor iemand van 80kg
en met 1240 gram licht en supersterk.
Ik heb voor de raltief zwaardere 325 grams velgen gekocht.
Berg had voor mijn gewicht ook velgen van 280 gram maar dat heb ik dus niet gedaan.
Persoonlijk zou ik voor iemand die bomproof wil geen carbon ti naven oid kiezen.
Zowel ik als een fiestmaat rijden al jaren op Carbon ti zonder problemen. Maar ik zou bv Erase pakken bv goedkoper ook en dan nog komt de set op 1340.
Zou je dan messing pakken ben je ook onder de 1400gram klaar.
Ik heb hier ook een setje met Nextie velgen en Erase naven, gespaakt door forumlid Philippos. Top setje, Nextie velgen zijn inderdaad erg mooi spul, setje weegt geloof ik ook rond de 1400 (inderdaad met messing nippels). Het enige wat ik nu anders zou doen is de breedte denk ik, heb nu 28 voor en 25 achter.