Goedemorgen allemaal!
Gisteren een tweedehands aankoop gedaan, een BMC Teammachine SLR01. Erg blij mee, fiets zag er goed uit en alles getests ter plekke. Wat gebruikersporen zaten er wel op, maar dat weerhield de aankoop niet.
Afijn, thuis aangekomen enthousiast de fiets op mijn geometrie gaan afstellen. Hiervoor moest ik twee spacers onder de stuurpen vandaan halen. Nadat ik de spacers eronder vandaan gehaald had en weer vast gezet had, kwam een een knarsend geluid uit het balhoofdstel. Na wat balen ben ik de oorzaak gaan proberen te zoeken. Ik alles weer uit elkaar gehaald en opnieuw gemonteerd, nog steeds het knarsen. Vervolgens de spacers weer terug onder de stuurpen gezet, toen werd het wel weer minder? Nu lijkt het misschien wel dat het een kabel is die je hoort? Maar wat ik ook probeer, het knarsen blijft weg...
Ik heb er een video van gemaakt, wat denken jullie?
https://youtube.com/shorts/cyIBb1BOjSw?feature=share
Gr,
Wat hoor ik? Balhoofdlagers BMC Teammachine SLR01
-
- Forum-lid
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 16 jan 2022 20:15
Ik heb weinig ervaring met weggewerkte kabels, maar het lijkt mij dat als je spacers verwijdert, je ook de kabels zult moeten aantrekken of inkorten? Met name de voorste remkabel heeft weinig mogelijkheden om 1cm extra kabel kwijt te raken, achter zou wel moeten lukken.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 14060
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Zoals hierboven ook aangegeven.
Je ziet bij nieuwe fietsen heel dikwijls dat de kabels (veel) te lang zijn.
Zeker bij de kleinere maten of als je spacers onder je stuurpen vandaan haalt.
Bij kabels buitenlangs is het enkel optisch niet mooi maar functioneel doet het niets.
Bij kabels binnendoor echter gaat een te lange kabel wel ergens "iets" raken.
Als dat op een scherpe kant is zou je, op de erg lange duur zomaar door de buitenmantel heen schuren.
Je ziet bij nieuwe fietsen heel dikwijls dat de kabels (veel) te lang zijn.
Zeker bij de kleinere maten of als je spacers onder je stuurpen vandaan haalt.
Bij kabels buitenlangs is het enkel optisch niet mooi maar functioneel doet het niets.
Bij kabels binnendoor echter gaat een te lange kabel wel ergens "iets" raken.
Als dat op een scherpe kant is zou je, op de erg lange duur zomaar door de buitenmantel heen schuren.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Dit zijn imho geen lagers.
Ik meen een vrij duidelijke knak te horen. Het klinkt alsof er zich iets onder spanning opbouwt waarna de spanning ook weer vrij komt als je nog verder doordraait. Het lijkt me dat je dit ook voelt in je stuur tijdens het draaien.
De al gegeven tip van je leidingen even wat ruimte geven lijkt me de beste en snelle oplossing om het probleem te achterhalen.
Ik meen een vrij duidelijke knak te horen. Het klinkt alsof er zich iets onder spanning opbouwt waarna de spanning ook weer vrij komt als je nog verder doordraait. Het lijkt me dat je dit ook voelt in je stuur tijdens het draaien.
De al gegeven tip van je leidingen even wat ruimte geven lijkt me de beste en snelle oplossing om het probleem te achterhalen.
Voorremkabel is het gene dat je hoort. Deze hoort met een tape strak tegen de vork getaped te worden.
Is de kabel niet goed getaped, of een stuk te lang dan hoor je deze knik. En ik kan het weten : zelfde issue gehad met mijn BMC Teammachine.
Is de kabel niet goed getaped, of een stuk te lang dan hoor je deze knik. En ik kan het weten : zelfde issue gehad met mijn BMC Teammachine.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 

-
- Forum-lid
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 16 jan 2022 20:15
Dank allen, ik ga verder zoeken en beginnen met de voorrem kabel!
Thanks voor alle snelle reacties
Thanks voor alle snelle reacties
