Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag gehoord bij de fm

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 25 apr 2017 21:32

Nee_Nee schreef:We dwalen af. Wie is er vandaag nog bij de FM geweest en heeft er DAAR nog een mooi fabeltje gehoord?..............
svvander schreef:Niet alleen bij Shimano, ook bij verschillende banden (en dit is echt geen grap!).
svvander schreef:Maar dat Shimano een andere lijn maakt geloven jullie dan wel? LOL Nee, van die banden is niet zo. Ik denk dat geen enkele fabrikant het in zijn hoofd zal halen om ook maar iets van zijn producten, via welk kanaal dan ook, aan lagere kwaliteit aanbieden.

Langs de andere kant vind ik het wel heel sterk hoe jullie reageren...
Begrijp je het nu?

Niet gehinderd door enige kennis van zaken kan iedereen hier verkondigen wat hij/zij wil. Een beetje als "gehoord bij de fm". :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

svvander
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar svvander 25 apr 2017 22:34

Jans schreef:
svvander schreef:Maar dat Shimano een andere lijn maakt geloven jullie dan wel? LOL Nee, van die banden is niet zo. Ik denk dat geen enkele fabrikant het in zijn hoofd zal halen om ook maar iets van zijn producten, via welk kanaal dan ook, aan lagere kwaliteit aanbieden.

Langs de andere kant vind ik het wel heel sterk hoe jullie reageren...
Sorry?? Soms verander je wel snel van mening.
Verdorie, wederom een wet geschonden...
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 26 okt 2022 14:15

Een Giant is geen rijdersfiets.

Bron: viewtopic.php?t=98221

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 26 okt 2022 14:28

Ik hoorde een FM eens zeggen dat je met steekassen beter bochten kunt rijden dan met quickrelease. Ben daarna maar afgehaakt.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 26 okt 2022 14:36

Ineens schiet mij er weer eentje te binnen.

"Deze BMC is zo goed, hij was eigenlijk te goed. Daarom hebben ze 'm minder gemaakt. Anders zou ie te goed zijn".

pino
Forum-lid HC

pino 26 okt 2022 15:41

NuitKor schreef: 26 okt 2022 14:28 Ik hoorde een FM eens zeggen dat je met steekassen beter bochten kunt rijden dan met quickrelease. Ben daarna maar afgehaakt.
Hij had het (in dit geval) wel goed. Op de tandem van een QR naaf/vork overgegaan op een 20mm steekas en dat scheelde wel in directheid.
Hoewel het appels met peren vergelijking is (andere vork, naaf, velg), is een steekas constructie meestal stijver dan een QR systeem.
Niet zijken maar reiden !

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 26 okt 2022 17:26

pino schreef: 26 okt 2022 15:41
NuitKor schreef: 26 okt 2022 14:28 Ik hoorde een FM eens zeggen dat je met steekassen beter bochten kunt rijden dan met quickrelease. Ben daarna maar afgehaakt.
Hij had het (in dit geval) wel goed. Op de tandem van een QR naaf/vork overgegaan op een 20mm steekas en dat scheelde wel in directheid.
Hoewel het appels met peren vergelijking is (andere vork, naaf, velg), is een steekas constructie meestal stijver dan een QR systeem.
Dat verschil ga je echt niet merken...ik rij nog steeds met QR en rij niet minder snel een bocht dan anderen met steekas. Qua stijfheid zal het waar zijn, maar wij mensen zullen nooit de max toleranties opzoeken.

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 26 okt 2022 17:54

Ik kan het anders niet verklaren, maar de Factor geeft dus echt een veel strakker gevoel in een snelle (afdalings-) bocht dan welke andere racefiets die ik al gereden heb (allemaal QR, en toch geen k*tfietsen). Ik schrijf het (minstens voor een deel) ook toe aan de steekassen. En het vertaalt zich in mijn geval ook in snellere bochten in die afdalingen, dat is wel duidelijk.
Laatst gewijzigd door raven14 op 26 okt 2022 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

pino
Forum-lid HC

pino 26 okt 2022 17:54

NuitKor schreef: 26 okt 2022 17:26
pino schreef: 26 okt 2022 15:41
Dat verschil ga je echt niet merken...ik rij nog steeds met QR en rij niet minder snel een bocht dan anderen met steekas. Qua stijfheid zal het waar zijn, maar wij mensen zullen nooit de max toleranties opzoeken.
Ik merk het echt wel. Allemaal psychisch?
Niet zijken maar reiden !

1094
Forum-lid

1094 26 okt 2022 18:21

raven14 schreef: 26 okt 2022 17:54 Ik kan het anders niet verklaren, maar de Factor geeft dus echt een veel strakker gevoel in een snelle (afdalings-) bocht dan welke andere racefiets die ik al gereden heb (allemaal QR, en toch geen k*tfietsen). Ik schrijf het (minstens voor een deel) ook toe aan de steekassen. En het vertaalt zich in mijn geval ook in snellere bochten in die afdalingen, dat is wel duidelijk.
Misschien bredere banden of carbon wielen

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 26 okt 2022 19:39

Steekassen zijn veel stijver dan QR en dat ga je ook merken, zeker in afdalingen komt de voorsteven van een fiets een stuk stabieler over.
Had het met een Foil van de vorige generatie met QR, daalde als een gek en voelde erg agiel/scherp aan in afdalingen (wat ik heerlijk vond), itt de Foil met discs en steekassen die erg stabiel en strak aanvoelde tijdens afdalingen.
Een groot verschil met de QR fiets van de vorige generatie, wat ook mede komt door de iets zwaardere vork die toegepast wordt icm discs en steekassen bij de nieuwe generatie fietsen.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 26 okt 2022 19:43

Ah oké.. Ik dacht dat je zoiets nauwelijks merkt. Naja kan ik mooi blijven fietsen met QR, daal al snel genoeg 😉

Plaats reactie