Hallo allemaal,
Mijn vriendin heeft het plan opgevat om ook te gaan fietsen (jah, eindelijk!). Nu heeft ze weleens op een oude stalen fiets van mij een rondje gefietst, maar dat was niet zo'n succes omdat ze niet lekker zit op een racefiets met name vanwege het racestuur. Ze heeft echter wel eens op een hybride gefietst en dat was wel een succes, dus daarom was haar oog gevallen op de volgende fiets. Het is een model uit 2009 en moet 450 euro kosten. Mijn vraag is eigenlijk of je je hier als beginnend fietser een buil aan kunt vallen. Hij is wel gedeeltelijk met Sora afgemonteerd, maar voor een beginner moet dat toch geen probleem zijn lijkt me.
http://www.specialized.com/be/nl/bc/SBC ... nuItemId=0
Hybride fiets voor beginner
-
eelcoz
-
eelcoz
Niemand enig idee?
Wat wil je vriendin met de fiets gaan doen (behalve fietsen .....)? Wil ze veel km maken, gaat ze op vlakke stukken rijden of veel in heuvelachtig gebied (H'veen e.o. lijkt mij erg vlak....)
Ik ben met wielrennen begonnen met een Trek 7.2 FX. Een prima fiets, maar ben gauw naar de racefiets overgestapt. Heeft een prima uitrusting met een redelijke set wielen en shimano Alivio (mountainbike versnelling vergelijkbaar met Tiagra racevariant). Je zou bijvoorbeeld ook naar de Trek 7.2 FX Womens (WSD) kunnen kijken.
De door jou aangegeven fiets heeft Sora afmontage. De mindere racevariant van shimano. Redelijke groep, maar persoonlijk zou ik voor minimaal Tiagra gaan iv snelle slijtage van Sora.
I.i.g. succes met zoeken
Ik ben met wielrennen begonnen met een Trek 7.2 FX. Een prima fiets, maar ben gauw naar de racefiets overgestapt. Heeft een prima uitrusting met een redelijke set wielen en shimano Alivio (mountainbike versnelling vergelijkbaar met Tiagra racevariant). Je zou bijvoorbeeld ook naar de Trek 7.2 FX Womens (WSD) kunnen kijken.
De door jou aangegeven fiets heeft Sora afmontage. De mindere racevariant van shimano. Redelijke groep, maar persoonlijk zou ik voor minimaal Tiagra gaan iv snelle slijtage van Sora.
I.i.g. succes met zoeken
Verschil tussen een hybride en een race fiets zit o.a. in de bandjes. Lekker hard opgepompte 23 mm. bandjes geven een efficient gevoel. Hybrides hebben toch meestal net iets bredere banden, die weer minder hard mogen. In het begin zijn de betere bereikbaarheid van de remgrepen en de versnellingshandels van de hybride wel een voordeel, je moet al genoeg wennen aan het fietsen zelf. Ik heb het zelf opgelost door de racefiets te voorzien van extra froglegs remgreepjes, dat geeft kennelijk een veilig gevoel.

- depoldertoerist
- Forum-lid
- Contact
Ik zou me over die Sora groep maar geen zorgen maken. Een fietsmaat van mij rijd er al een paar jaar mee, en zonder problemen. welliswaar rijdt hij geen 10.00 km per jaar, maar wellicht dat je dan een andere groep moet overwegen. zeker als beginnende fietser kan je met Sora prima vooruit. 450 euro voor een fiets als deze lijkt me ook niet teveel. En als je dan ook eens samen een stukkie kunt rijden... mocht het recreatief rijden toch niet bevallen dan zet je op een dergelijke fiets makkelijk een paar spatbordjes en een bagagedrager. hou je de mogelijkheid om toch nog eens samen te rijden, maar je fiets staat niet na een tijdje weg te stoffen als het toch niet zou bevallen...
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
-
eelcoz
Bedankt voor de reacties! Mijn grootste zorg was inderdaad de Sora groep, maar dat lijkt dus voor iemand die net begint en nog niet precies weet hoe leuk ze het gaat vinden geen probleem. Het lijkt me ook dat Shimano sowieso geen troep verkoopt, al is het een instapgroep. Dit zal 'm dus waarschijnlijk gaan worden.
@roro27: de fiets zal, zeker in het begin, voornamelijk op routes gebruikt worden die zo vlak zijn als een biljartlaken. Hier in Friesland is een viaduct of een brug al een serieuze uitdaging.
@roro27: de fiets zal, zeker in het begin, voornamelijk op routes gebruikt worden die zo vlak zijn als een biljartlaken. Hier in Friesland is een viaduct of een brug al een serieuze uitdaging.
eelcoz schreef:Hallo allemaal,
Mijn vriendin heeft het plan opgevat om ook te gaan fietsen (jah, eindelijk!). Nu heeft ze weleens op een oude stalen fiets van mij een rondje gefietst, maar dat was niet zo'n succes omdat ze niet lekker zit op een racefiets met name vanwege het racestuur. Ze heeft echter wel eens op een hybride gefietst en dat was wel een succes, dus daarom was haar oog gevallen op de volgende fiets. Het is een model uit 2009 en moet 450 euro kosten. Mijn vraag is eigenlijk of je je hier als beginnend fietser een buil aan kunt vallen. Hij is wel gedeeltelijk met Sora afgemonteerd, maar voor een beginner moet dat toch geen probleem zijn lijkt me.
http://www.specialized.com/be/nl/bc/SBC ... nuItemId=0
Op de eerste plaats maakt Specialized zeer doordachte producten. Ze hebben ook steeds een modelserie gehad met vaste vork en zonder allerlei modieuze rotzooi. Terzijde: Specialized heeft de hybride uitgevonden: de CrossRoads! Voorts is een hybride een prima idee om te beginnen met sportief fietsen. Ja zelfs om je hele leven te doen. Waarom wil iedereen toch op een wielrenner lijken? Geven die dan het goede voorbeeld? Toegegeven: op een hybride staat er geen imago achter je te schitteren.
Op de Cirrus zitten 28mm banden, nauwelijks breder dan een racefiets. Het is overigens een op onwetendheid gebaseerd fabeltje (dat iedereen maar blijft door blijft vertellen), dat bredere banden zwaarder lopen. Het tegendeel is waar. Het gaat niet om de spanning van de lucht in je band, maar om de luchtmassa = volume X spanning. Deze factor bepaalt, samen met de constructie van de band, hoeveel de band vervormt en dat is weer gelijk aan de rolweerstand. Een 28mm op 5 bar rijdt lichter dan een 23mm op 8 bar! Hoe breder hoe minder vervorming. De keerzijde is enkel gewicht (bij een hybride minder belangrijk) en luchtweerstand van de brede band. Let er wel op dat de fiets niet te groot (vooral te lang) is. Beter te klein, dan kun je hem nog aanpassen. Bij kleiner maken loop je eerder tegen grenzen aan.
Over Sora zal niemand juichen. De achterderailleur is een kwaliteitsmerk onwaardig. Zonodig vervang je die voor minder dan 30 door Tiagra of Deore.
Gewoon doen. Prijs lijkt ook reeel als het inderdaad model 2009 is. Er zit nog een vrouwenzadel op ook!
Het schijnt een gewoonte te zijn altijd tegen anderen te zeggen dat ze teveel hebben betaald. Niets van aantrekken.
Veel plezier ermee.