Het grote auto-topic
Ik denk dat de EV's op termijn zeker wel even duur worden als de brandstofwagens. Veel van de pricing zit in de nieuwigheid en ontwikkelkosten. Maar een electromotor met batterij is echt geen rocketscience. Bedenk ook dat het onderhoud wat gunstiger is voor een EV. Ik keek laatst nog naar private lease, de EV's zijn per maand best ok gezien de toch wel hogere aanschafprijs.
Ik pak ze wel weer in de afdaling 

- Lcsmet
- Forum-lid HC
Rekening rijden is vooral heel oneerlijk naar die mensen toe die niet kunnen kiezen.MarkVeenstra schreef: ↑19 apr 2023 11:39 .....
Rekening rijden is vanuit gedragsbeïnvloeding nog altijd de beste oplossing. Betaal naar gelang je kilometers maakt, op locatie en tijdstip. Dan kan je mensen die dat kunnen buiten de spitsen krijgen of op andere dagen - zeker voor de niet noodzakelijke reizen. ............
Die elke dag gewoon moeten gaan werken.
Want zo betalen mensen die elke dag gaan werken de volle pot.
Je zal maar in een winkel, magazijn werken.
Het wordt zo wel heel aantrekkelijk om gewoon thuis te blijven en te leven van de werkloosheidsuitkering waarbij je ook nog eens kan genieten van alle toeslagen en subsidie's allerlei.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Het systeem zit zo in elkaar dat het altijd ergens pijn gaat doen als je het wil veranderen. Dan is het mij betreft beter om het voor de onderkant van de arbeidsmarkt betaalbaar te houden om op het werk te kunnen komen dan dat we cadeautjes uitdelen aan leaserijders die letterlijk het paard achter de wagen willen spannen of andere dure speeltjes willen meetrekken.
Rekeningrijden zou in principe eerlijk kunnen zijn maar dan moet je rekening gaan houden met de noodzaak en het doel van iedere reisbeweging en mits woon-werk en noodzakelijk ook met het inkomen. Dat gaat niet gebeuren of niet werken. Dan krijg je vanzelf dat de laagste inkomens het hardst geraakt worden.
Rekeningrijden zou in principe eerlijk kunnen zijn maar dan moet je rekening gaan houden met de noodzaak en het doel van iedere reisbeweging en mits woon-werk en noodzakelijk ook met het inkomen. Dat gaat niet gebeuren of niet werken. Dan krijg je vanzelf dat de laagste inkomens het hardst geraakt worden.
Campagnolo Ultra Dork
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Hier zitten wel veel lagen in die wat dieper gaan dan ze zo lijken:Lcsmet schreef: ↑19 apr 2023 12:47Rekening rijden is vooral heel oneerlijk naar die mensen toe die niet kunnen kiezen.MarkVeenstra schreef: ↑19 apr 2023 11:39 .....
Rekening rijden is vanuit gedragsbeïnvloeding nog altijd de beste oplossing. Betaal naar gelang je kilometers maakt, op locatie en tijdstip. Dan kan je mensen die dat kunnen buiten de spitsen krijgen of op andere dagen - zeker voor de niet noodzakelijke reizen. ............
Die elke dag gewoon moeten gaan werken.
Want zo betalen mensen die elke dag gaan werken de volle pot.
Je zal maar in een winkel, magazijn werken.
Het wordt zo wel heel aantrekkelijk om gewoon thuis te blijven en te leven van de werkloosheidsuitkering waarbij je ook nog eens kan genieten van alle toeslagen en subsidie's allerlei.
- van een werkloosheidsuitkering gaan leven doe je niet voor je lol. Ja er zal vast een groep zijn die geen enkele motivatie heeft om meer te doen, en tevreden zijn met het minimum bestaan en alle beperkingen die daarbij komen kijken. Maar die groep heb je nu al, en de reiskosten zijn daar niet of nauwelijks een drijver in motivatie voor.
- mensen die elke dag met de auto naar werk gaan, betalen nu ook al veel via de brandstof. Het zal vooral extra kostbaar worden om op de drukke trajecten in de spitsuren te gaan rijden. Ook daar zal een deel zitten die vanwege shiftwerk, niet de flexibiliteit hebben om dat te veranderen. Maar een deel die domweg in de file aansluit elke dag - zal door de financiele duw misschien wel eerder of later beginnen. De winst in rijtijd is er dan voor iedereen, ook degene die vast zitten aan de dure momenten. reistijdwinst heeft ook een economische waarde (meer vrije tijd of meer tijd om geld te verdienen). Ja, dat is theoretisch en ja, het zal voor een deel van de mensen duurder worden. Dat is ook de bedoeling, want het moet een motivatie zijn om andere keuzes te maken waar mogelijk. (andere werktijden, werkplekken, of andere woonlocatie).
- Momenteel betaal je aan wegenbelasting ongeacht hoeveel je rijdt. Is dat dan wel eerlijk? zit er voldoende eerlijkheid in het betalen voor benzine/accijnzen?
Een verandering, zoals invoeren van rekeningrijden, doe je niet om alles voor iedereen hetzelfde te houden. En met logisch nadenken kom je tot de conclusie dat de overheid zeker geen inkomsten wil mislopen, dus de grote hoop moet even groot blijven. Dat is ongeacht welke maatregel ze ook bedenken. We willen met z'n allen de uitstoot terug dringen, immers over 2 of 3 generaties willen we graag nog een stukje aarde over hebben. Ook dat gaat niet zonder veranderingen.
Naar mijn mening ligt de focus nu op dat autorijden, omdat dat gisteren in het nieuws was. Paar maanden terug lag het op de boerenbedrijven. Over een paar weken zal er een ander onderwerp onder de aandacht brengen. Uiteindelijk de taak van de overheden om te zorgen dat iedereen goed mee kan doen in de maatschappij. Wat mij betreft betekend dat dat degene die het meeste bijdragen aan de negatieve kant, ook de meeste kosten mogen dragen, en dat de breedste schouders de hoogste lasten dragen. Dat zit natuurlijk al in ons belastingstelsel en in de accijnzen van benzine. Of benzine en auto's in general duurder maken dan een oplossing is, weet ik niet. Rekeningrijden zie ik eerder als een goed middel om gedragsverandering te bewerkstelligen. Maar ook daar hangt het 100% af van hoe dat ingevoerd worden, hoe de kosten gebalanceerd worden, en hoe je de onderkant van de bevolking op een goede manier betrokken kunt houden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Den Haag moet qua woon-werk km-ers gewoon een lager tarief aanhouden. Dat lijkt me niet ingewikkeld. Verder ben ik een groot voorstander van rekeningrijden. Het had er al lang moeten zijn. De huidige regelingen zijn gedateerd en oneerlijk.

- daniel1975
- Forum-lid HC
Dat zeg ik.....de leasemarkt mag gaan boeten. Want ja, die profiteren alleen maar en is een gratis auto........Ernie C. schreef: ↑19 apr 2023 13:22 Het systeem zit zo in elkaar dat het altijd ergens pijn gaat doen als je het wil veranderen. Dan is het mij betreft beter om het voor de onderkant van de arbeidsmarkt betaalbaar te houden om op het werk te kunnen komen dan dat we cadeautjes uitdelen aan leaserijders die letterlijk het paard achter de wagen willen spannen of andere dure speeltjes willen meetrekken.
Zoals gezegd: er gaan echt veel leaserijders in oudere auto's prive rijden. Wat is dan de netto milieuwinst?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Je blijft inderdaad niet werkloss voor de lol, maar als gaan werken niet loont ben je wel gek om te gaan werken.MarkVeenstra schreef: ↑19 apr 2023 13:25 Hier zitten wel veel lagen in die wat dieper gaan dan ze zo lijken:
- van een werkloosheidsuitkering gaan leven doe je niet voor je lol. Ja er zal vast een groep zijn die geen enkele motivatie heeft om meer te doen, en tevreden zijn met het minimum bestaan en alle beperkingen die daarbij komen kijken. Maar die groep heb je nu al, en de reiskosten zijn daar niet of nauwelijks een drijver in motivatie voor.
- mensen die elke dag met de auto naar werk gaan, betalen nu ook al veel via de brandstof. Het zal vooral extra kostbaar worden om op de drukke trajecten in de spitsuren te gaan rijden. Ook daar zal een deel zitten die vanwege shiftwerk, niet de flexibiliteit hebben om dat te veranderen. Maar een deel die domweg in de file aansluit elke dag - zal door de financiele duw misschien wel eerder of later beginnen. De winst in rijtijd is er dan voor iedereen, ook degene die vast zitten aan de dure momenten. reistijdwinst heeft ook een economische waarde (meer vrije tijd of meer tijd om geld te verdienen). Ja, dat is theoretisch en ja, het zal voor een deel van de mensen duurder worden. Dat is ook de bedoeling, want het moet een motivatie zijn om andere keuzes te maken waar mogelijk. (andere werktijden, werkplekken, of andere woonlocatie).
- Momenteel betaal je aan wegenbelasting ongeacht hoeveel je rijdt. Is dat dan wel eerlijk? zit er voldoende eerlijkheid in het betalen voor benzine/accijnzen?
..
- Denk je echt dat brandstof goedkoper gaat worden omdat we gaan rekening rijden?
- Zou het kunnen dat in de file echt niet "domweg" gebeurt maar een voortvloeisel is van het feit dat je je wzerktijden niet kan kiezen? Mensen werkzaam in een winkel/supermarkt/gemeentehuis gaan echt niet vertrekken om 6u 's morgens als hun werktijd maar begint om 09u.
- Ik heb eens een voorstel gehoord om bijvoorbeeld op de ring van Antwerpen (Kennedytunnel) 5 Euro/traject te laten betalen. ik moet 2 keer/dag door de Kennedytunnel. Als ik voor het gemak 200 werkdagen reken zou mij dat 2000 Euro kosten enkel om te gaan werken. Daarbovenop de benzine waar dan al extra 10 cent/liter Europese belasting opzit. Ik betaal (nu) geen 2000 Euro wegenbelasting.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik denk ook dat veel leaserijders afscheid gaan nemen van het privé gebruik. Ikzelf heb 3 jaar terug mijn leasewagen ingeruild voor een leasebudget en rij een eigen auto. Dat kan prima uit, ook omdat ik nauwelijks nog kilometers maak. Mijn werkgever heeft al even een EV first houding voor leasewagens. Maar er zijn geen eisen aan de inzet van een eigen auto via het leasebudget, mits het maar representatief is. Ik heb een caravan, dus een EV is no go. Verder rij ik privé erg weinig. Voor mij is dit zo een prima optie en wil ook geen extra auto's voor de deur.
Toch denk ik dat een leasewagen voor mensen die veel rijden de goedkoopste optie blijft. Vooral omdat je kunt tanken / laden op kosten van de baas en onderhoud gedekt is. Ook met de hogere bijtellingskosten straks. Die som heeft Jetten ook echt wel gemaakt hoor.
Het wordt niet goedkoper maar wel duurder.
Toch denk ik dat een leasewagen voor mensen die veel rijden de goedkoopste optie blijft. Vooral omdat je kunt tanken / laden op kosten van de baas en onderhoud gedekt is. Ook met de hogere bijtellingskosten straks. Die som heeft Jetten ook echt wel gemaakt hoor.
Het wordt niet goedkoper maar wel duurder.

De winst zit hem in de groep die stopt met het trekken van zware aanhangers.daniel1975 schreef: ↑19 apr 2023 14:06Dat zeg ik.....de leasemarkt mag gaan boeten. Want ja, die profiteren alleen maar en is een gratis auto........Ernie C. schreef: ↑19 apr 2023 13:22 Het systeem zit zo in elkaar dat het altijd ergens pijn gaat doen als je het wil veranderen. Dan is het mij betreft beter om het voor de onderkant van de arbeidsmarkt betaalbaar te houden om op het werk te kunnen komen dan dat we cadeautjes uitdelen aan leaserijders die letterlijk het paard achter de wagen willen spannen of andere dure speeltjes willen meetrekken.
Zoals gezegd: er gaan echt veel leaserijders in oudere auto's prive rijden. Wat is dan de netto milieuwinst?
Het probleem bij alle gedragsverandering d.m.v. financiële prikkels is dat het altijd een relatief kleine groep is die er gebruik van maakt/kan maken. Voor de rest wordt het duurder.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
Dat ligt natuurlijk ook aan je bedrijf, daar kan je de overheid niet de schuld van geven en de EV,s worden ook steeds beter.
Wij hebben bv een mobiliteitsbudget dat is 100% mijn leasebedrag.
Ik ga de volgende keer het gewoon zelf regelen.
Onder aan de streep maakt het voor mij niet heel veel uit qua geld, maar wel vrije keuze.
Je hebt je budget bruto + bijtelling, dus dan heeft de gemiddelde toch netto ruim 1000 euro om uit te geven aan een auto.
Maar dat is aan je bedrijf om mee te gaan met de tijd.
Wij hebben bv een mobiliteitsbudget dat is 100% mijn leasebedrag.
Ik ga de volgende keer het gewoon zelf regelen.
Onder aan de streep maakt het voor mij niet heel veel uit qua geld, maar wel vrije keuze.
Je hebt je budget bruto + bijtelling, dus dan heeft de gemiddelde toch netto ruim 1000 euro om uit te geven aan een auto.
Maar dat is aan je bedrijf om mee te gaan met de tijd.
Let op, je betaalt belasting over je mobiliteitsbudget. Dus daar blijft grosso modo iets minder dan de helft van over. Als er dan netto nog steeds 1.000 EUR overblijft, dan heb jij een heel fijn mobiliteitsbudget
.
Ik mag naast mijn mobbudget 0,21 EUR de kilometer declareren als ik voor de baas op pad ben. Dat is dit jaar aangepast, zat op 0,19 EUR. Wettelijk geregeld overigens. Als de baas meer betaalt, dan betaal je volgens mij ook weer belasting over alles boven de 0,21 EUR.

Ik mag naast mijn mobbudget 0,21 EUR de kilometer declareren als ik voor de baas op pad ben. Dat is dit jaar aangepast, zat op 0,19 EUR. Wettelijk geregeld overigens. Als de baas meer betaalt, dan betaal je volgens mij ook weer belasting over alles boven de 0,21 EUR.

- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Dat leaserijden vergelijken met privé vindt ik altijd al wat lastig. Lease rijden is best een goede deal, als het je wordt aangeboden.
Maar privé ga je niet zo snel in zo'n zelfde wagen van die leeftijd rijden. Tuurlijk, het is wel mooi.., maar de meeste mensen zullen dan een goedkopere auto van enige jaren oud nemen --> financieel gedreven.
Daarom zou het ook een slecht resultaat zijn, voor het milieu, als het effect inderdaad is dat mensen minder gaan leasen via de baas en meer in oudere auto's rondrijden.
Ander voorbeeld, iemand met een auto van een jaar of 10, die nét niet meer door de APK keuring kwam ivm een bepaalde waarde van een bepaalde stof in de uitstoot. Dezelfde auto en model, jaar ouder, was goedgekeurd geweest omdat men ergens een keer een grens trekt. Nu, deze afgekeurde auto gaat naar de schroot, want niet meer verkoopbaar en de oplossing om hem wel door de keuring te laten komen is duurder dan de dagwaarde van die auto. En het 1 jaar oudere broertje blijft wel rondrijden. Is dit dan gewenst? Denk het niet.
@LCsmet, het fileproblematiek is erg interessant om naar te kijken. Je kunt belasten om de populaire tijden te gaan rijden. Andere optie is belonen om die uren te ontwijken. Zijn in Nederland verschillende succesvolle proeven mee gedaan, vaak als er op een traject langdurig onderhoud gepland stond. Het maakte voor de gedragsverandering vrijwel niet uit of je iemand 1 euro per keer gaf, of 15 euro per keer.
Het mooie is, als je van het totale verkeersaanbod, maar 2 tot 5% uit de spits weet te halen, is je capaciteit 20% hoger (verschijnsel van capacity drop in de verkeerskunde). Dus ook die mensen die nagenoeg verplicht op dat drukke tijdstip in die file staan, hebben er direct baat bij!
Er is echter 1 adder onder het gras, daar waar capaciteit ontstaat blijkt dat vrij snel ook weer ingevuld te worden. Kennelijk was er een transportbehoefte, die niet uitgevoerd werd, maar met meer capaciteit op de weg ineens tóch rendabel wordt. Of dat dan economisch of vrije tijdsbesteding is, maakt niet zoveel uit.
Voorbeeld: A4 tussen Delft en Vlaardingen eindelijk af. Veel meer asfalt beschikbaar tussen Rotterdam en Den Haag (A13 loopt hier parallel). In eerste instantie spreiding van het bestaande verkeer over de nieuwe en bestaande route --> betere doorstroming. Uiteindelijk weer terug file problematiek, alleen meer mensen die daar nu in staan.
Ander historisch perspectief, sinds begin 1900 zijn wij gemiddeld evenveel tijd kwijt aan woon-werk reizen, als vandaag de dag. Alleen 100 jaar geleden was dat te voet of op de fiets, ondertussen is het met de auto. Gemiddeld genomen, accepteren we dus een bepaalde gemiddelde reistijd (zo rond de 45 minuten enkele reis, met mensen die dolblij zijn om op 10 minuten fietsen van t werk te wonen en mensen die rustig dagelijks 3u in de file aansluiten). We zijn over de laatset 120 jaar dus vooral verder van werk gaan wonen. Maar vooral het verkeerspsychologische hierin is interessant --> wij zijn niet uit op minder reistijd, als we sneller en efficiënter kunnen reizen, gaan we liever op een betere/mooiere plek wonen. En daarom hebben de meeste mensen die dagelijks in de file staan ook weinig moeite met die file, het hoort bij hun trip en is vaak ingecalculeerd. Tuurlijk zouden ze het liever niet hebben, maar het is nu eenmaal zoals het is.
Lang verhaal.., maar bottomline is dat mensen zich niet makkelijk laten sturen in hun gedrag. Financieel is vaak de sterkste factor. En rekeningrijden kan je niet zomaar rucksichtloss invoeren. (5 euro voor stukje antwerpen lijkt me ook irreel hoog overigens)
Maar privé ga je niet zo snel in zo'n zelfde wagen van die leeftijd rijden. Tuurlijk, het is wel mooi.., maar de meeste mensen zullen dan een goedkopere auto van enige jaren oud nemen --> financieel gedreven.
Daarom zou het ook een slecht resultaat zijn, voor het milieu, als het effect inderdaad is dat mensen minder gaan leasen via de baas en meer in oudere auto's rondrijden.
Ander voorbeeld, iemand met een auto van een jaar of 10, die nét niet meer door de APK keuring kwam ivm een bepaalde waarde van een bepaalde stof in de uitstoot. Dezelfde auto en model, jaar ouder, was goedgekeurd geweest omdat men ergens een keer een grens trekt. Nu, deze afgekeurde auto gaat naar de schroot, want niet meer verkoopbaar en de oplossing om hem wel door de keuring te laten komen is duurder dan de dagwaarde van die auto. En het 1 jaar oudere broertje blijft wel rondrijden. Is dit dan gewenst? Denk het niet.
@LCsmet, het fileproblematiek is erg interessant om naar te kijken. Je kunt belasten om de populaire tijden te gaan rijden. Andere optie is belonen om die uren te ontwijken. Zijn in Nederland verschillende succesvolle proeven mee gedaan, vaak als er op een traject langdurig onderhoud gepland stond. Het maakte voor de gedragsverandering vrijwel niet uit of je iemand 1 euro per keer gaf, of 15 euro per keer.
Het mooie is, als je van het totale verkeersaanbod, maar 2 tot 5% uit de spits weet te halen, is je capaciteit 20% hoger (verschijnsel van capacity drop in de verkeerskunde). Dus ook die mensen die nagenoeg verplicht op dat drukke tijdstip in die file staan, hebben er direct baat bij!
Er is echter 1 adder onder het gras, daar waar capaciteit ontstaat blijkt dat vrij snel ook weer ingevuld te worden. Kennelijk was er een transportbehoefte, die niet uitgevoerd werd, maar met meer capaciteit op de weg ineens tóch rendabel wordt. Of dat dan economisch of vrije tijdsbesteding is, maakt niet zoveel uit.
Voorbeeld: A4 tussen Delft en Vlaardingen eindelijk af. Veel meer asfalt beschikbaar tussen Rotterdam en Den Haag (A13 loopt hier parallel). In eerste instantie spreiding van het bestaande verkeer over de nieuwe en bestaande route --> betere doorstroming. Uiteindelijk weer terug file problematiek, alleen meer mensen die daar nu in staan.
Ander historisch perspectief, sinds begin 1900 zijn wij gemiddeld evenveel tijd kwijt aan woon-werk reizen, als vandaag de dag. Alleen 100 jaar geleden was dat te voet of op de fiets, ondertussen is het met de auto. Gemiddeld genomen, accepteren we dus een bepaalde gemiddelde reistijd (zo rond de 45 minuten enkele reis, met mensen die dolblij zijn om op 10 minuten fietsen van t werk te wonen en mensen die rustig dagelijks 3u in de file aansluiten). We zijn over de laatset 120 jaar dus vooral verder van werk gaan wonen. Maar vooral het verkeerspsychologische hierin is interessant --> wij zijn niet uit op minder reistijd, als we sneller en efficiënter kunnen reizen, gaan we liever op een betere/mooiere plek wonen. En daarom hebben de meeste mensen die dagelijks in de file staan ook weinig moeite met die file, het hoort bij hun trip en is vaak ingecalculeerd. Tuurlijk zouden ze het liever niet hebben, maar het is nu eenmaal zoals het is.
Lang verhaal.., maar bottomline is dat mensen zich niet makkelijk laten sturen in hun gedrag. Financieel is vaak de sterkste factor. En rekeningrijden kan je niet zomaar rucksichtloss invoeren. (5 euro voor stukje antwerpen lijkt me ook irreel hoog overigens)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013