Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Verzuring door kleding

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5219
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 13 okt 2022 07:51

Danny091283 schreef: 13 okt 2022 07:46
colnagofreak schreef: 13 okt 2022 07:22 Gewoon een kwestie van de juiste maat lijkt me, ik heb nog nooit last gehad van te strakke of knellende kleding.
Maat is goed. Langebroek een maat groter kopen is geen optie.
Ik heb 1 broek die een maat te groot is en zit ik meer op de rand en naast mijn zeem dan dat ik er op zit.

Iedereen is weer anders en mijn lichaam reageert kennelijk anders dan de jouwe.
Ik heb een lange broek die ruimer is, maar zonder zeem. Die draag ik over mijn korte met zeem. Als het bij mij te strak op mijn knieën zit worden deze gevoelig. Daarom zo opgelost.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 13 okt 2022 07:57

Danny091283 schreef: 13 okt 2022 07:46
colnagofreak schreef: 13 okt 2022 07:22 Gewoon een kwestie van de juiste maat lijkt me, ik heb nog nooit last gehad van te strakke of knellende kleding.
Maat is goed. Langebroek een maat groter kopen is geen optie.
Ik heb 1 broek die een maat te groot is en zit ik meer op de rand en naast mijn zeem dan dat ik er op zit.

Iedereen is weer anders en mijn lichaam reageert kennelijk anders dan de jouwe.
Ieder lichaam is anders, daar heb je gelijk in. Daarom zoek naar kleding die jou goed past. Kan iedereen roepen “ dit is het beste”, maar als het jou niet lekker zit dan is het dus niet geschikt voor je. Binnen een merk kan het zelfs een verschil geven qua comfort/pasvorm, dus zoek iets wat bij je past.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 13 okt 2022 08:43

Er zit vaak een groot verschil in kledingmerken, ook al lijkt de maat goed. Zo zal ik nooit een Castelli broek kopen, de maat is inderdaad goed, maar de pasvorm is voor mij ronduit slecht, geeft mij ook een knellend gevoel op de benen. Zo heb ik dit ook weleens met het passen van shirts, ook hier is de maat goed, maar knelt dan toch onder de oksels wat dan gaat irriteren.

Het moet eigenlijk gelijk goed voelen bij het passen, of eigenlijk je moet het niet voelen!

Wat ik eigenlijk bedoel zoek naar de juiste pasvorm, i.p.v. de goede maat.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 13 okt 2022 08:58

Welke kleding zit wel wat losser dan?
Moet ik naar Mantel of 12gobiking gaan en daar eens passen? Sommige merken kan ik alleen maar via internet vinden

hayes

hayes 13 okt 2022 09:31

Een winterbroek zit bij mij altijd wat strakker, de stof is ook dikker en iets minder stretch.
Als beenstukken knellen, heb je echt niet de goede maat. Beenstukken mag je in principe amper voelen.
En ik snap ook niet de compressie kleding vraag. Die zit net heel strak. IK heb compressiekousen voor het hardlopen en die knellen pas. Da's ook net de bedoeling om je spieren steviger vast te houden zodat ze minder op en neer wippen.

Het kan vervelend zijn, te strakke kleding, maar of je daar nu gaat door verzuren?
Gewoon uitproberen met een setje goedkope grotere beenstukken.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 13 okt 2022 10:06

Strakke kleding (als in compressiekousen bv) gaan de vezuring nu juist tegen, dat is bewezen in meerder onderzoeken en de basis voor alle compressiekleding die ondertussen te koop is. Dat je bij koude sneller verzuurt is wel helemaal waar. Maar niet door strak zittende kleding. Strak zitten bedoel ik dan over het hele oppervlak van en kleding stuk. Een naad of band die plaatselijk afknelt zorgt wel voor snellere verzuring, maar ook voor irritatie, dus zou ik sowieso niet dragen.
Ach, ik zeg ook maar wat

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 13 okt 2022 10:10

Dat laatste is volgens mij ook de volledige uitleg. In fitness milieu is er een hele tijd heel wat te doen geweest over trainen met een verminderde bloedtoevoer. Dat was het gevolg van bevindingen dat de bloedtoevoer gedeeltelijk verhinderen ervoor zorgt dat je met minder gewicht eenzelfde trainingsprikkel kon generen, terwijl je dus je gewricht wat meer kan sparen. Geen idee wat de wetenschap daar dan nu alweer over denkt, trouwens.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 13 okt 2022 10:14

Danny091283 schreef: 13 okt 2022 08:58 Welke kleding zit wel wat losser dan?
Moet ik naar Mantel of 12gobiking gaan en daar eens passen? Sommige merken kan ik alleen maar via internet vinden
Daar kan je geen antwoord op geven, wat je zelf al aangaf iedereen is verschillend, wat bij mij fijn zit kan voor jouw totaal anders zijn! Kwestie van zelf passen. Er zijn verschillende fietsenzaken die best wel een groot assortiment kleding hebben.
In het verleden ging in nog weleens naar Hopmans in Bergen op Zoom, die had een ruime keuze, ik ben daar nu al enkele jaren niet meer geweest.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 13 okt 2022 14:15

Ik heb het vooral met de elastische banden om alles op zijn plek te houden, die kunnen weleens te strak zitten bij een broek of beenstukken. een grotere maat is dan ook geen optie. want dan gaat de rest van het kledingstuk te los zitten.

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 13 okt 2022 14:24

Symen schreef: 13 okt 2022 14:15 Ik heb het vooral met de elastische banden om alles op zijn plek te houden, die kunnen weleens te strak zitten bij een broek of beenstukken. een grotere maat is dan ook geen optie. want dan gaat de rest van het kledingstuk te los zitten.
Bij mij zit het vooral te strak om mijn kuiten. Ik heb misschien te dikke kuiten?
En lange broek vooral om mijn knieën

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 13 okt 2022 19:18

Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 13 okt 2022 19:31

Bij mij is het vooral mijn bouw, genetisch bepaald lijkt me.
Ze zijn wel gespierd, maar niet extreem ofzo lijkt me zo

Plaats reactie