Zitbuis hoek
-
freakyolivier
- Forum-lid
Zit met een volgende vraag,
Stel je hebt een frame van 58cm lang met een zitbuis die een hoek heeft van 73 graden.
Nu heb je ook een ander frame welke ook 58cm lang is maar de zitbuis heeft een hoek van 72,4 graden.
Nu is de eigenlijke vraag, als je uw zadel perfect zet zoals ze moet staan gaat bij het 2 frame de bovenbuis niet meer overeenkomen met een 57,5cm frame?
Stel je hebt een frame van 58cm lang met een zitbuis die een hoek heeft van 73 graden.
Nu heb je ook een ander frame welke ook 58cm lang is maar de zitbuis heeft een hoek van 72,4 graden.
Nu is de eigenlijke vraag, als je uw zadel perfect zet zoals ze moet staan gaat bij het 2 frame de bovenbuis niet meer overeenkomen met een 57,5cm frame?
Het klopt dat door een andere zitbuishoek, de lengte van de bovenbuis anders wordt bij een verder overeenkomstige geometrie; echter, je komt bij een kleinere zitbuishoek, ook verder achter het bracket te zitten. Dit moet je dus weer compenseren, door een zadelpen met minder setback te nemen.
N.B.: Cervelo heeft dit grapje in 2011 ook uitgehaald. De R5ca (72 graden en 3T doric zadelpen zonder setback) heeft een 22 mm langere bovenbuis dan de R3/R5 (73 graden zitbuishoek en 3T dorico zadelpen met 25 mm setback), zodat het netto op vrijwel hetzelfde neerkomt.
Bij een halve graad verschil in zitbuishoek zal het verschil in de bovenbuislengte dus ca. 11 mm zijn, te compenseren in de setback van de zadelpen.
N.B.: Cervelo heeft dit grapje in 2011 ook uitgehaald. De R5ca (72 graden en 3T doric zadelpen zonder setback) heeft een 22 mm langere bovenbuis dan de R3/R5 (73 graden zitbuishoek en 3T dorico zadelpen met 25 mm setback), zodat het netto op vrijwel hetzelfde neerkomt.
Bij een halve graad verschil in zitbuishoek zal het verschil in de bovenbuislengte dus ca. 11 mm zijn, te compenseren in de setback van de zadelpen.
-
freakyolivier
- Forum-lid
een halve graad en 11mm verschil lijkt met toch wel beetje overdreven 
Ik heb de waarden uit de geometrietabellen van Cervelo geplukt.
Maar als ik zelf ga rekenen (correct me if I'm wrong):
sinus (alpha) = O/S, dus O = S*sinus (alpha)
waarbij:
alpha is de hoek tussen de zitbuis en bovenbuis, dus in dit geval 90-72 respectievelijk 73 graden
O overstaande zijde, in dit geval de lengte bovenbuis tot aan het bracket (loodlijn).
S is schuine zijde, in dit geval de zadelhoogte (ik heb met 90 cm gerekend).
Dan kom ik bij 1 graad verschil op ca 15 mm verschil.

Maar als ik zelf ga rekenen (correct me if I'm wrong):
sinus (alpha) = O/S, dus O = S*sinus (alpha)
waarbij:
alpha is de hoek tussen de zitbuis en bovenbuis, dus in dit geval 90-72 respectievelijk 73 graden
O overstaande zijde, in dit geval de lengte bovenbuis tot aan het bracket (loodlijn).
S is schuine zijde, in dit geval de zadelhoogte (ik heb met 90 cm gerekend).
Dan kom ik bij 1 graad verschil op ca 15 mm verschil.
ok, weer wat geleerd!
Het uiteindelijke verschil is natuurlijk ook afhankelijk van de lengte van die schuine buis, hoe korter je beentjes hoe kleiner het effect van de hoek
We hebben in ieder geval wel weer allemaal onze driehoeksmeetkunde opgefrist
Het uiteindelijke verschil is natuurlijk ook afhankelijk van de lengte van die schuine buis, hoe korter je beentjes hoe kleiner het effect van de hoek
We hebben in ieder geval wel weer allemaal onze driehoeksmeetkunde opgefrist
- amclassic-fan
- Forum-lid HC