Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Commentaar op commentaar

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8404
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 23 apr 2023 19:05

…dan maar met commentaar van je vriendin, vrouw of vriend.
Mijn vrouw kijkt ook altijd fanatiek mee met de koers (en schaatsen)
Maar die weerhoudt zich gelukkig wel van commentaar. Of ja: de commentatoren heeft ze wel vaak kritiek op. Om José moet ze altijd erg lachen, Wuyts kon ze wel schieten 😅

Maar meestal ziet ze wel scherp hoe de koers verloopt. Misschien kijken vrouwen naar andere dingen/signalen in koers?
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

dario
Forum-lid
Berichten: 3859
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 23 apr 2023 19:32

patrickvb schreef: 23 apr 2023 19:03 10 keer liever Marijn De Vries dan la Ine Beyen.
Maar dat is uiteraard een persoonlijke visie.
Geheel mee eens (als Vlaming): Ine Beyen is ronduit een verschrikking (en vermoedelijk vooral om haar looks gekozen). Dat zeurderige stemmetje, waarmee ze steevast gewoon herhaalt wat je zelf een minuut eerder ook wel had gezien... :roll:
Marijn de Vries is nuchter, ter zake en komt best sympathiek over. En die Hollandse tongval, tja: oud-coureurs praten nu eenmaal altijd wel met een accentje, dus of dat nu Antwerps, West-Vlaams of Hollands is... ;)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27690
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 apr 2023 19:39

Je kan veel over De Vries zeggen, maar niet dat ze een accent heeft.

ABN is geen accent. Misschien voor Belgen wel, maar de taal heet Nederlands. De Vries spreekt redelijk accentloos Nederlands. Dat jullie Vlamingen dat vreemd vinden klinken is prima, maar noem het geen accent want dat is het niet.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8404
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 23 apr 2023 19:48

Ze spreekt heel netjes Nederlands ja, absoluut.
Het ging mij meer om de Nederlandse tongval die in Vlaanderen weleens hard kan klinken.
Accent was inderdaad een foute woordkeuze.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

dario
Forum-lid
Berichten: 3859
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 23 apr 2023 20:11

Volgens van Dale zijn accent en tongval synoniemen. En natuurlijk spreekt Marijn de Vries met een (Noord-Nederlandse) tongval, net zoals Karl Vannieuwkerke met een Zuid-Nederlandse tongval spreekt. Het feit dat je aan allebei kan horen uit welk land ze komen neemt overigens helemaal niet weg dat ze beiden keurig Nederlands spreken. Weliswaar hebben Nederlanders wel eens de neiging om Polderhollands met ABN te verwarren, maar da's een andere kwestie...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8404
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 23 apr 2023 20:44

Ja da’s ook weer waar. Maar hoe het ook is: ze geeft in mijn optiek best goede analyses.
Zo heb je ook bij het voetbal in de voor- en nabeschouwingen vaak Nederlandse ex-profs op Sporza. Waaronder ook een Nederlandse dame.
Jan Mulder is natuurlijk een held in België vanwege zijn Anderlecht verleden. Maar er zijn er ook die minder voeling hebben met de Belse sportwereld.

Ik was vooral benieuwd naar hoe die analisten in Vlaanderen gezien worden
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

dario
Forum-lid
Berichten: 3859
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 23 apr 2023 20:56

Voor mijn gevoel (ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken) vormen die Nederlandse analisten een welkome aanvulling; ook al omdat met name Karl Vannieuwkerke al eens neiging heeft zich te laten meeslepen door enig chauvinistisch sentiment (maar dat lijkt hij zelf ook wel te beseffen) kan een nuchtere buitenlandse kijk zeker een meerwaarde hebben!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Ventouxboy
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jul 2019 20:01

Ventouxboy 23 apr 2023 23:14

ABN bestaat al een tijdje niet meer...

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5130
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 24 apr 2023 09:55

Ik heb Eurosport Live maar ben niet zo te spreken over Bobby Traksel. Hij is mij wat te serieus in zijn commentaar. Niet echt luchtig ofzo.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 24 apr 2023 09:56

dario schreef: 23 apr 2023 20:56 Voor mijn gevoel (ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken) vormen die Nederlandse analisten een welkome aanvulling; ook al omdat met name Karl Vannieuwkerke al eens neiging heeft zich te laten meeslepen door enig chauvinistisch sentiment (maar dat lijkt hij zelf ook wel te beseffen) kan een nuchtere buitenlandse kijk zeker een meerwaarde hebben!
Ik kijk de koers altijd op Sporza (of Eurosport als Sporza niet uitzendt), maar heb 'm gisteren toch op de NOS gezet. KvN deed het voorkomen als Jezus Christus teruggekeerd was op aarde. Ik kan best tegen chauvinisme, maar dit trok ik niet meer. José de Cauwer (voor mij de beste wielercommentator die er is!) probeerde nog een beetje tegengas te geven, maar KvN was niet te houden.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2468
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 24 apr 2023 10:04

sedert de jaren '70 van de vorige eeuw, spreken we al niet meer beschaafd ...

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 24 apr 2023 10:06

Opmerking betreffende KvN:
Dat klopt helemaal, ik heb me er ook aan geërgerd.
Nog voor de aanval van Evenepoel was de koers al gereden, althans volgens KvN.

Plaats reactie