Ik pak ook een dop, heb beide, maar die dop kan je aandrukken en als het echt extreem vast zit, dakn je hem zelf opsluiten met een draaideind, dan hoef je je helemaal geen zorgen te maken dat ie er afschiet.
Met een sleutel beschadig je de cups sneller, zelfs als je het heel netje doet.
Nu hoeft een cup er maar 1x in, maar bv een lockring of andere toepassing die je nog wel eens vaker monteert is een dop fijner.
Ik heb deze heb je meteen een cassette tool
https://www.bikester.nl/lezyne-externe- ... 59313.html
Is er trouwens een gereedschaps topic? met handig gereedschap of non fietsgereedschap wat wel heel handig is.
Het grote domme vragen topic
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12750
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Wel ja nog een erbij van de in totaal 37 topics over gereedschap welke ik via de zoekfunctie heb gevonden: search.php?keywords=gereedschap&terms=a ... ubmit=Zoekwasbeer2006 schreef: ↑06 jan 2023 10:38 Ik pak ook een dop, heb beide, maar die dop kan je aandrukken en als het echt extreem vast zit, dakn je hem zelf opsluiten met een draaideind, dan hoef je je helemaal geen zorgen te maken dat ie er afschiet.
Met een sleutel beschadig je de cups sneller, zelfs als je het heel netje doet.
Nu hoeft een cup er maar 1x in, maar bv een lockring of andere toepassing die je nog wel eens vaker monteert is een dop fijner.
Ik heb deze heb je meteen een cassette tool
https://www.bikester.nl/lezyne-externe- ... 59313.html
Is er trouwens een gereedschaps topic? met handig gereedschap of non fietsgereedschap wat wel heel handig is.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik heb recent wat geld uitgegeven voor park tool oplossing ;
https://www.parktool.com/en-int/product ... om+Bracket
Meestal niet nodig, maar zat laatst wel ff te klooien met dun randje waar je dan grip op moet krijgen, dus toen dit maar besteld.
https://www.parktool.com/en-int/product ... om+Bracket
Meestal niet nodig, maar zat laatst wel ff te klooien met dun randje waar je dan grip op moet krijgen, dus toen dit maar besteld.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12750
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Met die nieuwe pressfit schoefdraad brackets, als je begrijpt wat ik bedoel, heb je die wel nodig, die randen zijn zo dun.
Zag er pas iemand ook nog locktite opdoen, dat zou ik echt niet durven.
@Orlok, Ik zie inderdaad dat er veel topic staan. Lastig ook om er 1 overzichtelijk topic van te maken. Dan maar gewoon zo houden.
Zag er pas iemand ook nog locktite opdoen, dat zou ik echt niet durven.
@Orlok, Ik zie inderdaad dat er veel topic staan. Lastig ook om er 1 overzichtelijk topic van te maken. Dan maar gewoon zo houden.
En dan domme vraag als we het toch over bottombrackets hebben die je moet vastdraaien; bij bottombrackets (en cranksets) zie je regelmatig staan 30-40Nm vastdraaien.
Ik doe het dan altijd gewoon vast met inbus zegmaar, of is het toch slimmer om goedkope momentsleutel aan te schaffen ?
Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl/p/datona-mome ... 020966908/
Ik doe het dan altijd gewoon vast met inbus zegmaar, of is het toch slimmer om goedkope momentsleutel aan te schaffen ?
Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl/p/datona-mome ... 020966908/
Ik hab jaren terug eens het bottombracket met momentsleutel vastgezet op 30-40 Nm en kreeg het nadien niet meer los en heb het toen met 'geweld' moeten verwijderen uit toen een aluminium frame. Sinsdien zet ik het bottombracket goed handvast en als hij zou loskomen, wat nog niet is gebeurd, zet ik hem iets vaster vast maar zeker niet meer met 30-40 Nm.!DDX schreef: ↑06 jan 2023 16:11 En dan domme vraag als we het toch over bottombrackets hebben die je moet vastdraaien; bij bottombrackets (en cranksets) zie je regelmatig staan 30-40Nm vastdraaien.
Ik doe het dan altijd gewoon vast met inbus zegmaar, of is het toch slimmer om goedkope momentsleutel aan te schaffen ?
Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl/p/datona-mome ... 020966908/
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12750
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik vind juist een moment sleutel voor de hoge momenten een must.
Je crank moet ook vaak met 48-52nm dat voel ik niet meer met de hand.
Als je deze momenten dan veel vaster draait krijg je zo nooit meer los.
Ik zou bij een bracket de 30nm max aanhouden, meer is ook het risico dat je cup vervormt en daardoor je lagers sneller kapot gaan.
Zeker als er kunstof ringen tussen zitten heeft meer weinig zin.
Ik monteer BB cups altijd wel met veel vet ipv locktite, dan krijg ik ze met 30 vrij makkelijk los.
Je crank moet ook vaak met 48-52nm dat voel ik niet meer met de hand.
Als je deze momenten dan veel vaster draait krijg je zo nooit meer los.
Ik zou bij een bracket de 30nm max aanhouden, meer is ook het risico dat je cup vervormt en daardoor je lagers sneller kapot gaan.
Zeker als er kunstof ringen tussen zitten heeft meer weinig zin.
Ik monteer BB cups altijd wel met veel vet ipv locktite, dan krijg ik ze met 30 vrij makkelijk los.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12750
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
behalve shimano staat bij bijna elke ander merk 48-52nm of 50nm of iets in die geest.
Bv Sram, raceface, cane creek, rotor, oude shimano XTR.
Probleem is vaak dat het alu op alu is en tevast is echt een probleem, zeker zonder vet.... en bij minder loopt het dan toch los.
Of het moet. Ik denk het wel, mijn XX crank is twee keer losgelopen jaren terug en na de moment sleutel niet meer.
Bij sram voel je met de nieuwe cranks ook wel goed het einde nu, maar als ik dan daarna met de sleutel natrek zit er toch nog vaak een nm of 10 verschil in.
To grease or not to grease a square taper, that’s the question.
Een zeer oude en lange discussie waar naar mijn weten het laatste woord niet in is gezegd.
De schroefdraden van cranks die ik heb gesloopt waren door het niet verwijderen van de ring onder de crankbout, niet omdat ze te vast waren aangedraaid.
Een zeer oude en lange discussie waar naar mijn weten het laatste woord niet in is gezegd.
De schroefdraden van cranks die ik heb gesloopt waren door het niet verwijderen van de ring onder de crankbout, niet omdat ze te vast waren aangedraaid.
Niet zijken maar reiden !
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37963
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14