https://gocar.be/nl/autonieuws/politiek ... -voor-2025Enzzo schreef: ↑30 mar 2023 12:44 Ik las ergens dat Wallonië vanaf dit jaar één grote milieu zone is.
Alle auto’s van vóór 1996 zouden verboden zijn en een jaar daarna zelfs alles beneden Euro 5.
Daar gaat mijn voornemen om met onze klassieker Peugeot 404 naar LBL te trekken…
A21EE093-5AE5-4FD8-9000-55F3B79FB697.jpeg
Weet iemand hoe het precies zit?
Het grote auto-topic

- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41938
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
OMdat auto's hier zo pokkeduur zijn.leon1 schreef: ↑30 mar 2023 13:23 Als ze Euro5 gaan verbannen dan ga je inderdaad wel een heel grote groep uitsluiten. Vooral ook Nederlanders...aangezien ons wagenpark een van de oudste van de EU is...
https://www.knac.nl/nederlands-heeft-ou ... -114-jaar/
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
en omdat auto's hier toch niets te verduren hebben.
Kijk maar eens hoe vrij jonge auto's er soms in Oostenrijk al uitzien. (Jonge) auto's waarvan je denkt dat ze niet roesten (in NL)....die zie je daar gewoon roesten dus.
Kijk maar eens hoe vrij jonge auto's er soms in Oostenrijk al uitzien. (Jonge) auto's waarvan je denkt dat ze niet roesten (in NL)....die zie je daar gewoon roesten dus.
Ride bikes, not tanks!
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8686
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Bedankt voor de opheldering!
Trouwens weer een klassiek staaltje Belse politiek dit
Hopelijk duurt het allemaal net zo lang als “de lange wapper” en het nieuwe stadion in Brussel
Trouwens weer een klassiek staaltje Belse politiek dit
Hopelijk duurt het allemaal net zo lang als “de lange wapper” en het nieuwe stadion in Brussel
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41938
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik hoop in NL ook op dit soort vertragingen.....
Nieuwe verkiezingen zou gunstig zijn, dan zijn we zo weer 2 jaar verder
Nieuwe verkiezingen zou gunstig zijn, dan zijn we zo weer 2 jaar verder

Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Ik dacht dat dat verbod alleen voor aanstaande zaterdag gold?
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
-
- Forum-lid
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50
Heb een leuke hobby auto waar ik 1500 km per jaar mee maak. Betaal het hele jaar belasting en tank dure benzine (102 octaan). Ik vervuil dus minimaal, toch wordt mijn hobby straks onbetaalbaar en onhoudbaar gemaakt door dat stelletje onbenullen in Den Haag.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8686
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Tja ik heb er ook 2. Eentje is gelukkig oldtimer dus blijven voorlopig even uit de wind.
Andere is er eentje uit 1999, die mag al bijna nergens meer binnen…
Andere is er eentje uit 1999, die mag al bijna nergens meer binnen…
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Ben onlangs geconfronteerd geweest met een technisch probleem met nogal grote gevolgen.
Nu heeft er mij iemand op gewezen dat dit probleem aan bod gekomen is in het Nederlands consumentenprogramma Kassa.
Het gaat over problemen met de Puretechmotor (die onder meer terug te vinden is bij Peugeot, Citroen, Opel, Toyota).
Deze motor heeft een natte distributieriem. Echter wordt deze vroegtijdig weggevreten door benzine die in de olie terecht komt.
Gevolgen zijn; naast een falende riem ook verstoppingen van zeven (door partikels afkomstig van de aangetaste riem), kapotte oliepomp, kapotte vacuumpomp (slechte werking rem), carterzeef en dergelijke.
Het zou gaan om honderduizenden voertuigen. Reparatiekosten zijn al vlug enkele duizenden euro's.
Ik heb geluk gehad en een reparatie van dit alles gekregen onder garantie, maar blijkbaar is dit voor veel gedupeerden niet zo.
Sommige mensen beweren dat de alcoholtoevoeging aan de benzine er voor iets tussen zit.
De vroeger 95 en 98 normen worden nu in opdracht van Europa vervangen door e5 en e10, dit verwijst naar het bioalcoholgehalte (5 en 10% dus).
De alcohol zou agressiever inwerken op kunststoffen, ook rubber als die van de distributieriem dus.
In Frankrijk is er ook e85 op de markt, deze benzine heeft dus een alcoholgehalte van 85%. Tekenend is dat voor garantieaanvragen van de merken uit een analyse van de gebruikte benzine uitgevoerd wordt en bij gebruik van deze E85 er geen recht is op garantie.
Het verhaal zou dus kunnen kloppen.
Er wordt dus aangeraden om oude voertuigen (die niet voorzien zijn op alcohol in de benzine) en alle voertuigen met een natte distributieriem enkel te tanken met alcoholvrije benzine. Deze vind je nog bij een aantal grote merken die dan wat duurder verkocht wordt met de toevoeging premium', 'excellium', etc.....
Nu heeft er mij iemand op gewezen dat dit probleem aan bod gekomen is in het Nederlands consumentenprogramma Kassa.
Het gaat over problemen met de Puretechmotor (die onder meer terug te vinden is bij Peugeot, Citroen, Opel, Toyota).
Deze motor heeft een natte distributieriem. Echter wordt deze vroegtijdig weggevreten door benzine die in de olie terecht komt.
Gevolgen zijn; naast een falende riem ook verstoppingen van zeven (door partikels afkomstig van de aangetaste riem), kapotte oliepomp, kapotte vacuumpomp (slechte werking rem), carterzeef en dergelijke.
Het zou gaan om honderduizenden voertuigen. Reparatiekosten zijn al vlug enkele duizenden euro's.
Ik heb geluk gehad en een reparatie van dit alles gekregen onder garantie, maar blijkbaar is dit voor veel gedupeerden niet zo.
Sommige mensen beweren dat de alcoholtoevoeging aan de benzine er voor iets tussen zit.
De vroeger 95 en 98 normen worden nu in opdracht van Europa vervangen door e5 en e10, dit verwijst naar het bioalcoholgehalte (5 en 10% dus).
De alcohol zou agressiever inwerken op kunststoffen, ook rubber als die van de distributieriem dus.
In Frankrijk is er ook e85 op de markt, deze benzine heeft dus een alcoholgehalte van 85%. Tekenend is dat voor garantieaanvragen van de merken uit een analyse van de gebruikte benzine uitgevoerd wordt en bij gebruik van deze E85 er geen recht is op garantie.
Het verhaal zou dus kunnen kloppen.
Er wordt dus aangeraden om oude voertuigen (die niet voorzien zijn op alcohol in de benzine) en alle voertuigen met een natte distributieriem enkel te tanken met alcoholvrije benzine. Deze vind je nog bij een aantal grote merken die dan wat duurder verkocht wordt met de toevoeging premium', 'excellium', etc.....
Yup. De 1.2 puretech. Stellantis staat er als importeur heel slecht op. Pure wanprestatie, ook technisch gezien. 100% zeker dat techneuten managers gewezen hebben op de problemen die nu ontstaan. Maar alles voor die lagere co2 uitstoot hè.
Verder is Euro 98 altijd aan te raden boven Euro 95 met bio erin. Blijf verder weg van de kleine 3 cylinder geblazen motoren. Vroeg of laat geven ze bijna allemaal issues met interne vervuiling.
Ik ben nog niet toe aan een EV, maar je hoort toch echt nauwelijks iets over falende aandrijflijnen van EV’s. Alleen dat al zou voor mij reden zijn om over te stappen.
Verder is Euro 98 altijd aan te raden boven Euro 95 met bio erin. Blijf verder weg van de kleine 3 cylinder geblazen motoren. Vroeg of laat geven ze bijna allemaal issues met interne vervuiling.
Ik ben nog niet toe aan een EV, maar je hoort toch echt nauwelijks iets over falende aandrijflijnen van EV’s. Alleen dat al zou voor mij reden zijn om over te stappen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling 
