Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Spaak vervangen in Giant SLR-1 30 mm carbon wiel met "internal" nippels

jouke
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jun 2017 21:45

jouke 16 apr 2023 20:52

Dit weekend is er een spaak gebroken in mijn Giant SLR-1 30 mm carbon achterwiel (zonder schijfremmen). Om rammelen te voorkomen had ik hem rond een andere spaak gewonden, dus hij is nu wat krom. Thuis heb ik het tubeless lint verwijderd om de nippel op te vangen. Nu valt me op dat dit een hele gewone nippel is die je schijnbaar alleen kunt aandraaien met een spaakspanner. Maar daar kun je toch helemaal niet bij? Want de nippels zijn onzichtbaar aan de buitenkant en ik begrijp uit dit forum dat dit zogenaamde internal nippels zijn. De spaak is in de nippel gebroken en kan uiteraard dat laatste stukje daar niet uithalen. Volgens de specificaties die ik kan vinden zijn het Sapim straight-pull bladed stainless spaken.

Vraag1: hoe bepaal je de lengte? En komt dat echt op 2 mm aan? Ik heb het ook al via calculator van Sapim geprobeerd te bepalen maar al die afmetingen kan ik maar op een paar mm schatten.

Vraag2: moet ik niet gewoon een nippel gebruiken die je met een schroevendraaier kunt vast zetten?

jouke
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jun 2017 21:45

jouke 16 apr 2023 21:05

Of zitten de nippels er "verkeerd om" op? Dus met de brede kant tegen de velg aan en de smalle kant naar buiten, zoals ik in een handleiding hier tegen kom? Want dan kun je er in principe wel bij, maar dan wel met een speciaal tool denk ik want de toegang is maar beperkt.

http://www.sykkel.com/teknisk/MY18%20Wh ... %20(1).pdf

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 16 apr 2023 21:48

jouke schreef: 16 apr 2023 21:05 Of zitten de nippels er "verkeerd om" op? Dus met de brede kant tegen de velg aan en de smalle kant naar buiten, zoals ik in een handleiding hier tegen kom? Want dan kun je er in principe wel bij, maar dan wel met een speciaal tool denk ik want de toegang is maar beperkt.

http://www.sykkel.com/teknisk/MY18%20Wh ... %20(1).pdf
Ja, ze zitten 'verkeerd om' -> 'inverted' heet dat. De kop van een inverted nipple heeft geen gleuf, zoals normale standaard nippels wel hebben. Nippels kun je aan- of losdraaien met een internal nipple key, bijv. een van Park Tool.

Als de spaak zomaar geknapt is, heb je kans dat er andere ook op knappen staan.

Mogelijke oorzaken daarvan:

- jij bent zwaar voor dit wiel met weinig spaken
- spaakspanning te laag
- het internal nipple systeem (duidelijk meer risico op spaakbreuk met dit systeem, is mijn ervaring, en dan typisch de spaakbreuk bij de nippel waarbij dan een stukje spaak in de nippel achterblijft)

Bij deze wielen worden bovendien spaken gebruikt met een speciale kop, dacht ik. Standaard spaken passen dus niet. Zoek maar eens in het archief hier met 'Giant SLR carbon wielen'.

Groet,

Hans

jouke
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jun 2017 21:45

jouke 16 apr 2023 21:58

Bedankt voor je reactie Hans!
Ik had de fiets uitgeleend aan iemand van mijn lengte had maar die wel een wat zwaarder is: ik weeg 87 en hij beweert 100, maar dat kan natuurlijk wat meer zijn. Ik fietste er achter en zag niet iets speciaals gebeuren, geen kuil of zo. Maar ik heb met mijn Trek MTB ook veel problemen met spaakbreuk gehad met en met deze racefiets ook al eens een spaakbreuk gehad in de originele wielset.

Ik ben al wat verder aan het zoeken en zie dat wheel-parts ze wel verkoopt. Het beste is denk ik om alles te vervangen maar kan ik ook eerst eens beginnen met 1 en dan kijken hoe het gaat?

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 17 apr 2023 11:08

jouke schreef: 16 apr 2023 21:58 Bedankt voor je reactie Hans!
Ik had de fiets uitgeleend aan iemand van mijn lengte had maar die wel een wat zwaarder is: ik weeg 87 en hij beweert 100, maar dat kan natuurlijk wat meer zijn. Ik fietste er achter en zag niet iets speciaals gebeuren, geen kuil of zo. Maar ik heb met mijn Trek MTB ook veel problemen met spaakbreuk gehad met en met deze racefiets ook al eens een spaakbreuk gehad in de originele wielset.

Ik ben al wat verder aan het zoeken en zie dat wheel-parts ze wel verkoopt. Het beste is denk ik om alles te vervangen maar kan ik ook eerst eens beginnen met 1 en dan kijken hoe het gaat?
Wheelparts verkoopt alleen standaard J-bend en straight pull spaken. In jouw wielen worden geen standaard spaken gebruikt (de vorm van de kop is anders waardoor standaard spaken niet passen). Die spaken kun je alleen bij Giant krijgen.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 17 apr 2023 11:10

jouke schreef: 16 apr 2023 21:58 Bedankt voor je reactie Hans!
Ik had de fiets uitgeleend aan iemand van mijn lengte had maar die wel een wat zwaarder is: ik weeg 87 en hij beweert 100, maar dat kan natuurlijk wat meer zijn. Ik fietste er achter en zag niet iets speciaals gebeuren, geen kuil of zo. Maar ik heb met mijn Trek MTB ook veel problemen met spaakbreuk gehad met en met deze racefiets ook al eens een spaakbreuk gehad in de originele wielset.

Ik ben al wat verder aan het zoeken en zie dat wheel-parts ze wel verkoopt. Het beste is denk ik om alles te vervangen maar kan ik ook eerst eens beginnen met 1 en dan kijken hoe het gaat?
zie: viewtopic.php?p=1545707&hilit=Hans+giant#p1545707

jouke
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jun 2017 21:45

jouke 25 apr 2023 21:20

Update: Het zijn inderdaad speciale straight pull spaken met een platte halve maan kop. Ik heb de Giant Store in Eindhoven gebeld en die wisten precies welke spaaklengte ik moest hebben (286) en ik kon ze een paar dagen later ophalen voor 2 euro per spaak + nippel. Dus dat viel alleszins mee. De spaak zit er inmiddels in en het wiel is netjes gerecht. Blij dat ze weer klaar zijn, laat het lekkere fietsweer nu maar komen!

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 25 apr 2023 21:46

jouke schreef: 25 apr 2023 21:20 Update: Het zijn inderdaad speciale straight pull spaken met een platte halve maan kop. Ik heb de Giant Store in Eindhoven gebeld en die wisten precies welke spaaklengte ik moest hebben (286) en ik kon ze een paar dagen later ophalen voor 2 euro per spaak + nippel. Dus dat viel alleszins mee. De spaak zit er inmiddels in en het wiel is netjes gerecht. Blij dat ze weer klaar zijn, laat het lekkere fietsweer nu maar komen!
Dat is nog behoorlijk soepel gegaan!

Plaats reactie