ik fiets al een tijdje regelmatig met een goede vriend van me. Beiden fietsen we met een power meter, ik heb een Quarq SRAM spider, hij heeft een Stages power meter op 1 crank.
Verder wegen we (fiets, spullen + zelf) ongeveer hetzelfde, daar zal niet meer dan 3-4 kilo verschil inzitten.
Wat me opvalt is als we samen fietsen en hij over het algemeen meer kopwerk doet dan ik, ik altijd een hogere gemiddelde wattage fiets over een rit. Bijvoorbeeld vandaag hebben we 100KM gefietst en er zit zo'n 20 watt (151 watt hij vs 169 ik over 3.5 uur) verschil tussen ons beiden, dit is toch geen heel klein verschil.
Beiden hebben we een keer een meting gedaan (hij met zijn fiets op zijn eigen trainer, ik met mijn fiets op mijn trainer) en daarbij de power meter van de fiets vergeleken met de fiets trainer. Daar zaten bij ons beiden geen schrikbarende verschillen tussen onze power meter en trainer.
Zou dit verschil daadwerkelijk komen door zaken zoals banden (we fietsen overigens beiden met 28mm, hij tubesless ik gewoon binnen bandje), houding en dat soort zaken? Of valt dit verschil 'binnen de marges' en zal het waarschijnlijk meer aan de power meters liggen.
Hoor graag jullie visie, kennis en kunde gezien ik merk dat het me irriteert