Direct mount of niet
Hallo,
Ik wil dit voorjaar zelf een fiets bouwen.
Wielen heb ik al (carbon, velggrem, 60)
Ik heb al een aeroframe op het oog, maar toch twijffel ik.
Mijn vragen omtrent het frame zal ik later in het china topic stellen.
Maar voordat ik verder ga dromen is het misschien verstandig om wat te vragen.
Is het echt een voordeel om een frame voor direct mount remmen te nemen, of zijn de gewone remmetjes goed genoeg? Direct mount remmen zijn wel weer een extra aanschaf die er bij komt.
Het wordt een aero fiets, geen tijdrit fiets.
Ik heb er geen ervaring mee, het zal me max 300 euro extra kosten, is dat de moeite of niet?
Ik wil dit voorjaar zelf een fiets bouwen.
Wielen heb ik al (carbon, velggrem, 60)
Ik heb al een aeroframe op het oog, maar toch twijffel ik.
Mijn vragen omtrent het frame zal ik later in het china topic stellen.
Maar voordat ik verder ga dromen is het misschien verstandig om wat te vragen.
Is het echt een voordeel om een frame voor direct mount remmen te nemen, of zijn de gewone remmetjes goed genoeg? Direct mount remmen zijn wel weer een extra aanschaf die er bij komt.
Het wordt een aero fiets, geen tijdrit fiets.
Ik heb er geen ervaring mee, het zal me max 300 euro extra kosten, is dat de moeite of niet?
Ambitie is de moeder aller teleurstellingen.
Ik heb een fiets met direct mount remmen (alleen voor) en om nu te zeggen dat die die veel harder of agressiever remt dan de vorige racer met gewone velgremmen,..... Nee. Gevoelsmatig ervaar ik geen verschil, gewoon allebei heel goed. Ik vind 300 euro niet de moeite. Eigenlijk behoorlijk prijzig
Live fast; die young. mijn blog
Heren, om een of andere reden is mijn eerdere comment niet doorgekomen.
Geeft direct mount extra stabiliteit tov reguliere remmen?
(Als ze scheef staan lopen ze aan)
En het kan goedkoper, maar ik wil alles campa houden, dus dan is 300 euro veel geld om af te remmen op iets waar je snel op wil gaan.
Geeft direct mount extra stabiliteit tov reguliere remmen?
(Als ze scheef staan lopen ze aan)
En het kan goedkoper, maar ik wil alles campa houden, dus dan is 300 euro veel geld om af te remmen op iets waar je snel op wil gaan.
Ambitie is de moeder aller teleurstellingen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 4436
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Direct mount heeft niet echt erg veel voordelen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
+1 Ik heb nu Shimano 105 DM (R7000) remmen. Niet echt merkbaar verschil met Campa Chorus 2018 double pivot.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
Dit zijn de antwoorden die ik zoek!
Duidelijk en kostenbesparend.
Ambitie is de moeder aller teleurstellingen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 4436
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Tja, een oplossing voor een niet bestaand probleem. Er zit overal een voordeel aan. Maar mocht je bijvoorbeeld een groepset hebben met normale dan zou ik er helemaal niet aan beginnen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Toen ik nog aan veldrijden mee deed bij de jeugd was remnen geen issue.thestudent schreef: ↑23 jan 2023 22:59 Tja, een oplossing voor een niet bestaand probleem. Er zit overal een voordeel aan. Maar mocht je bijvoorbeeld een groepset hebben met normale dan zou ik er helemaal niet aan beginnen.
Remmen was voor watjes,
Nu zijn de remmen beter en belangrijker dan de rest van de fiets.
Ik veroordeel het een of het ander niet, ik rij elke winter 1 of2 blubber wedstrijden met ouwe meuk..... ik heb zodoende een mooi excuus om laag te eindigen.
Maar t is altijd met plezier, waar dan ook, op welke fiets dan ook.
Ambitie is de moeder aller teleurstellingen.
Direct mount heeft denk ik een beetje de pech gehad dat het zijn doorbraak op de reguliere frames kreeg op het moment dat ook de schijfremmen definitief doorbreken. Het heeft wat kleine voordelen zoals betere modulatie en de mogelijkheid voor framebouwers (want dat is inderdaad de andere beperking) om bredere band/velg combinaties toe te staan zonder in te boeten op remkracht. Als er geen schijfremmen waren gekomen verwacht ik dat iedere fiets vanaf mid-end nu wel met direct mount remmen was uitgevoert.
Ze kunnen inderdaad niet krom gaan staan wat centreren wel makkelijk maakt zoals DDX al aangeeft. Daarentegen vind ik het bij mijn Tarmac SL6 weer iets lastiger om mijn remblokje net uitgelijnd te krijgen omdat die half weg valt achter de voorvork, wat ik dan wel weer iets mooier vind
. Ieder nadeel heeft zijn voordeel.
Maar hoewel ik de voordeeltjes wel zie en ik het iets mooier vind zou ik het ook weer niet als harde eis zien voor een nieuw frame, behalve als je specifiek op zoek bent naar de extra ruimte voor banden.
Ze kunnen inderdaad niet krom gaan staan wat centreren wel makkelijk maakt zoals DDX al aangeeft. Daarentegen vind ik het bij mijn Tarmac SL6 weer iets lastiger om mijn remblokje net uitgelijnd te krijgen omdat die half weg valt achter de voorvork, wat ik dan wel weer iets mooier vind

Maar hoewel ik de voordeeltjes wel zie en ik het iets mooier vind zou ik het ook weer niet als harde eis zien voor een nieuw frame, behalve als je specifiek op zoek bent naar de extra ruimte voor banden.