Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Stuurpen vervangen

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 02 jan 2023 10:04

wasbeer2006 schreef: 02 jan 2023 09:06 Daarover gesproken, beetje laat, maar na een jaar of 15 setback meten tegen de muur, altijd toch een gedoe. Kwam ik paar weken terug op het idee om het met een waterpas te doen. Dat gaat een stuk makkelijker. In elke waterpas zit een gat, daar doe je een bout in en die in je crankas en dan in het gewoon op waterpas meten.
Het zal aan mij liggen, maar ik begrijp niet wat je precies bedoelt.
Ik heb een nieuwe fiets gekocht en heb in het verleden een bikefitting laten uitvoeren.
Ik had deze maten doorgegeven aan de fietsenmaker, maar hij ging niet uit van setback van het zadel, maar van mijn 'aeropositie'. Hij heeft dus geschoven met het zadel om dezelfde zit te hebben in combinatie met de stuurpen.
Ik zou het zadel dus graag zetten zoals op mijn vorige fiets, maar ik weet niet goed hoe ik het moet aanpakken.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16093
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 jan 2023 18:03

[quote=Drossie2 post_id=1564930
Ik zou het zadel dus graag zetten zoals op mijn vorige fiets, maar ik weet niet goed hoe ik het moet aanpakken.
[/quote]

Je twee fietsen met hun achterwiel haaks tegen een muur zetten.
De afstand van de muur naar je brackets meten.
Deze maten opschrijven.
Dan de afstand van de muur naar je zadel meten.
Rekening houden met het verschil dat je had bij de brackets.
Als je ene bracket 3 cm verder van de muur staat moet je het zadel van deze fiets dan ook 3 cm verder zetten dan het zadel van de andere fiets.
Misschien niet zo duidelijk uitgelegd maar het is echt maar wiskunde van het eerste leerjaar. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

1094
Forum-lid
Berichten: 1700
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 02 jan 2023 20:28

vind dat een makkelijkere manier dan met die waterpas :mrgreen:

1094
Forum-lid
Berichten: 1700
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 02 jan 2023 20:29

Na het lezen van alle post heb ik besloten de stuurpen niet zelf te gaan vervangen

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 02 jan 2023 20:30

Schietlood over je zadel hangen en dan onder meten van het touw tot het bracket kan ook.

Hoeveel cm scheelt het nu van zadel tot stuur?

1094
Forum-lid
Berichten: 1700
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 02 jan 2023 21:45

2,5 cm ongeveer maar blijft lastig t midden van t zadel goed te vinden

walters
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 02 jan 2023 22:09

Kun je ook alleen doen met 2x zelfde zadel. Heb je een totaal ander model dan gaat het “ trucje” niet op.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16338
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 jan 2023 23:49

Zou je niet eens beginnen met de shifters een stukje omhoog te zetten zoals op die andere fiets? Je houdt wat lengteverschil maar het zou zomaar, gratis en voor niks de oplossing kunnen zijn.
Campagnolo Ultra Dork

1094
Forum-lid
Berichten: 1700
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 04 jan 2023 08:34

Gisteren zadel teruggezet en alles opgemeten, de verschillen zijn toch kleiner dan ik dacht
Bijlagen
fiets.PNG
fiets.PNG (12.06 KiB) 810 keer bekeken

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5397
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 04 jan 2023 09:06

T valt mee met de zadelstand in ieder geval. De zadels zijn niet precies hetzelfde zo te zien.

Dat maar de beoordeling van de 0.7mm meer reach een beetje ingewikkeld. Ik weet niet precies hoe je gemeten hebt.

Ik mis hier nog de reach van het stuur zelf naar waar je de handen vasthoudt op de shifter.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

1094
Forum-lid
Berichten: 1700
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 04 jan 2023 10:15

thestudent schreef: 04 jan 2023 09:06 T valt mee met de zadelstand in ieder geval. De zadels zijn niet precies hetzelfde zo te zien.

Dat maar de beoordeling van de 0.7mm meer reach een beetje ingewikkeld. Ik weet niet precies hoe je gemeten hebt.

Ik mis hier nog de reach van het stuur zelf naar waar je de handen vasthoudt op de shifter.
Net even gecheckt maar die is ongeveer gelijk. Ik heb geprobeerd alles zoveel mogelijk in rechte lijnen te meten.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 04 jan 2023 10:51

Ik heb op mijn racefietsen (indoor/outdoor/gravel) dezelfde zadellengte (dus punt zadel tot achterzijde), waardoor het ook makkelijker wordt om alles zelfde af te stellen (in ieder geval in hoeverre mogelijk door de aerosturen etc).

Ik vind het vooral fijn dat mijn racer en mijn indoor exact zelfde staan. (En dus ook nieuwe en oude racer exact volgens bikefit)
Op de gravelbike heb ik iets minder reach en iets hogere stack, aangezien ik dat fijner vind qua wendbaarheid.
En de mtb zit ik compleet anders (nog rechter op), alhoewel ik de setback (zadel tov bracket wel gelijk houdt) of dat rekenkundig,bikefittechnisch een juiste aanname is, weet ik niet zeker. Maar als ik echt fors ga wijzigen in setback, krijg ik last van rug.

Ik heb eens per ongeluk (losse boutjes) met een zadel gereden dat een paar graden omlaag stond (en verergerde), dat heeft me een aantal weken rugklachten in onderrug opgeleverd, voordat ik het door had. Best wel een dingetje dus.


Wellicht word ik op onderstaande nog tegengesproken, maar ik vind het voor mezelf toch ook wel belangrijk hoe het "voelt". Zoals gezegd, op mijn racefiets heb ik exact de bikefit overgemomen. Die heb ik eens geprobeerd zo ver mogelijk te benaderen op mijn gravelbike, maar ik vond dat toch niet prettig rijden. Redelijk diep, terwijl ik toch gebaat ben bij wat meer overzicht en wat makkelijker keren in langzame bochten.
Op de mtb heb ik sowieso een heel andere zit, vanwege het extreem veel bredere stuur (race=410; gravel=440; mtb=680). Daarnaast heb ik mijn zadel ook iets minder hoog als ik technisch ga rijden, om toch ook bergaf wat meer controle te behouden.
Terwijl ik dit schrijf, denk ik wel dat het geod is om eens wat maten op te schrijven, mocht ik ooit eens iets wijzigen, kan ik altijd terugvallen op de "pijnvrije/comfortabel" situatie van nu.

Voor mijn racefiets houd ik volgende bij, heb ik dan de belangrijkste maten?
Stuurbreedte
Stuurreach
Cranck
Zadellengte
Alle maten horizontaal/verticaal gemeten (behalve zadelhoogte, die gaat van hart trapas naar bovenkant zadel (in verlengde van zadelpen)
Zadelhoogte
Zadel setback (punt zadel - hart trapas)
Zitlengte (punt zadel - stuur)
Drop (Bovenkant zadel - hoods shifter)

Plaats reactie