Geïntegreerde kabels.
Welk merk/systeem is/heeft het meest onderhoudsvriendelijke systeem wanneer je balhoofdlagers moet vervangen/onderhoud met kabels door het stuur en balhoofd.
Laatst gewijzigd door nijkie op 22 mar 2023 15:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Het hangt denk ik af van je definitie van "geintegreerd". Als de kabels alleen binnen het stuur moeten lopen maar daarna buitenom mogen dan voldoet elk systeem. Maar zodra ze ook door de balhoofdbuis moeten lopen, dan moeten ze ook door de lagers en dan is elk systeem k*t om lagers te vervangen. Toch?
Vraag aangepast.Woefdram schreef: ↑22 mar 2023 11:28 Het hangt denk ik af van je definitie van "geintegreerd". Als de kabels alleen binnen het stuur moeten lopen maar daarna buitenom mogen dan voldoet elk systeem. Maar zodra ze ook door de balhoofdbuis moeten lopen, dan moeten ze ook door de lagers en dan is elk systeem k*t om lagers te vervangen. Toch?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sram heeft ook koppelstukjes mogelijkheid in remleidingen volgens mij. (shimano misschien ook ?)
Maar kwa onderhoudsvriendelijk kan je op zo'n moment volgens mij misschien beter geld uitgeven voor ceramicspeed slt lagers ?
https://www.ceramicspeed.com/en/cycling ... TEQAvD_BwE
Of gewoon frame uitzoeken die niet aan die onzin doet, heb ik recent dus gedaan bij nieuwe gravelframe.
Maar kwa onderhoudsvriendelijk kan je op zo'n moment volgens mij misschien beter geld uitgeven voor ceramicspeed slt lagers ?
https://www.ceramicspeed.com/en/cycling ... TEQAvD_BwE
Of gewoon frame uitzoeken die niet aan die onzin doet, heb ik recent dus gedaan bij nieuwe gravelframe.
Vraag aangepast vervangen/onderhoud balhoofdlagers.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Fiets het hele jaar door weer en wind. 2x per jaar schoonmaken en om het jaar moet ik ze wel vervangen. Ik hoef voorlopig geen geïntregeerde kabels.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Waarom zou je je remleiding niet uit één stuk willen.
Als je echt tegen het werk opziet of het uurloon van de fm te hoog vindt dan moet je overgaan tot optie 2, geen geïntegreerde kabels.

I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid HC
De "oude" cannondale supersix evo tm 2022.
Bovenste lager kan je vervangen zonder losmaken remleiding.
alleen voor het onderste lager moet je de voorremleiding losmaken, maar dat kan bij de klauw en is een paar minuten werk.
Nu vind ik sleutelen niet erg. Maar als je zoveel rijd dat je balhoofd lagers zijn versleten is een 2 uurtjes extra sleutel op een jaar toch ook geen probleem.
Blijf dat altijd heel apart vinden.
Bovenste lager kan je vervangen zonder losmaken remleiding.
alleen voor het onderste lager moet je de voorremleiding losmaken, maar dat kan bij de klauw en is een paar minuten werk.
Nu vind ik sleutelen niet erg. Maar als je zoveel rijd dat je balhoofd lagers zijn versleten is een 2 uurtjes extra sleutel op een jaar toch ook geen probleem.
Blijf dat altijd heel apart vinden.