@raven14,
Daarom heb ik ook niet de neiging mijn inmiddels zes jaar oude Etap 11 speed groep te vervangen (en dat is best bijzonder )
De 12 speed is meer een achteruitgang dan vooruitgang als je veelal in vlakke gebieden rijd.
50/34 of 52/36?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Klopt, bestaat niet. Maar er zou wel een markt voor zijn... moest het bestaan.wasbeer2006 schreef: ↑25 aug 2022 08:22Ik was/ben in de veronderstelling dat die helemaal niet in het assortiment zit van sram en shimano.
maar alleen de 11/28 12 speed en dan geen 18 maar wel een 11.
Daar rijd ik nu ook 11 speed mee zei het dan de 12/25. Dat is de ideale cassette in de polder.
Voor mij valt dat wel mee. Ik reed 11-28 in 11 speed en nu 11-30 in 12 speed.wasbeer2006 schreef: ↑25 aug 2022 10:28 @raven14,
Daarom heb ik ook niet de neiging mijn inmiddels zes jaar oude Etap 11 speed groep te vervangen (en dat is best bijzonder )
De 12 speed is meer een achteruitgang dan vooruitgang als je veelal in vlakke gebieden rijd.
De 11 kan ik niet missen, volgens di2stats rijd ik 7.6% van de tijd op de 52x11 (steekproef van 400km/5000hm solo, zoals ik meestal rijd)
(en slechts 11% van de tijd op de 36 vooraan)
Laatst gewijzigd door raven14 op 25 aug 2022 12:43, 4 keer totaal gewijzigd.
Een 11-28 stond bij de introductie van de Di2 12-speed nog als Dura-Ace cassette op de officiële Shimano site. Had ik bij bestelling van m'n nieuwe fiets ook expliciet naar gevraagd omwille van die 18t krans. Maar helaas, enkel 11-30 en 11-34. Staat ook niet meer op de officiële site.raven14 schreef: ↑25 aug 2022 08:33Ook die 11-28 12 speed is niet verkrijgbaar. Staat wel op de lijst van produkten, maar zoals gezegd, nergens te krijgen. Ook niet voor profploegen... Believe me, I tried.wasbeer2006 schreef: ↑25 aug 2022 08:22
Ik was/ben in de veronderstelling dat die helemaal niet in het assortiment zit van sram en shimano.
maar alleen de 11/28 12 speed en dan geen 18 maar wel een 11.
Zoals hier al geschreven is hangt het heel erg van t type fietser af.
Vanmorgen een rit gemaakt met 3 man;
1 fietst constant op Buitenblad (50:34)
1 fietst wat wisselend binnen-buiten (52-36)
En ik zelf rij alles binnenblad(50-39)
Dit was een rit van 119 km en 34.9 gem.
Topsnelheid ca 42p/uur.
Dus constant stevig doorrijden
De 1ste is echt een stoemper terwijl ik op een koffiemolentje rijd…
Is dus erg persoonlijk
Vanmorgen een rit gemaakt met 3 man;
1 fietst constant op Buitenblad (50:34)
1 fietst wat wisselend binnen-buiten (52-36)
En ik zelf rij alles binnenblad(50-39)
Dit was een rit van 119 km en 34.9 gem.
Topsnelheid ca 42p/uur.
Dus constant stevig doorrijden
De 1ste is echt een stoemper terwijl ik op een koffiemolentje rijd…
Is dus erg persoonlijk
Idd ,dan denk je eerder aan 50-16 of 17 met een 12-25 cassette.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Ik was altijd groot voorstander van een triple, omdat je dan altijd een goed verzet kunt schakelen zonder van te voren te hoeven sleutelen. De compact (50/34) is prima voor in de heuvels of bergen, maar op het vlakke heb je er niet zo veel aan (vaak scheve kettinglijn om een goed verzet te draaien). Op mijn huidige goede fiets heb ik destijds een compact gekocht (50/34) en daarnaast een extra 38 binnenblad. Normaal gesproken rijdt ik rond met de 50/38 combi en een 11-28 cassette. Wanneer ik bijvoorbeeld naar Zuid Limburg ga wissel ik het binnenblad terug (34) en ligt er een 11-32 cassette op. Ik heb er ook twee kettingen bij, omdat die inslijten op de cassette. Het is af en toe even sleutelen, maar voor mij werkt dit het allerbeste.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37683
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Je kunt toch makkelijk wisselen op de moderne cranks?
Dus op een 36-52 Ultegra kun je gewoon een 34 monteren voor die weekjes fietsen in de bergen?
Zo simpel en goedkoop?
https://r2-bike.com/SHIMANO-Ultegra-Cha ... 4-Teeth-NK
Dus op een 36-52 Ultegra kun je gewoon een 34 monteren voor die weekjes fietsen in de bergen?
Zo simpel en goedkoop?
https://r2-bike.com/SHIMANO-Ultegra-Cha ... 4-Teeth-NK
Less is bore
Ik rijd altijd een 52/36 . Dan in NL hoofdzakelijk op de 52 met een 25/12 cassette. In de Bergen hoofdzakelijk op 36 met en 32/11 cassette. Makkelijk want je hoeft alleen de cassette te wijzigen. Shimano Ultegra 11sp DI2 trouwens
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.