Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2022-2023

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 6050
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 12 feb 2023 13:23

dwangarbeider schreef: 12 feb 2023 10:45 Zoals ik al zei, crossers die het op de weg kunnen, kiezen altijd voor de weg. ;)
Of, voor crossers die het niet in het veld kunnen is er nog altijd de weg ! :D
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14503
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 feb 2023 15:27

@lugosi.

Dat van Stybar, snap ik. Maar hadden we niet allemaal verwacht dat ie op de weg wel een redelijk erelijst bij elkaar zou rijden?
Op die manier bekijk je het ook op het moment. Achteraf is het makkelijk.

Nys kon het op de weg niet en ook op de MTB minder dan verwacht, maar ook niet slecht. Heb wel eens wat gezien dat het bij hem ook met tempratuur had te maken. Bij warmte was zijn prestatie minder.

Het is ook waar je in specialiseert. Vdp en Pidcock zijn echt uitzonderingen die het overal kunnen.
En eerlijk een Pidcock heeft al wat gewonnen op de weg, maar de echte grote koersen moeten ook nog komen.
Door zijn postuur kan ie vrij makkelijk een etappe in een grote ronde winnen, maar voor voorlopig ook niet als ie voor een klassement gaat.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 6050
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 12 feb 2023 18:45

Stybar heeft wel n tourrit,een vueltarit, de strade Bianchi, omloop het Nieuwsblad, de E3 prijs denk ik, de Eneco Tour, en nog wat hier en daar gewonnen en eindigde 2x 2de in parijs-roubaix. Anderzijds zat hij soms gevangen in het ploegenspel van DQS. Dus is eerder een subtopper zou ik zeggen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 12 feb 2023 19:37

Wel eens gehoord dat Stybar een contract kreeg van Mr. Balalaika @500000€.
Dat kon hij in de cross niet verdienen.
Mocht Nys een contract van die grootte aangeboden krijgen, had hij misschien wel een andere keuze gemaakt

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 17638
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 feb 2023 19:49

En voor Stybar zou ook niet heel Vlaanderen zijn uitgelopen om naar de cross te komen kijken. Die had in het veld nooit kunnen verdienen wat Nys kon. Had hij wel een keer Vlaanderen of Roubaix gewonnen dan was dit niet eens een discussie geweest en daar is hij toch best dichtbij geweest. Wat dat betreft misschien gegokt en verloren maar wel een begrijpelijke gok.
Bovendien hebben er ook weer niet zoveel jaren tussen Nys en van Aert en VDP gezeten om te domineren.
Campagnolo Ultra Dork

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 13 feb 2023 10:26

Die periode tussen Nys en nu is vrij kort, maar vergeet niet dat na het omschakelen van Stybar het ook geen grote weelde geweest is in het veld (Kevin Pauwels, Klaas Vantornhout). Als Stybar de progressiecurve had doorgezet waarmee hij bezig was in het veld, dan was de carrière van Nys 3jaar korter geworden of had Nys toch eerder voor podiumplaatsen moeten rijden. De volgende opkomende man, Albert, is dan ook vroeg moeten stoppen met hartproblemen. Nys heeft veel betekent in de cross, maar ik vind dat daar toch wel wat kanttekening bij mag staan ook.

Op vlak van naam maken schat ik Thibau Nys op dit moment hoger in dan zijn vader.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6288
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 feb 2023 13:13

Misschien eens meer trots zijn dat het veldrijden goede atleten voortbrengt. In plaats van te zeiken dat die goede atleten uiteindelijk bepaalde keuzes gaan maken.

Het is nu net alsof we het over de wegrenners vd Poel en v Aert hebben die wat komen bijsnoepen in het veld. Maar dan vergeten we even dat deze mannen vanuit het veld gekomen zijn.

Het is misschien nu net de kracht en valkuil van deze kleine sport. Het is mondiaal gezien niet aansprekend. Qua verdiensten ook niet - behalve voor de absolute toppers mocht er met startgelden wat te halen zijn. Het brengt hele sterke, behendige en veelzijdige renners naar voren --> die vervolgens hun interesses soms ook naar de weg leggen.
En dan zul je ook nog zien dat er wat gemiddelde renners zijn, die beide disciplines grootdeels zonder grote compromissen kunnen combineren. Ofwel de balans qua focus net wat meer naar het veld of juist naar het weg (sprint) leggen. Maar als je op de knikkers mee wilt doen in grote koersen, jah dan moet je keuzes maken. Van Stybar is het jammer dat hij niet nét wat meer zoals Mathieu en Wout in de winter wat crossen is blijven doen. Boom is ook iemand die eigenlijk volledig de overstap naar de weg gemaakt heeft.

Persoonlijk zie ik ze liever een beetje combineren. Dan 1 of het ander kiezen.
Maar duidelijk is dat er ook supporters zijn die graag een renner 100% op 1 discipline richten - en dan niet op losse wedstrijden, maar op klassementen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 17638
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 feb 2023 13:37

Het ligt ook aan de opzet van de klassementen dat ze niet interessant zijn voor de veelzijdige renners.

Verspreid over de hele winter, een klassement op tijd waar je bij één keer verstek laten gaan meteen op onoverbrugbare afstand staat, een klassement waarbij één heel punt verschil zit tussen de één en twee en de wereldbeker waarvoor je net na (of tijdens) het wegseizoen nog even een jetlag in de VS mag gaan ophalen.

Niet gek dat ze daar voor passen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6288
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 feb 2023 14:03

Nouja, de klassementen zijn dus gericht op aanwezigheid.
Het zou dan al schelen als er 1 klassement is, ipv 3. Of dat er 1 duidelijk de belangrijskte is. Dat is nu simpelweg niet het geval.

Het zou ook beter werken als de sport groter was geweest. En niet zo dicht tegen andere disciplines aan zou liggen.
Een F1 coureur zou geen wedstrijd overslaan op een seizoen. Terwijl die misschien ook wel een DTM wedstrijd zou kunnen rijden. En dat wedstrijden aan de andere kant van de wereld zijn, is dat ook geen enkel probleem.
Maar het veldrijden is daar simpelweg te klein voor, met dat een deel van de deelnemers de keuze heeft om wegwedstrijden te rijden, mountainbike, of simpelweg het klassement dat je naar Amerika verplicht links te laten liggen en 1 van de andere klassementen na te streven.

Een prima oplossing zou zijn om het aantal klassementen terug te dringen. En in het hoofdklassement, waar je iedereen bij wilt hebben, 1 schrap resultaat toe te staan. Dan kan je het interessant houden ook als iemand een wedstrijd mist vanwege ziekte, blessure of slecht resultaat door pech. Maar dus ook voor die renners die multidisciplinair zijn.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 13 feb 2023 15:06

Die klassementen zitten zo in elkaars vaarwater, dat ze uiteindelijk zichzelf naar beneden halen. De meeste regelmatigheidscriteria in de sport hebben genoeg spreiding en geen concurrentie van een (bijna) gelijkwaardig ander regelmatigheidscriterium. Het probleem bij het veldrijden is gewoon dat we nu in Vlaanderen met te veel crossen zitten die wat naam en faam hebben als "een klassieker", waarbij er dan nog eens in de wereldbeker gestreefd wordt naar een meer internationaal circuit... nog extra nieuwe crossen dus.. die in dat belangrijkste regelmatigheidscriterium zitten, dus ook nog eens door randvoorwaarden belangrijk zijn.
Door die extra crossen in kader van de wereldbeker gaan we komen in een situatie waar er elke maand 8crossen af te werken zijn die meespelen in 1 van de 3 grote regelmatigheidscriteria. Dat kan gewoon geen houdbaar status quo zijn. Vroeg of laat gaat zo'n wereldbeker gewoon de X2O en/of de superprestige overklassen en wordt minstens 1 van die 2 andere criteria gewoon een trapje lager dan de rest. Dan gaat de focus van de beste crossers automatisch meer op die wereldbeker komen en dan gaat de 2e rij meer naar die X2O of superprestige kijken. Dat gaat dan weer met zich meebrengen dat bepaalde "grote" crossen van nu, gaan verkleinen of verdwijnen.
Dat zie je ook op de weg: een echte topper wordt vooral beschreven met het aantal zeges in Parijs Roubaix en de ronde van Vlaanderen. De net niet toppers worden afgemeten aan welke (semi)-klassiekers ze allemaal wonnen en de rij daarachter zijn degene die een vermelding krijgen als "weet je nog die omloop waar Vanmarcke, Boonen klopte in de sprint?". Daarachter komt natuurlijk nog een hele groep die blij is met podiumplaatsen enzoverder...

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 6154
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 13 feb 2023 15:29

Veldrijden vergelijken met F1, leuk. ;)
-Als de veldrijders ook 'x' miljoen zouden verdienen;
-Geen zorgen hadden over de verplaatsing voor hen en hun begeleiders want dat wordt door de ploeg betaald en geregeld;
-Ter plekke in 5 sterren hotels zouden slapen;
-Samen in een door één van hen gecharterde privé vliegtuig de oceaan zouden oversteken;
Dan denk ik dat ze allemaal elk klassement zouden rijden. ;) :mrgreen:

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 13 feb 2023 15:40

Qua aantal rijders die er toe doen komen de sporten wel aardig overeen. :mrgreen:

Plaats reactie