Canyon
Ik heb wel met een gen2 4iii gereden op de nieuwste ultimate. Hier had ik genoeg ruimte voor. De gen3 was stuk dus even gewisseld van de andere fiets.Pitti Carabinieri schreef: ↑27 dec 2022 16:11 Ik heb vorig jaar september een ultimate gekocht, dus niet het allernieuwste 2022 model.
Past de 4iii gen 3 powermeter hierop? Ik lees hier en daar dat de 4iii niet past bij de ultimate omdat je 12mm speling nodig hebt ipv 8mm.
4iii doet dan met een fabric install de vermogensmeter op een locatie dichter bij de crank installeren om dat tegen te gaan.
Op reddit lees ik dan weer dat het geen probleem is.
Iemand ervaring?
Vandaag de gen3 weer terug gekregen van garantie, testrit moet nog gedaan worden, de service van canyon was prima.
Heb een 4iii Gen3 op mijn nieuwe Aeroad (custom ivm 180mm crank), past prima ondanks de weinige ruimte. Denk dat de 'oude' Ultimate wel meer ruimte heeft als de nieuwe Aeroad (mijn oude Ultimate uit 2018 had ruimte genoeg voor een InPeak power sensor, en die paste dus weer niet op mijn Aeroad).
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
-
gaisdergerman
- Forum-lid
- Berichten: 2990
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Ik heb de gen 3 op mijn ultimate (model 2021). Past perfect.Pitti Carabinieri schreef: ↑27 dec 2022 16:11 Ik heb vorig jaar september een ultimate gekocht, dus niet het allernieuwste 2022 model.
Past de 4iii gen 3 powermeter hierop? Ik lees hier en daar dat de 4iii niet past bij de ultimate omdat je 12mm speling nodig hebt ipv 8mm.
4iii doet dan met een fabric install de vermogensmeter op een locatie dichter bij de crank installeren om dat tegen te gaan.
Op reddit lees ik dan weer dat het geen probleem is.
Iemand ervaring?
Wist überhaupt niet dat het voor problemen zou kunnen geven.
-
Pitti Carabinieri
- Forum-lid
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52
Dank!
Daarnet de balhoofdlagers vervangen van mijn endurace. De Acros-exemplaren zijn telkens maar een kleine 10k meegegaan. Heb nu lagers van Ali gestoken. Ben benieuwd of deze dezelfde levensduur of langer halen..
Bij monteren draaide mijn stuur stroef en dit heb ik kunnen verhelpen door met de expander (juiste term?) wat te spelen (zie foto, bout binnenin). Bovenste klepje moet sowieso maar 2nm aangedraaid dus daar kon het niet aan liggen lijkt me.
Ik heb wel minder speling dus balhoofdbuis en voorvork dan ervoor (ze zitten heel nauw op elkaar). Is dit juist goed of moet ik zorgen voor beetje extra speling ertussen?
Alvast dank!
Bij monteren draaide mijn stuur stroef en dit heb ik kunnen verhelpen door met de expander (juiste term?) wat te spelen (zie foto, bout binnenin). Bovenste klepje moet sowieso maar 2nm aangedraaid dus daar kon het niet aan liggen lijkt me.
Ik heb wel minder speling dus balhoofdbuis en voorvork dan ervoor (ze zitten heel nauw op elkaar). Is dit juist goed of moet ik zorgen voor beetje extra speling ertussen?
Alvast dank!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43580
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Waarom heeft de Ultimate CFR eigenlijk een rechte zadelpen en de rest van de Ultimates een met setback?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 15024
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De zitbuis hoek is wel anders bij de grotere maten maar zo klein, dat het verschil niet daarin zit.
Ik denk gewoon gewicht, de keuze voor een andere pen.
Ik denk gewoon gewicht, de keuze voor een andere pen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43580
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Standaard is 10mm setback overigens. Zou het vooral gewicht zijn?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
10000km maar? Dat is wel erg weinig. Ik zou mij even inlezen in hoe en wat bij het afstellen van een ahead balhoofd want uit je verhaal maak ik op, maar ik kan mij vergissen, dat je dat nog niet helemaal doorhebt hoe dat werkt.nielsve schreef: ↑29 dec 2022 20:22 Daarnet de balhoofdlagers vervangen van mijn endurace. De Acros-exemplaren zijn telkens maar een kleine 10k meegegaan. Heb nu lagers van Ali gestoken. Ben benieuwd of deze dezelfde levensduur of langer halen..
Bij monteren draaide mijn stuur stroef en dit heb ik kunnen verhelpen door met de expander (juiste term?) wat te spelen (zie foto, bout binnenin). Bovenste klepje moet sowieso maar 2nm aangedraaid dus daar kon het niet aan liggen lijkt me.
Ik heb wel minder speling dus balhoofdbuis en voorvork dan ervoor (ze zitten heel nauw op elkaar). Is dit juist goed of moet ik zorgen voor beetje extra speling ertussen?
Alvast dank!
IMG_20221229_200631833.jpg
IMG_20221229_200659491.jpg
Gooi alles los. Als je een CF SL/SLX Endurace hebt is dat de twee boutjes aan de achterkant van het stuur en het boutje op de onderste spacer.
Verdraai de bout in het kapje bovenop tot alle speling weg is. Check dat door de voorrem in te knijpen en de fiets naar voren te duwen.
Draai ook niet ver door dat het verdraaien van het stuur zwaar gaat lopen. Los het boutje dan iets.
Indien alles zonder speling en soepel draaiend: draai de 2 boutjes die op de achterkant van je stuur zit vast op het aangegeven moment. Draai ook het boutje in de onderste spacer vast (maar let op, met een maar laag moment anders breekt hij).
Voor je alles vastzet check ook even dat het stuur rechtsstaat.
Moraal van het verhaal: boutje bovenop zet je alles op de juiste spanning maar met de 2 boutjes in je stuur zet je de zaak pas definitief vast. In theorie kun je nu het boutje met kapje bovenop weghalen….
Mocht je last hebben van steeds weer terugkerende speling na een paar 100km: vervang de expander in de stuurbuis, er zijn wel wat twijfels over die van Canyon en controleer, als de stuurbuis van carbon is: dat er voldoende carbon montage pasta op zit.
Oh, en check dat de stuurbuis niet boven het stuur uit komt, stuurbuis moet ietsjes onder de bovenkant van het stuur zitten anders kun je met het kapje/boutje de zaak niet onder spanning zetten.
Thanks! Ik was vergeten een update te geven. Dat balhoofdbuis en de voorvork zo dicht op elkaar zaten was niet juist. Met proefrijden ondervond ik dat sturen raar aanvoelde en dat ik niet met handen los van het stuur rechtdoor kon rijden.
Terug alles losgedraaid en van de onderste lager was de binnenkant al losgekomen. Waar ik niet op gelet heb met losmaken is of ik die lager wel met juiste kant boven/onder heb gestoken. Ik heb vervolgens de originele lagers van Acros besteld en geplaatst. Alles correct aangedraaid, ook het boutje van de expander waar 4nm bijstaat. Hierna voelde alles soepel/goed aan en heb niets meer moeten bijstellen.
Wat betreft de 10.000km, ik vind dit persoonlijk ook weinig. Ik rij ook wel als het wegdek nat is maar dan nog.. Heb 2x laten vervangen door Canyon en nu 3e x zelf gedaan. Dus het is geen uitzondering of uitschieter vandaar dat ik ook dacht bestel de lagers van ali eens..
Terug alles losgedraaid en van de onderste lager was de binnenkant al losgekomen. Waar ik niet op gelet heb met losmaken is of ik die lager wel met juiste kant boven/onder heb gestoken. Ik heb vervolgens de originele lagers van Acros besteld en geplaatst. Alles correct aangedraaid, ook het boutje van de expander waar 4nm bijstaat. Hierna voelde alles soepel/goed aan en heb niets meer moeten bijstellen.
Wat betreft de 10.000km, ik vind dit persoonlijk ook weinig. Ik rij ook wel als het wegdek nat is maar dan nog.. Heb 2x laten vervangen door Canyon en nu 3e x zelf gedaan. Dus het is geen uitzondering of uitschieter vandaar dat ik ook dacht bestel de lagers van ali eens..