Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

xenius
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:43

xenius 27 dec 2022 16:35

De gen3 4iii's is de pod smaller dan de vorige generatie. Ik heb er zo eentje op mijn Inflite, genoeg spatie tussen met de gen3.

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 27 dec 2022 19:40

Pitti Carabinieri schreef: 27 dec 2022 16:11 Ik heb vorig jaar september een ultimate gekocht, dus niet het allernieuwste 2022 model.
Past de 4iii gen 3 powermeter hierop? Ik lees hier en daar dat de 4iii niet past bij de ultimate omdat je 12mm speling nodig hebt ipv 8mm.

4iii doet dan met een fabric install de vermogensmeter op een locatie dichter bij de crank installeren om dat tegen te gaan.
Op reddit lees ik dan weer dat het geen probleem is.

Iemand ervaring?
Ik heb wel met een gen2 4iii gereden op de nieuwste ultimate. Hier had ik genoeg ruimte voor. De gen3 was stuk dus even gewisseld van de andere fiets.

Vandaag de gen3 weer terug gekregen van garantie, testrit moet nog gedaan worden, de service van canyon was prima.

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1210
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 28 dec 2022 19:48

Heb een 4iii Gen3 op mijn nieuwe Aeroad (custom ivm 180mm crank), past prima ondanks de weinige ruimte. Denk dat de 'oude' Ultimate wel meer ruimte heeft als de nieuwe Aeroad (mijn oude Ultimate uit 2018 had ruimte genoeg voor een InPeak power sensor, en die paste dus weer niet op mijn Aeroad).
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2990
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 28 dec 2022 23:02

Pitti Carabinieri schreef: 27 dec 2022 16:11 Ik heb vorig jaar september een ultimate gekocht, dus niet het allernieuwste 2022 model.
Past de 4iii gen 3 powermeter hierop? Ik lees hier en daar dat de 4iii niet past bij de ultimate omdat je 12mm speling nodig hebt ipv 8mm.

4iii doet dan met een fabric install de vermogensmeter op een locatie dichter bij de crank installeren om dat tegen te gaan.
Op reddit lees ik dan weer dat het geen probleem is.

Iemand ervaring?
Ik heb de gen 3 op mijn ultimate (model 2021). Past perfect.

Wist überhaupt niet dat het voor problemen zou kunnen geven.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 28 dec 2022 23:30

Endurace disc 2017 en gen1 gaat niet zonder spacer

Pitti Carabinieri
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52

Pitti Carabinieri 29 dec 2022 04:58

Dank!

nielsve
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 29 dec 2022 20:22

Daarnet de balhoofdlagers vervangen van mijn endurace. De Acros-exemplaren zijn telkens maar een kleine 10k meegegaan. Heb nu lagers van Ali gestoken. Ben benieuwd of deze dezelfde levensduur of langer halen..

Bij monteren draaide mijn stuur stroef en dit heb ik kunnen verhelpen door met de expander (juiste term?) wat te spelen (zie foto, bout binnenin). Bovenste klepje moet sowieso maar 2nm aangedraaid dus daar kon het niet aan liggen lijkt me.

Ik heb wel minder speling dus balhoofdbuis en voorvork dan ervoor (ze zitten heel nauw op elkaar). Is dit juist goed of moet ik zorgen voor beetje extra speling ertussen?

Alvast dank!
IMG_20221229_200631833.jpg
IMG_20221229_200659491.jpg

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43580
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 jan 2023 11:58

Waarom heeft de Ultimate CFR eigenlijk een rechte zadelpen en de rest van de Ultimates een met setback?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 15024
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 jan 2023 12:08

De zitbuis hoek is wel anders bij de grotere maten maar zo klein, dat het verschil niet daarin zit.
Ik denk gewoon gewicht, de keuze voor een andere pen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43580
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 jan 2023 12:58

Standaard is 10mm setback overigens. Zou het vooral gewicht zijn?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

0475
Forum-lid
Berichten: 1284
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 12 jan 2023 13:54

nielsve schreef: 29 dec 2022 20:22 Daarnet de balhoofdlagers vervangen van mijn endurace. De Acros-exemplaren zijn telkens maar een kleine 10k meegegaan. Heb nu lagers van Ali gestoken. Ben benieuwd of deze dezelfde levensduur of langer halen..

Bij monteren draaide mijn stuur stroef en dit heb ik kunnen verhelpen door met de expander (juiste term?) wat te spelen (zie foto, bout binnenin). Bovenste klepje moet sowieso maar 2nm aangedraaid dus daar kon het niet aan liggen lijkt me.

Ik heb wel minder speling dus balhoofdbuis en voorvork dan ervoor (ze zitten heel nauw op elkaar). Is dit juist goed of moet ik zorgen voor beetje extra speling ertussen?

Alvast dank!

IMG_20221229_200631833.jpg
IMG_20221229_200659491.jpg
10000km maar? Dat is wel erg weinig. Ik zou mij even inlezen in hoe en wat bij het afstellen van een ahead balhoofd want uit je verhaal maak ik op, maar ik kan mij vergissen, dat je dat nog niet helemaal doorhebt hoe dat werkt.


Gooi alles los. Als je een CF SL/SLX Endurace hebt is dat de twee boutjes aan de achterkant van het stuur en het boutje op de onderste spacer.
Verdraai de bout in het kapje bovenop tot alle speling weg is. Check dat door de voorrem in te knijpen en de fiets naar voren te duwen.
Draai ook niet ver door dat het verdraaien van het stuur zwaar gaat lopen. Los het boutje dan iets.
Indien alles zonder speling en soepel draaiend: draai de 2 boutjes die op de achterkant van je stuur zit vast op het aangegeven moment. Draai ook het boutje in de onderste spacer vast (maar let op, met een maar laag moment anders breekt hij).
Voor je alles vastzet check ook even dat het stuur rechtsstaat. :)

Moraal van het verhaal: boutje bovenop zet je alles op de juiste spanning maar met de 2 boutjes in je stuur zet je de zaak pas definitief vast. In theorie kun je nu het boutje met kapje bovenop weghalen….

Mocht je last hebben van steeds weer terugkerende speling na een paar 100km: vervang de expander in de stuurbuis, er zijn wel wat twijfels over die van Canyon en controleer, als de stuurbuis van carbon is: dat er voldoende carbon montage pasta op zit.

Oh, en check dat de stuurbuis niet boven het stuur uit komt, stuurbuis moet ietsjes onder de bovenkant van het stuur zitten anders kun je met het kapje/boutje de zaak niet onder spanning zetten.

nielsve
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 12 jan 2023 14:29

Thanks! Ik was vergeten een update te geven. Dat balhoofdbuis en de voorvork zo dicht op elkaar zaten was niet juist. Met proefrijden ondervond ik dat sturen raar aanvoelde en dat ik niet met handen los van het stuur rechtdoor kon rijden.

Terug alles losgedraaid en van de onderste lager was de binnenkant al losgekomen. Waar ik niet op gelet heb met losmaken is of ik die lager wel met juiste kant boven/onder heb gestoken. Ik heb vervolgens de originele lagers van Acros besteld en geplaatst. Alles correct aangedraaid, ook het boutje van de expander waar 4nm bijstaat. Hierna voelde alles soepel/goed aan en heb niets meer moeten bijstellen.

Wat betreft de 10.000km, ik vind dit persoonlijk ook weinig. Ik rij ook wel als het wegdek nat is maar dan nog.. Heb 2x laten vervangen door Canyon en nu 3e x zelf gedaan. Dus het is geen uitzondering of uitschieter vandaar dat ik ook dacht bestel de lagers van ali eens..

Plaats reactie