welke cassette
En reed je nog altijd bijna 8km/u; dat is knap. Ik ga al niet meer rapper bij 12%

Maar wat had je wel graag gehad aan trapfrequentie? En ook; hoe lang waren die stukken?
Het is ook goed je te realiseren dat je zoiets als Hardknott pass (vermoedelijk) niet als enige losse klim zult doen, zoals vaak bij de Mt Ventoux gedaan wordt.
Dan doe je dus een rit van wellicht 100+ km's, met veel hoogtemeters, regelmatig steil…. En dan met al wat vermoeide benen Hardknott pass, of iets vergelijkbaars.
Spinning is winning
(Just my 2 cents!)
Dan doe je dus een rit van wellicht 100+ km's, met veel hoogtemeters, regelmatig steil…. En dan met al wat vermoeide benen Hardknott pass, of iets vergelijkbaars.
Spinning is winning

(Just my 2 cents!)
Ligt natuurlijk ook nog aan je gewicht. Als ik met mn 90kg die >20% op moet trap ik wel iets meer dan 300w 
Anderhalve week geleden in de Ardennen een stuk van 250m tegen ~15% zat ik toch gemiddeld 350w te trappen op 65rpm. En ik had nog wel de gravel fiets gepakt met wegwielen erin die een 30/34 heeft als kleinste. Dat was redelijk afzien eerlijk gezegd.
En grote dank aan een hele aardige vrouw die aan het einde van dat steile stuk in haar auto bleef wachten totdat ik voorbij was, zodat ik iets meer van de weg kon gebruiken.

Anderhalve week geleden in de Ardennen een stuk van 250m tegen ~15% zat ik toch gemiddeld 350w te trappen op 65rpm. En ik had nog wel de gravel fiets gepakt met wegwielen erin die een 30/34 heeft als kleinste. Dat was redelijk afzien eerlijk gezegd.
En grote dank aan een hele aardige vrouw die aan het einde van dat steile stuk in haar auto bleef wachten totdat ik voorbij was, zodat ik iets meer van de weg kon gebruiken.
De 20%+ stukken waren niet langer dan 100m, voor mijn gevoel wel 500m. Vooral mijn knieën vonden het niet leuk. Veel zachter rijden kon eigenlijk niet, met lagere rpm. Gevoel dat ik zou gaan omvallen. Dus rij ik hele stuk boven mijn macht. En de minder steile stukken. Veelal 5-15% werden daardoor ook steeds zwaarder.
Graag een 34-32 gehad. Alp d huez daarmee omhoog was goed te doen.
Correctie, je kunt 100% ook omhoog rijden (mits je een hele sterke electrische fiets hebt):rob74 schreef: ↑16 jan 2023 20:00 Er is een grens aan wat je nog omhoog kan fietsen. 50% trekt niemand. 20% de meesten hier wel, maar dat moet ook geen kilometer duren.
Een strook van 30% valt nog net naar boven te harken, mits het niet meer 50 meter duurt. Een ander houd het wellicht nog 100 meter vol. Maar ik zou me niet teveel focussen op die maximum percentage. Dat is vaak maar 30 meter lang zo steil. Mijn advies, zorg dat je een verzet bij hebt waarbij je een km aan 15% nog net overleeft en denk niet verder na over die ene strook met nog meer procenten. Dan maar even 50 meter even lopen.
https://www.youtube.com/watch?v=y4ubc5AAhcg
Canyon Aeroad in 2XL: 2021 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 4436
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ja oke, maar die motor heeft iets wat benen niet hebben op lage trapfrequenties en dat is een constant koppel over de hele omwenteling. En dat scheelt een hele hoop! Het is niet eens per se het maximaal theoretische vermogen. Een sprinter zou volgens mij genoeg vermogen moeten kunnen leveren en toch daar niet omhoog kunnen fietsen.
Met lage rpms zal het effect van je dode punten in de pedaalomslag steeds erger worden. En wordt het dus gewoon te lastig om je benen nog rond te krijgen. Met een e mtb zijn allerlei achterlijke dingen toch te beklimmen.
Maar het is een leuke video.
Anyways. Laat maar weten wat je gaat doen als oplossing. E ondersteuning viel volgens mij niet onder de vraag.
Met lage rpms zal het effect van je dode punten in de pedaalomslag steeds erger worden. En wordt het dus gewoon te lastig om je benen nog rond te krijgen. Met een e mtb zijn allerlei achterlijke dingen toch te beklimmen.
Maar het is een leuke video.
Anyways. Laat maar weten wat je gaat doen als oplossing. E ondersteuning viel volgens mij niet onder de vraag.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Gewoon bergverzet, niks vreemds nodig. met een 28 moet je zelf bovenkomen als ik die % zo zie. De keutenberg zeggen ze ook van dat die enorm stijl is maar dat is 10 meter. Even inlezen hoe lang de klimmetjes echt zijn en welk percentage. Normaal gesproken is een 28 meer dan genoeg. een 34 kan ook maar dat is meer psychisch, voor een klein stukje steil heb je echt geen vreemde aanpassingen nodig. Gewoon even verstand op 0 en trappen.
Ik vind het een groot verschil of je dit soort heuvels neemt na 20 km of na 140 km. Zeker bij langere ritten is 30-34 een prettige “reserve”. Zelden de 34 nog, maar als je hem nodig hebt is het prettig dat hij aanwezig is. Lang met 34-29 gefietst, ging ook.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 10110
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik ook lekker 34/32. Op 34/25 lukt het ook, maar waarom?
Zeker op lange vakantie ritten meerdere keren per week rijd je je helemaal kapot.
Die keutenberg rijd ik gewoon staand op op 34/21, dat is het ook het probleem niet.
Zeker op lange vakantie ritten meerdere keren per week rijd je je helemaal kapot.
Die keutenberg rijd ik gewoon staand op op 34/21, dat is het ook het probleem niet.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 5719
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
20% omlaag zou voor mij eerder de uitdaging/zorg zijn, dan de 20% omhoog 

WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013