Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 30 nov 2022 09:32

De ronde (conische) passen doorgaans overal op.

Bij sommige velgen wil dat wel eens niet lukken en dan is een rubber wat meer rechthoekig is en parallel aan de velg, in het velgbed valt, beter.

Wat veel mensen vaak ook niet doorhebben is, dat als je de ventielkern goed vastdraait, op een gegeven moment, je tegelijkertijd ook het moertje (aan de buitenakant van de velg) van het ventiel losdraait. Daardoor gaat ongemerkt het rubbertje aan de binnenkant van de velg niet meer goed aansluiten op de velg waardoor je een lek krijgt. Een rechthoekige rubber aan de binnenkant van de velg, voorkomt dit, omdat deze klem komt te zitten tegen de wanden van het velgbed.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 nov 2022 10:04

Goeie opmerkingen! Gewoon vast is vast.
En met de hand. niet met een tang ofzo en als je het los moet draaien met een tang, dan zat het te vast!

Maar dat is met veel, als iets kraakt is de neiging ook vaak om iets harder aan te gaan draaien.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 30 nov 2022 10:43

Ik moest gisteren nog hard werken om de het conische deel van mijn tubeless ventiel uit een velg te krijgen, man wat kunnen die dingen vast gaan zitten :(.

Overigens hoorde ik laatst van iemand die gewoon "tubeless" ventielen uit binnenbanden knipt, ik was skeptisch want voor mijn gevoel schiet zo'n ventiel zo door het ventielgat uit de velg, maar die persoon zegt dit al jaren zo te doen...

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 30 nov 2022 10:44

Dat zou best eens lang goed kunnen gaan, er zit heel veel versteviging/verdikking rond de ventielen, misschien met uitzondering van lite binnenbandjes.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 30 nov 2022 10:51

Woefdram schreef: 30 nov 2022 10:44 Dat zou best eens lang goed kunnen gaan, er zit heel veel versteviging/verdikking rond de ventielen, misschien met uitzondering van lite binnenbandjes.
Uiteraard zijn de kosten de drijfveer, dus uit zo goedkoop mogelijke en niet zo lite binnenbandjes. Maar dat zal in dit geval dus alleen maar beter zijn dan. :mrgreen: Verwijderbare kern lijkt me wel fijn.

Maar voorlopig heb ik zelf meer tubeless ventielen dan biba's in huis dus ik hoef het zelf nog even niet te testen. :lol:
Laatst gewijzigd door Kluus op 30 nov 2022 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 nov 2022 10:56

Kluus schreef: 30 nov 2022 10:43 Ik moest gisteren nog hard werken om de het conische deel van mijn tubeless ventiel uit een velg te krijgen, man wat kunnen die dingen vast gaan zitten :(.

Overigens hoorde ik laatst van iemand die gewoon "tubeless" ventielen uit binnenbanden knipt, ik was skeptisch want voor mijn gevoel schiet zo'n ventiel zo door het ventielgat uit de velg, maar die persoon zegt dit al jaren zo te doen...
In de begin jaren van de tubeless banden op de racer ook zo gedaan vooral bij smalle niet tubeless ready velgen omdat anders de bandranden niet langs het rubber van een tubeless ventiel kunnen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 30 nov 2022 11:46

Zag vorige week ook nog dit artikel gelinkt worden ;

https://www.enve.com/journal/behind-the ... -stem-nut/
Afbeelding

Om dit soort schade te voorkomen :

Afbeelding

Nooit bij stilgestaan, maar klinkt heel logisch.
Zit je opeens je velg op te pompen ipv de ruimte tussen velgbed en band.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 30 nov 2022 12:03

@DDX, nice, dat is wel een goed punt ja, heb mezelf ook al wel eens afgevraagd wat nu uberhaupt het nut is om aan die kant van de velg ook een rubber ring te hebben...

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 30 nov 2022 12:23

DDX schreef: 30 nov 2022 11:46 Zag vorige week ook nog dit artikel gelinkt worden ;

https://www.enve.com/journal/behind-the ... -stem-nut/
Afbeelding

Om dit soort schade te voorkomen :

Afbeelding

Nooit bij stilgestaan, maar klinkt heel logisch.
Zit je opeens je velg op te pompen ipv de ruimte tussen velgbed en band.

Daar is dat kleine gaatje op de zijkant voor dus bij de Dtswiss Arc1600.. om deze problemen te voorkomen

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 30 nov 2022 12:26

Dat gaatje is er ook om water er uit te laten, in het artikel zeggen ze dat dat onvoldoende is om de lucht te dumpen (maar dat is misschien ook om meer speciale "Relief Valve Stem Nut"'s te verkopen)...

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 30 nov 2022 12:31

Kluus schreef: 30 nov 2022 12:26 Dat gaatje is er ook om water er uit te laten, in het artikel zeggen ze dat dat onvoldoende is om de lucht te dumpen (maar dat is misschien ook om meer speciale "Relief Valve Stem Nut"'s te verkopen)...
Gaatje is wel 3mm volgens mij dan kan je toch nooit druk opbouw hebben?

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 30 nov 2022 12:38

Xheanortx schreef: 30 nov 2022 12:31
Kluus schreef: 30 nov 2022 12:26 Dat gaatje is er ook om water er uit te laten, in het artikel zeggen ze dat dat onvoldoende is om de lucht te dumpen (maar dat is misschien ook om meer speciale "Relief Valve Stem Nut"'s te verkopen)...
Gaatje is wel 3mm volgens mij dan kan je toch nooit druk opbouw hebben?
Nah dat denk ik ook niet inderdaad.

Plaats reactie