Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

nieuw cassette en crankstel

abdr
Forum-lid
Berichten: 585
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 16 dec 2022 14:35

Ah, je had de oude foto's terug gepost, dat had ik niet door. Ziet er goed uit!

Nog twee kleine opmerkingen:

1. Ik vind de achterderailleur nogal ver van de cassette staan. Oplossing: ketting op grootste tandwiel leggen achteraan, b-schroef een beetje uitdraaien tot het bovenste derailleurwieltje op +/- 5mm van het tandwiel staat. https://youtu.be/UkZxPIZ1ngY?t=836

2. De voorderailleur staat te hoog boven de chainrings (max 2 ā 3 mm boven de grootste ring). Dit is een lastigere om op te lossen omdat je daarom de hele derailleur terug moet afstellen. Zie parktool video: https://youtu.be/ZNG7g83lI-s

Beide opmerkingen zullen voornamelijk van pas komen wanneer de ketting begint te slijten, dan gaat de fiets beter blijven schakelen. Met een nieuwe, stijve ketting komt het afstellen van de derailleurs niet zo nauw (maar het kan zeker geen kwaad).

userlee
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 sep 2022 22:51

userlee 16 dec 2022 14:54

abdr schreef: ↑16 dec 2022 14:35 Ah, je had de oude foto's terug gepost, dat had ik niet door. Ziet er goed uit!

Nog twee kleine opmerkingen:

1. Ik vind de achterderailleur nogal ver van de cassette staan. Oplossing: ketting op grootste tandwiel leggen achteraan, b-schroef een beetje uitdraaien tot het bovenste derailleurwieltje op +/- 5mm van het tandwiel staat. https://youtu.be/UkZxPIZ1ngY?t=836

2. De voorderailleur staat te hoog boven de chainrings (max 2 ā 3 mm boven de grootste ring). Dit is een lastigere om op te lossen omdat je daarom de hele derailleur terug moet afstellen. Zie parktool video: https://youtu.be/ZNG7g83lI-s

Beide opmerkingen zullen voornamelijk van pas komen wanneer de ketting begint te slijten, dan gaat de fiets beter blijven schakelen. Met een nieuwe, stijve ketting komt het afstellen van de derailleurs niet zo nauw (maar het kan zeker geen kwaad).
ABDR πŸ‘πŸΌ

ik zal er eens na kijken (en bewaren)
bedankt allen voor nodige hulp/advies πŸ™πŸΌ
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 17 dec 2022 00:51

Leuk om te zien dat je het zelf probeert!
En hopelijk lukt het ook allemaal. Succes en na de dooi veel fiets plezier 🀩

userlee
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 sep 2022 22:51

userlee 17 dec 2022 02:03

Bospaadje schreef: ↑17 dec 2022 00:51 Leuk om te zien dat je het zelf probeert!
En hopelijk lukt het ook allemaal. Succes en na de dooi veel fiets plezier 🀩
Thanks Bospaadje,

Ja enige is moet eea aan gereedschap investeren en heb twee linkerhanden πŸ™‡πŸ»β€β™‚οΈ
verder vind ik persoonlijk wel belangrijk om mijn fiets beter te leren kennen en natuurlijk hobbieen.
elke keer de fiets laten maken zonder echt verstand dang mensen #….@%
deze fiets ook weer z’n mooi voorbeeld:
ik vertrouw de persoon, maar uiteindelijk ik heb maat S (52cm) dat is πŸ‘πŸΌ maar kreeg een 12S crankstel met 175mm cranks
cassette 11-30T blabla bla
anders had ik geen nieuwe crankstel (zo snel) hoeven te kopen tog…

Dus wat meer kennis en leren sleutel bespaard je veel πŸ™πŸΌ
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 17 dec 2022 08:28

Klopt helemaal en een S fiets met een 175mm is een opmerkelijke combinatie.
Maar niets is onmogelijk uiteraard

userlee
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 sep 2022 22:51

userlee 17 dec 2022 12:54

Bospaadje schreef: ↑17 dec 2022 08:28 Klopt helemaal en een S fiets met een 175mm is een opmerkelijke combinatie.
Maar niets is onmogelijk uiteraard
Ja de S en de fietsen dienst had/heb meeste komen met 172.5mm dan doen ik als nog 170mm en dit keer zelfs 165mm cranks monteren.
Maat goed ik heb een mooi frame en nu kan ik rustig aan alles naar wens maken en leren sleutelen haha zal ik maar positief denken πŸ‘πŸΌπŸ™πŸΌ
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16106
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 dec 2022 13:21

userlee schreef: ↑16 dec 2022 14:54 ....
bedankt allen voor nodige hulp/advies πŸ™πŸΌ
Als je dan juist aan je ketting ed gewerkt hebt misschien eerst een klein toertje door de straat rijden.
En zien of alles naar behoren werkt.
Zonder veel druk op de pedalen alle versnellingen, groot-groot, klein-klein eens doorlopen.
Als er dan toch iets niet in orde zou zijn heeft dat geen grote gevolgen.

Succes nog.
I know myself like no one else
Nothing to defend

userlee
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 sep 2022 22:51

userlee 17 dec 2022 14:24

Lcsmet schreef: ↑17 dec 2022 13:21
userlee schreef: ↑16 dec 2022 14:54 ....
bedankt allen voor nodige hulp/advies πŸ™πŸΌ
Als je dan juist aan je ketting ed gewerkt hebt misschien eerst een klein toertje door de straat rijden.
En zien of alles naar behoren werkt.
Zonder veel druk op de pedalen alle versnellingen, groot-groot, klein-klein eens doorlopen.
Als er dan toch iets niet in orde zou zijn heeft dat geen grote gevolgen.

Succes nog.
Lcsmet,

Dat heb ik idd gedaan ff blokje om de straten, moet sws nog ff de stad in dan pak ik de fiets en wat langer grote blokje om en rustig alles goed doorschakelen…
goed advies πŸ‘πŸΌ
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q

Plaats reactie