Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 dec 2022 10:08

Je moet met een plug ook een beetje geluk hebben.
Als er nog genoeg vloeistof in de band zit, dat blijft er vanzelf wat achter bij de plug en dan zit ie wel vast.

Gebeurt tenslotte met je ventiel ook.

Maar ik zou hem er zelf toch ook uit halen, ook om de schade te bekijken want als de vloeistof het niet dicht is het gat toch behoorlijk.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 dec 2022 14:56


DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5113
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 25 dec 2022 21:31

Nou vandaag tijdens rit opeens plop achterband volledig leeg.
Gestopt, alles natuurlijk mega smerig door zooi op de wegen.
Pompje gepakt en bijpompen maar liep er even snel weer ergens uit.
In de zomer ga je dat wel zien, maar banden/velgen onder de zooi tja....
Goed dan maar band eraf en binnenbandje erin, nou tubeless (schwalbe pro one) band icm de velg onderweg erop krijgen loop je wel ff te vloeken enzo.
Band zat erin maar zat niet helemaal lekker/lekkere bobbel ergens toen ik weer opstapte.
Treinstation was op 1km afstand en had geen zin om nog ff 50km met niet lekkere band te gaan fietsen/was er al weer bijna 20 minuten mee kwijt dus kwa planning om 'op tijd' thuis te zijn werd hem ook niet helemaal.
Dus lekker de trein in gestapt.

Net thuis weer ff alles schoongemaakt en band ompompen.
Zag al meteen plekje op loopvlak waar vrij rap alle lucht ontsnapte.
Nieuwe lading latex erin en gaatje werd meteen gedicht...

Viel me al op dat er amper latex meer in de band zat.
Band zit er net 850km op, geen idee wanneer dat dan allemaal ontsnapt is, had opzich prima dat gaatje kunnen dichten anders denk ik.

Eerste echte lekke band dit jaar als in niet kunnen redden met bijpompen of plug.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 dec 2022 10:26

Ik vraag me ook wel eens af waar de vloeistof blijft.
Sommige banden zit het na drie maanden nog voldoende in en andere staan redelijk snel droog.

Wel het idee dat er bij sommige banden veel blijft hangen aan het loopvlak, als daar dan een soort hobbeltje/randje gaat ontstaan van latex ben je zo alle kwijt.
Eigenlijk moet je net als bij horloge automaten je fiets zo wegzetten dat de wielen draaien :-).......

Moet wel zeggen dat ik goede ervaringen heb met de Muc off vloeistof, daar zat na drie zomermaanden en 1500km met die wielen nog wel wat in. Die vloeistof wordt dan wel dikker, waar de andere altijd waterig worden. Muc off lijkt minder snel uit te drogen, maargoed ik heb maar ervaring met twee wielen en met notubes een litertje of 10 a 15 denk ik.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5886
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 dec 2022 10:43

DDX schreef: 25 dec 2022 21:31 Nou vandaag tijdens rit opeens plop achterband volledig leeg.
Gestopt, alles natuurlijk mega smerig door zooi op de wegen.
Pompje gepakt en bijpompen maar liep er even snel weer ergens uit.
In de zomer ga je dat wel zien, maar banden/velgen onder de zooi tja....
Goed dan maar band eraf en binnenbandje erin, nou tubeless (schwalbe pro one) band icm de velg onderweg erop krijgen loop je wel ff te vloeken enzo.
Band zat erin maar zat niet helemaal lekker/lekkere bobbel ergens toen ik weer opstapte.
Treinstation was op 1km afstand en had geen zin om nog ff 50km met niet lekkere band te gaan fietsen/was er al weer bijna 20 minuten mee kwijt dus kwa planning om 'op tijd' thuis te zijn werd hem ook niet helemaal.
Dus lekker de trein in gestapt.

Net thuis weer ff alles schoongemaakt en band ompompen.
Zag al meteen plekje op loopvlak waar vrij rap alle lucht ontsnapte.
Nieuwe lading latex erin en gaatje werd meteen gedicht...

Viel me al op dat er amper latex meer in de band zat.
Band zit er net 850km op, geen idee wanneer dat dan allemaal ontsnapt is, had opzich prima dat gaatje kunnen dichten anders denk ik.

Eerste echte lekke band dit jaar als in niet kunnen redden met bijpompen of plug.
Aan één kant mazzel dat je nog een binnenbandje bij je hebt en niet zoals enkele op dit forum vertrouwen op hun tubeless setup en met alleen een Dynaplugje bij hun gaan fietsen. :mrgreen:

Maar zonder gekheid, van meeste lekke banden merk je weinig van met hoog uit wat druk verlies of je ziet spetters op het frame - alleen bij droog weer - maar dan ben je toch al 10 à 15ml latex kwijt waarmee je bij een volgend lek te weinig latex overhoudt om het gaatje te dichten. Eigenlijk zou je bij elke constatering van een 'lekke' band wat latex moeten bijvullen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Jeefp
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 01 dec 2013 18:08

Jeefp 26 dec 2022 11:08

[attachment=0]latex.jpg[/attachment]hier blijf de Latex als je een velg gebruik die niet Tubbeles radeay is !
Met een enorme knal sprong de band en aan de zijkant af. gelukkig was ik buiten en niet in mijn schuurtje.
Bijlagen
latex.jpg

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5886
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 dec 2022 14:40

Jeefp schreef: 26 dec 2022 11:08 latex.jpghier blijf de Latex als je een velg gebruik die niet Tubbeles radeay is !
Met een enorme knal sprong de band en aan de zijkant af. gelukkig was ik buiten en niet in mijn schuurtje.
Humm, je kan inderdaad op de foto zien dat de velg verdwenen is want er hangt alleen een (mtb?)band. Maar dat komt niet doordat de velg niet tubeless ready is hoor.! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 dec 2022 16:37

Lol, ik heb dat dus wel een keer in de schuur gehad opgepompt en een uur later de hele schuur onder de latex.

Check je velg ff, heel vaak zit er een slag aan nadat er een band is afgeklapt

Chefske
Forum-lid
Berichten: 738
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 04 jan 2023 15:12

Met welke sealant heeft men goede ervaring en bestaat er een sealant die "universeel" toepasbaar is? Ik kan het even niet zo snel terugvinden, maar dacht ergens in dit topic gelezen te hebben dat bijv. die van Orange Seal wat te stroperig kan zijn, en dat dat in combinatie met poreuze gele wangen niet zo lekker werkt.

Ik hoor graag jullie ervaringen.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5956
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 04 jan 2023 15:56

Orange Sealant en Stan's Notubes heb ik zelf goede ervaringen mee. Ook wel eens die meuk van Continental geprobeerd , maar zitten erg veel korreltjes in. Ik vind het fijn om de voorraad fles even te schudden en dan in een kommetje wat te gieten. Daarna opzuigen met een 60ml injectiespuit met slangetje en dan zo het ventiel in ( zonder kern ). Die meuk van Continental verstopte elke keer het slangetje, en ik vond het ook snel opdrogen itt Stan's Notubes en Orange Sealant.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

hayes

hayes 04 jan 2023 21:04

Stan's hier. Goeie ervaringen mee.

Deze week hoorde ik plots een wap wap wap... Er plakte een takje aan m'n voorwiel.
Heel even dacht ik: "Hoe kan dat nu aan m'n band kleven??" Omdat er een dikke doorn door de band zat dus :mrgreen:

Even getwijfeld of ik de doorn ging laten zitten. Maar dan toch maar uitgetrokken. Een halve seconden "pffff" en direct door sealant. Direct verder gereden en bandje staat nog steeds op druk.

Geen binnenbandjes meer hier. Al heb ik nog steeds de Sensa met clinchers. Met de juiste buitenband ook amper lek.

bikerke
Forum-lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 08 jan 2023 14:44

Ik kocht mij onlangs een setje wielen van Hunt met carbon velgen van 35mm.
https://eu.huntbikewheels.com/products/ ... 27wide-999
Daarop liggen nu challenge strada pro van 30mm (vallen 29mm)
https://www.mantel.com/be/challenge-str ... fiets-band
Compleet wegen de wielen nu:
Voorwiel met 105 schijf, band en 60cc melk 1186gr
Achterwiel met 105 schijf + cassette band en 60cc melk 1590gr.
Voor de montage had ik wel de bandenknecht en een zeepsopje nodig.
Bijlagen
5CB6B9C6-75D7-4365-80EE-9BA09D3DF3EB.jpeg

Plaats reactie