Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoe het aan te pakken

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 13908
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 nov 2022 17:22

Swedish Chef schreef: 05 nov 2022 23:12 Ga eerst gewoon fietsen (en nog niet trainen). ......
Wanneer je om urgent medische redenen moet gaan sporten, dan is het te overwegen om begeleiding te zoeken.
Dat vat het imo redelijk goed samen.
There's a time to live, but isn't it strange
That as soon as you're born you're dying

maarten1
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 06 dec 2012 20:32

maarten1 06 nov 2022 18:54

Het zou leuk zijn moest je een trainingspartner vinden van het zelfde niveau.
Op je voeding letten en proberen regelmaat in je training te krijgen.
Maar niet overhaast te werk gaan.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 06 nov 2022 19:15

Ik zou eerst veel kilometers maken en proberen het tempo te verhogen. Dan bouw je een basis op. Als je dat een jaartje gedaan hebt, wordt het tijd om dar wat structuur in aan te brengen. Maar dat zie je dan wel.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 754
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 09 nov 2022 09:06

Ik kom uit dezelfde situatie, nu +- 1,5jaar terug regelmatig aan het sporten.
Belangrijkste nu is dat je vooral niet TE hard je best gaat doen, maar iets zoekt dat je op termijn vol kan houden. Zowel sportief als op vlak van voeding.
Dat is dus voor jezelf de vragen "waar heb ik plezier in?" en "is dit iets waar ik makkelijk een gewoonte van kan maken?" beantwoorden. Eenmaal je die dingen weet, kan je gewoontes gaan creëren.
2e belangrijkste volgens mij is dat je nu gaat aanvaarden dat vergelijken met je hockey periode nog weinig zin heeft. Die basisconditie komt wel terug, maar dat kan echt lang duren als je het niveau van vroeger als doel gaat stellen. Door die hockey periode los te laten, kan je veel meer genieten van de kleine successen in je nieuwe sportperiode.

Fietsgenieter
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26

Fietsgenieter 09 nov 2022 09:49

Zou TS lamgeslagen door alle adviezen op de bank liggen? Of gebruik makend van het zachte weer alvast een beginnetje hebben gemaakt?

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 09 nov 2022 10:59

bartdr schreef: 09 nov 2022 09:06 Ik kom uit dezelfde situatie, nu +- 1,5jaar terug regelmatig aan het sporten.
Belangrijkste nu is dat je vooral niet TE hard je best gaat doen, maar iets zoekt dat je op termijn vol kan houden. Zowel sportief als op vlak van voeding.
Dat is dus voor jezelf de vragen "waar heb ik plezier in?" en "is dit iets waar ik makkelijk een gewoonte van kan maken?" beantwoorden. Eenmaal je die dingen weet, kan je gewoontes gaan creëren.
2e belangrijkste volgens mij is dat je nu gaat aanvaarden dat vergelijken met je hockey periode nog weinig zin heeft. Die basisconditie komt wel terug, maar dat kan echt lang duren als je het niveau van vroeger als doel gaat stellen. Door die hockey periode los te laten, kan je veel meer genieten van de kleine successen in je nieuwe sportperiode.
Hier kan ik het alleen maar hardgrondig mee eens zijn. Schema's e.d. zijn leuk en nuttig, maar in de basis wil je er vooral achter gaan komen wat je leuk vindt, hoe je het leuk vindt en met wie je het leuk vindt.

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 09 nov 2022 11:07

De theorie van afvallen is eigenlijk heel simpel, minder innemen dan je verbrand. De uitvoering is lastiger.

Dieet is onzin. Gebruik de app Myfitnesspal (of iets anders) en registreer wat je eet, maar registreer ook wat je verbrand! Je kunt in principe alles eten, als je maar niet meer calorieën binnen krijgt dan je verbrand. Er is zelfs een app, 7 minute workout. Dan ben je thuis 10min 'kwijt' met extra calorieën verbranden.

Qua fietsen, snelheid en gemiddelde zijn zo overrated. Tijd op de fiets is veel belangrijker. Ga eens weg voor een uurtje en bouw dit uit. Een fietsmaatje helpt enorm, in de winter een paar lesjes spinning in de week ook. Niet alleen om af te vallen, maar om je lichaam gewend te maken aan het fietsen. Stuk veiliger ook in de winter.

Als je wedstrijden gesport hebt zit de drive er wel in ergens. Probeer het vlammetje langzaam weer aan te wakkeren en laat je niet gek maken door anderen.

Geniet van je progressie en stel veel vragen!
Vertrouwen is goed, controle is beter.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 1429
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 09 nov 2022 11:17

En verander ook simpele dingen zoals neem de trap in plaats van de lift als je maar enkele verdiepingen omhoog moet.
Korte ritjes kun je prima op je stadsfiets doen.
Fietsen hoeft niet perse alleen op je racefiets. Die kilometers als je naar een vriend fietst op je stadsfiets tellen ook. Vaak is dat een verandering van gewoonte die prima vol te houden is.

1094
Forum-lid
Berichten: 738
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 09 nov 2022 12:34

Of geen cappuccino meer uit de automaat op je werk

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 09 nov 2022 12:39

Gewoon lekker gaan fietsen. Je gaat vanzelf verder en sneller fietsen. Daarna ga je een doel stellen voor 2023, een paar mooie tochten in Nederland bijvoorbeeld.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Fietsgenieter
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26

Fietsgenieter 09 nov 2022 15:20

Wat afvallen betreft, ik ben tijdje terug 8 kilo afgevallen in ongeveer 2 jaar, met amper moeite. Nam ik eerst 2 saucijzenbroodjes, nu 1. Kom ik es bij de Mac dan geen large maar normaal menu, met zero cola of water. Allemaal van dat soort aanpassingen. Ik laat dus niets maar gewoon wat minder. Op fietsvakantie let ik nergens op. Na een dag Duits middelgebergte moet er een m2 schnitzel mit bratkartoffeln in. Wegspoelen met alcoholvrije Weizen. Als grootste aanpassing heb ik 1 ding geschrapt: vaak had ik een uur voor bedtijd honger. Dat negeer ik nu. Soms even rommelend maagje maar verder geen probleem. Ik weeg nu net geen 80 (50jr, 1.83). Kijk elke week of nog onder de 80. Zit ik er op of net boven, dan even weekje voorzichtig en hoppakee.

bs1987
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 okt 2022 19:26

bs1987 09 nov 2022 19:29

Fietsgenieter schreef: 09 nov 2022 09:49 Zou TS lamgeslagen door alle adviezen op de bank liggen? Of gebruik makend van het zachte weer alvast een beginnetje hebben gemaakt?
Hahaha nee dat valt mee.
Paar korte ritjes gedaan..en afgelopen zaterdag rit naar ons nieuw huis gedaan en terug. 42 km totaal.

Aankomende zaterdag ga ik het weer doen.
Ik.probeer 3x per week rondje te fietsen lekker langs de zeedijk genietend van het uitzicht. Snelheid etc komt nog wel heb ik nu geleerd

Plaats reactie