Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2023

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 apr 2023 11:26

lugosi schreef: 13 apr 2023 19:50 Vergelijk de renner in kwestie met andere Belgische renners met vergelijkbare capaciteiten en vergelijk hun palmares.
VanAert heeft meer mogelijkheden dat Boonen, meer dan Gilbert, hij lijkt nog het best op een verbeterde versie van Roger. Alleen hadden al die mannen een palmares om u tegen te zeggen. Bij VanAert is dat nu al niet meer mogelijk.
Is dat een waardige keuze van VanAert om zijn carriere zo aan te pakken? Uiteraard. Het is zijn recht, hij is de enige die die keuze kan maken.
Het is anderzijds ook wel het recht van de anderen om zijn keuzes en de gevolgen ervan te vergelijken met die van andere renners en dan is het voor mijn part duidelijk; beschamend mager tot nu toe en ik zie niet meteen beterschap. Ook nu ligt zijn focus weer niet op Glasgow maar op knechten in de Tour. Hij denkt dat er geen einde komt aan het aantal kansen die je krijgt. Hij wordt 29.
Voor alle duidelijkheid; ik ben geen fan van VanAert ik bewonder wel zijn fysiek vermogen, en soms zijn aanvalslust. Maar dat is het dan wel. Hij mist de echte winnaarsmentaliteit, hij lijkt wel met een knechtenmentaliteit geboren.
Vergelijken met renners in een andere periode, dan moet je eigenlijk ook verschil in niveau van de concurrentie meenemen. Dat zal in geval van Boonen of Gilbert niet veel verschillen met nu waar van Aert mee te maken heeft. Maar als je naar de jaren 60, 70, 80 gaat, dan zal de top altijd top zijn geweest, maar in de breedte het niveau lager. Dat zal zeker invloed hebben op koersvelopen en resultaten.

Maar los daarvan.., jouw mening heb ik niet zoveel moeite mee (meer mogelijkheden dan Boonen en Gilbert... kan je best van mening over zijn). Palmares kan je mager vinden. Je kunt vinden dat hij keuzes maakt waarmee zijn talent niet ten volle tot zijn recht komt in resultaten (van specifieke wedstrijden).
Het stoort me alleen dat er bij jou altijd bewoording bij komt: "Beschamend mager" , "Verspilling van talent"
Behalve een mening is dat ook direct een waarde-oordeel. Of eigenlijk veroordelend.

Dat felle, harde, heb ik moeite mee. Naar mijn mening getuigd dat van weinig respect voor datgene wat een topsporter wél realiseert, en weinig respect voor de arbeid, opoffering en keuzes die iemand daarin maakt. Maar goed, ook dat is maar een mening van mijn kant ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 14 apr 2023 11:28

Zoals wel vaker weet Gastheerg perfect te verwoorden hoe ik er ook tegen aan kijk. Wout van Aert heeft geen enkele verantwoording af te leggen aan de Belgische fans, maar heb het idee dat zij dat vaak vergeten. Komt bij dat van Aert met zijn keuzes en gedrag al heel lang heeft laten zien dat hij heel gevoelig is voor de sfeer en omgeving waarin moet presteren. In die zin snap ik ook zijn keuze naar zijn vriend Laporte toe. Van Aert spiegelt zijn waarde niet aan zijn prestaties maar aan zijn plezier/geluk en daar zijn bij hem veel meer dingen op van invloed dan zijn palmares.
Ach, ik zeg ook maar wat

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 14 apr 2023 11:46

i-mac schreef: 14 apr 2023 10:37 https://www.hln.be/wielrennen/christoph ... ~afde0247/

Christophe Laporte (30) blijft drie jaar langer bij Jumbo-Visma. De winnaar van Gent-Wevelgem en Dwars door Vlaanderen legde lucratieve aanbiedingen van verschillende ploegen naast zich neer.
Viel te verwachten, toch? Voor zover ik weet is er een hele goede dynamiek binnen die ploeg. Dat is waarom een Van Aert ook een langdurig contract heeft getekend en met hem meerdere.
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 14 apr 2023 11:47

Gastheerg schreef: 14 apr 2023 11:08
daniel1975 schreef: 14 apr 2023 09:45 Als WvA nu gewoon heel veel plezier heeft in zijn baan zoals die nu is ingevuld en daar een serieus inkomen mee verdient, wat doet hij dan fout?
+1 enige wat relevant is. En dat serieus inkomen mag zelfs lager zijn als je het echt naar je zin hebt. (de inkomensgrens die nodig is om gelukkig te kunnen zijn is overigens veel lager dan veel mensen denken!)

Een baan waar je niet gelukkig in bent maakt een mens echt heel ziek! Jaren als leverancier bij GGZ instellingen gelopen en echt van geschrokken. En onder die patiënten best veel topsporters/acteurs/muzikanten! En de aantallen zijn helemaal duizelingwekkend!

Zowel bij van Aert en vd Poel heb ik het gevoel dat ze in hoge mate doen wat ze leuk vinden. Wat wij er dan van vinden is niet relevant.
Ik geniet van die gasten en dat is het enige wat voor mij telt en lijstjes zeggen niks over de amusementswaarde.

Mijn werkweek zit er al op en ga zo lekker lunch maken voor m'n meisje en dan koers kijken. Koers (Sicilië) zonder de grote drie. Heerlijk om naar te kijken.
Ik ben het helemaal met je eens!
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 14 apr 2023 11:52

fiedoo schreef: 14 apr 2023 10:52
daniel1975 schreef: 14 apr 2023 09:45
Ernie C. schreef: 14 apr 2023 01:17 Als je gemiddeld 2,25 rit per gestarte Tour pakt, leg je de focus juist precies goed.
Er is een groep wielervolgers die "status" afmeten aan klassiekers of WK titels en er is een groep volgers die Tourritten en truien (in dit geval groen) hoger inschatten.
WK is voor mij een leuke bijvangst maar verder weinig relevant; eendagskoers waarbij het parcours je moet liggen en de kwartjes goed vallen. En qua klassiekers: vraag het mensen buiten Be/Ned en vrijwel iedereen zal touretappes hoger aanslaan.
Tis een kwestie van persoonlijke perceptie van de wielervolger en aan de andere kant de keuze van de renner.
Als WvA nu gewoon heel veel plezier heeft in zijn baan zoals die nu is ingevuld en daar een serieus inkomen mee verdient, wat doet hij dan fout? Er zijn meer topsporters die de pech hadden dat ze stuitten op 1 of 2 nog meer exeptionele talenten die net even sneller/beter/gelijkwaardig waren of zijn. Hier zijn dat Pogi en Vdp, dat was een Usain Bolt, Merckx, Sven Kramer, etc.
Een tourrit kun je toch moeilijk op het niveau van een rvv of p-r taxeren? Stel je voor , cavendish heeft dan al zo een 34 maal de rvv of p-r of msr gewonnen!
Ten eerste gaat het om meerdere touretappes per monument en ten tweede zal hij de Tour evengoed willen rijden. Het gaat dus om het verschil in rendement tussen hem helemaal voor jezelf rijden of deels als knecht. Vooralsnog lijkt zijn rendement prima te zijn voor het soort renner dat hij is.

Op het WK kan zijn knechtenrol in de Tour theoretisch gezien nog wat invloed hebben maar ook daar is meermaals bewezen dat dat primacte combineren is. In het voorjaar is die invloed uitgesloten. Dan moet je eerder naar het cross-seizoen kijken en dat wordt hem zeker niet door Jumbo door de strot geduwd.
Campagnolo Ultra Dork

i-mac

i-mac 14 apr 2023 12:25

JPAR schreef: 14 apr 2023 11:46
i-mac schreef: 14 apr 2023 10:37 https://www.hln.be/wielrennen/christoph ... ~afde0247/

Christophe Laporte (30) blijft drie jaar langer bij Jumbo-Visma. De winnaar van Gent-Wevelgem en Dwars door Vlaanderen legde lucratieve aanbiedingen van verschillende ploegen naast zich neer.
Viel te verwachten, toch? Voor zover ik weet is er een hele goede dynamiek binnen die ploeg. Dat is waarom een Van Aert ook een langdurig contract heeft getekend en met hem meerdere.
Viel idd te verwachten. Ik plaatste het bericht hier als nieuws.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 14 apr 2023 13:11

Ernie C. schreef: 14 apr 2023 11:52
fiedoo schreef: 14 apr 2023 10:52
daniel1975 schreef: 14 apr 2023 09:45

Er is een groep wielervolgers die "status" afmeten aan klassiekers of WK titels en er is een groep volgers die Tourritten en truien (in dit geval groen) hoger inschatten.
WK is voor mij een leuke bijvangst maar verder weinig relevant; eendagskoers waarbij het parcours je moet liggen en de kwartjes goed vallen. En qua klassiekers: vraag het mensen buiten Be/Ned en vrijwel iedereen zal touretappes hoger aanslaan.
Tis een kwestie van persoonlijke perceptie van de wielervolger en aan de andere kant de keuze van de renner.
Als WvA nu gewoon heel veel plezier heeft in zijn baan zoals die nu is ingevuld en daar een serieus inkomen mee verdient, wat doet hij dan fout? Er zijn meer topsporters die de pech hadden dat ze stuitten op 1 of 2 nog meer exeptionele talenten die net even sneller/beter/gelijkwaardig waren of zijn. Hier zijn dat Pogi en Vdp, dat was een Usain Bolt, Merckx, Sven Kramer, etc.
Een tourrit kun je toch moeilijk op het niveau van een rvv of p-r taxeren? Stel je voor , cavendish heeft dan al zo een 34 maal de rvv of p-r of msr gewonnen!
Ten eerste gaat het om meerdere touretappes per monument en ten tweede zal hij de Tour evengoed willen rijden. Het gaat dus om het verschil in rendement tussen hem helemaal voor jezelf rijden of deels als knecht. Vooralsnog lijkt zijn rendement prima te zijn voor het soort renner dat hij is.

Op het WK kan zijn knechtenrol in de Tour theoretisch gezien nog wat invloed hebben maar ook daar is meermaals bewezen dat dat primacte combineren is. In het voorjaar is die invloed uitgesloten. Dan moet je eerder naar het cross-seizoen kijken en dat wordt hem zeker niet door Jumbo door de strot geduwd.
"""En qua klassiekers: vraag het mensen buiten Be/Ned en vrijwel iedereen zal touretappes hoger aanslaan""", om die quote ging het mij. En wat Wout zelf betreft, neem het aan van een Belg die al 60 jaar de koers volgt, behalve een grote ronde winnen is er geen belangrijkere wedstrijd voor de vlaamse renners dan de RVV en P-R of WK. Voor een Waal kan dat LBL nog er bij zijn en het WK.
In elk geval wat dat crossertje Wout en mathieu al gewonnen hebben is fenomenaal!
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 14 apr 2023 13:35

JPAR schreef: 14 apr 2023 11:46

Je bedoelt: JV heeft een hele zak geld en kan daarmee een aantal toprenners inlijven die elders een veel interessantere carrière zouden opbouwen? Een beetje zoals het oude sky.

Ben wat dat betreft benieuwd wat Van Baarle de komende jaren gaat doen in deze ploeg.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 14 apr 2023 13:55

fiedoo schreef: 14 apr 2023 13:11
"""En qua klassiekers: vraag het mensen buiten Be/Ned en vrijwel iedereen zal touretappes hoger aanslaan""", om die quote ging het mij. En wat Wout zelf betreft, neem het aan van een Belg die al 60 jaar de koers volgt, behalve een grote ronde winnen is er geen belangrijkere wedstrijd voor de vlaamse renners dan de RVV en P-R of WK.
Dank voor het bevestigen van mijn stelling ;-)

Blijkbaar haalt Wout voldoening uit wat hij doet en zit hij op zijn plek bij Jumbo.
Wie zijn wij dan om er kleinerend over te doen dat ie niet genoeg wint of de verkeerde dingen?

We hebben allemaal ook zitten vitten op VDP die alles een beetje deed en weinig echt goed vorig jaar, maar toen kon je ook aan die jongen zien dat hij niet goed in zijn vel zat. Dat lijkt mij bij WVA niet het geval te zijn.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 14 apr 2023 15:21

Bevestigen? Dat denk ik niet.🥴 Er staat duidelijk genoeg wat ik bedoel . En ik zal de laatste zijn om wout neer te halen, in tegendeel. Maar winst in wk, rvv of pr daar droomt ie van, niet van die touretappes. En ik hoop volgend jaar of wat wk betreft dit jaar dat hij er 1 van wint.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 14 apr 2023 15:26

Dat WvA nog een van de voorjaarsklassiekers gaat winnen hoop ik uiteraard met je mee.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 14 apr 2023 15:43

En wij hebben inderdaad met zijn allen zitten vitten op mathieu maar het heeft dan wel heel goed geholpen blijkt duidelijk uit zijn uitslagen van dit jaar. 🙄🤗

Plaats reactie