Commentaar op commentaar
Je kan veel over De Vries zeggen, maar niet dat ze een accent heeft.
ABN is geen accent. Misschien voor Belgen wel, maar de taal heet Nederlands. De Vries spreekt redelijk accentloos Nederlands. Dat jullie Vlamingen dat vreemd vinden klinken is prima, maar noem het geen accent want dat is het niet.
ABN is geen accent. Misschien voor Belgen wel, maar de taal heet Nederlands. De Vries spreekt redelijk accentloos Nederlands. Dat jullie Vlamingen dat vreemd vinden klinken is prima, maar noem het geen accent want dat is het niet.
- Enzzo
- Forum-lid HC
Ze spreekt heel netjes Nederlands ja, absoluut.
Het ging mij meer om de Nederlandse tongval die in Vlaanderen weleens hard kan klinken.
Accent was inderdaad een foute woordkeuze.
Het ging mij meer om de Nederlandse tongval die in Vlaanderen weleens hard kan klinken.
Accent was inderdaad een foute woordkeuze.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Volgens van Dale zijn accent en tongval synoniemen. En natuurlijk spreekt Marijn de Vries met een (Noord-Nederlandse) tongval, net zoals Karl Vannieuwkerke met een Zuid-Nederlandse tongval spreekt. Het feit dat je aan allebei kan horen uit welk land ze komen neemt overigens helemaal niet weg dat ze beiden keurig Nederlands spreken. Weliswaar hebben Nederlanders wel eens de neiging om Polderhollands met ABN te verwarren, maar da's een andere kwestie...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
- Enzzo
- Forum-lid HC
Ja da’s ook weer waar. Maar hoe het ook is: ze geeft in mijn optiek best goede analyses.
Zo heb je ook bij het voetbal in de voor- en nabeschouwingen vaak Nederlandse ex-profs op Sporza. Waaronder ook een Nederlandse dame.
Jan Mulder is natuurlijk een held in België vanwege zijn Anderlecht verleden. Maar er zijn er ook die minder voeling hebben met de Belse sportwereld.
Ik was vooral benieuwd naar hoe die analisten in Vlaanderen gezien worden
Zo heb je ook bij het voetbal in de voor- en nabeschouwingen vaak Nederlandse ex-profs op Sporza. Waaronder ook een Nederlandse dame.
Jan Mulder is natuurlijk een held in België vanwege zijn Anderlecht verleden. Maar er zijn er ook die minder voeling hebben met de Belse sportwereld.
Ik was vooral benieuwd naar hoe die analisten in Vlaanderen gezien worden
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Voor mijn gevoel (ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken) vormen die Nederlandse analisten een welkome aanvulling; ook al omdat met name Karl Vannieuwkerke al eens neiging heeft zich te laten meeslepen door enig chauvinistisch sentiment (maar dat lijkt hij zelf ook wel te beseffen) kan een nuchtere buitenlandse kijk zeker een meerwaarde hebben!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
-
- Forum-lid
ABN bestaat al een tijdje niet meer...
Ik kijk de koers altijd op Sporza (of Eurosport als Sporza niet uitzendt), maar heb 'm gisteren toch op de NOS gezet. KvN deed het voorkomen als Jezus Christus teruggekeerd was op aarde. Ik kan best tegen chauvinisme, maar dit trok ik niet meer. José de Cauwer (voor mij de beste wielercommentator die er is!) probeerde nog een beetje tegengas te geven, maar KvN was niet te houden.dario schreef: ↑23 apr 2023 20:56 Voor mijn gevoel (ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken) vormen die Nederlandse analisten een welkome aanvulling; ook al omdat met name Karl Vannieuwkerke al eens neiging heeft zich te laten meeslepen door enig chauvinistisch sentiment (maar dat lijkt hij zelf ook wel te beseffen) kan een nuchtere buitenlandse kijk zeker een meerwaarde hebben!
Een sportcommentator hoort in mijn ogen neutraal te zijn. Bij Feyenoord - AS Roma ben ik van RTL naar ESPN geswitcht, omdat Wietse v/d Goot in zijn Feyenoord-pyjama commentaar aan het geven was. Wedstrijden van het NL elftal kijk ik bij voorkeur ook niet bij de NOS. Bij wielrennen komt overdreven adoratie van bepaalde renners door commentatoren gelukkig een stuk minder voor, maar soms... (Wuyts en Boonen was ook altijd heel extreem).