monteren Campagnolo ultra torque crank
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik denk hetzelfde. Maar valt voor mijn gevoel onder de nutteloze onderdelen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
- Forum-lid
Leon heeft het juist, moet dus ook pas als laatste gemonteerd worden.
De veerklem is bedoeld om de buitenring van het 'drive side' lager te fixeren in de cup zodat die bij het fietsen niet gaat meedraaien. De wafelring of wave washer heeft twee functies - de eerste is om kleine afwijkingen in de breedte van de bracketpot op te vangen. Het ultra-torque systeem heeft geen mogelijkheid om de afstand tussen de cranks af te stellen (zoals Shimano Hollowtech), de Hirsch koppeling is vast en kan niet worden afgesteld. Als je dus een bracketpot hebt die iets afwijkt van de voorgeschreven 68mm (of 70 bij ITA) dan zou je (bij een te smalle bracketpot) speling kunnen hebben, of (bij een te brede bracketpot) je cranks worden vastgeklemd. Campagnolo staat daarom een bepaalde speling toe in de breedte van de bracketpot, zie de ultra torque specificaties. De wave washer vangt die speling op, en zorgt ook nog voor een 'preload' op de buitenste lagerring van de non-drive side zodat die niet gaat meedraaien in de cup, dezelfde functie dus als de veerklem aan de drive side. Als je de veerklem als laatste plaatst moet je zorgen dat je de drive side crank goed 'in de cup' duwt terwijl je de klem in de gaatjes zet, zodat het lager goed in de cup zit.