Beste medefietsers,
Ik heb sinds 3 jaar een crossfiets met 105-schijfremmen met inmiddels 6700km op de teller. Remde in het begin prima en geruisloos. Vanaf een jaar of 2 en 6000km, begon de remwerking af te nemen en de remmen te piepen. Ik heb meermalen alles zorgvuldig schoongemaakt en ontvet, remblokken vervangen en uit wanhoop zelfs de schijven vervangen. Steeds hielp het nauwelijks of heel even.
Ik ben er nu achter dat de voorremklauw lekt langs de zuigers. De remhendel moest ik ook tot tegen het stuur trekken om iets van remwerking te krijgen. Ik heb een nieuwe klauw besteld en gemonteerd, waarmee het probleem nu is opgelost. Oorzaak en oplossing dus gevonden.
Ik denk nu dat bij de achterklauw hetzelfde speelt. Aan de remhendel merkt ik nog niets, maar de remt blijft piepen en de remblokken zijn steeds aan de zijde van de zuigers 'nat'. Makkelijkste en zekerste weg is nu om ook de achterklauw te vervangen, maar in het kader van kosten en duurzaamheid lijkt het me beter om zo mogelijk de klauw te repareren. Weet hier iemand of dat mogelijk is en hoe dat zou moeten?
Ik heb de oude voorremklauw inmiddels uitelkaar gehaald (de zuigers met luchtdruk uit de klauw geperst) maar zie geen schade of zichtbaar probleem. De zuigers zijn rond en onbeschadigd (geen scheuren of groeven o.i.d.) de rubber ringen waarin de klauwen bewegen lijken ook helemaal gaaf.
Iemand een idee? Vast bedankt voor het meedenken!
Lekkende zuigers te verhelpen?
Als ik jou was zou ik beginnen met het vervangen van de o-ringen.
Mogelijk valt er online wel uit te vinden welk type en welke maat je moet bestellen.
Bij Technirub hebben ze behoorlijk keuze in o-ringen.
Ik heb zelf geen ervaring met dit bedrijf maar staat wel op mijn lijstje om binnenkort o-ringen en quadseals bij te gaan bestellen.
Mogelijk valt er online wel uit te vinden welk type en welke maat je moet bestellen.
Bij Technirub hebben ze behoorlijk keuze in o-ringen.
Ik heb zelf geen ervaring met dit bedrijf maar staat wel op mijn lijstje om binnenkort o-ringen en quadseals bij te gaan bestellen.
Voor de zuigers heb je geen o-ringen nodig, maar vierkante ringen (geen quadseals). Nu verkoopt Shimano deze niet los, maar wellicht dat je via Ali iets kan regelen. Deze misschien? https://nl.aliexpress.com/item/10050016 ... J1Zu1DH3jD
Bedankt voor de reacties!
Ik heb gisteren inderdaad een paar van die Ali-ringen besteld die Baron062 voorstelt. Hoewel de ringen die er nu inzitten niet zichtbaar beschadigd zijn, leek het me toch een gokje waard voor die paar centen. Blijft voor mij vreemd dat beide remmen ongeveer tegelijkertijd (en voor mijn gevoel snel) zijn gaan lekken. Het enige dat ik me kan bedenken is dat ik de zuigers een keer heb teruggeduwd (bij het vervangen van de blokken) zonder ze vooraf goed schoon te maken.
Ik hoop dat ze snel in huis zijn en ik kan testen of het helpt. De hele klauw vervangen kan altijd nog.
Ik heb gisteren inderdaad een paar van die Ali-ringen besteld die Baron062 voorstelt. Hoewel de ringen die er nu inzitten niet zichtbaar beschadigd zijn, leek het me toch een gokje waard voor die paar centen. Blijft voor mij vreemd dat beide remmen ongeveer tegelijkertijd (en voor mijn gevoel snel) zijn gaan lekken. Het enige dat ik me kan bedenken is dat ik de zuigers een keer heb teruggeduwd (bij het vervangen van de blokken) zonder ze vooraf goed schoon te maken.
Ik hoop dat ze snel in huis zijn en ik kan testen of het helpt. De hele klauw vervangen kan altijd nog.
Laatst gewijzigd door bass11 op 08 sep 2022 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12755
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja de zuigers zelf zijn ook nog wel eens het probleem.
Hopen dat dit de oplossing is.
Hopen dat dit de oplossing is.