Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.
-
Orlok
- Forum-lid HC
Orlok
04 aug 2022 19:48
Jans schreef: ↑04 aug 2022 19:45
Orlok schreef: ↑04 aug 2022 19:35
Jans schreef: ↑04 aug 2022 19:28
Gaan we nu 50 bladzijden Franse woordjes benoemen in een dialect?

LOL, als wij dat gaan doen redden wij het niet met 50 pagina's hoor.
Soms stopt het omdat de lol er af is.

of ze begrijpen het niet meer.

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
Enzzo
- Forum-lid HC
Enzzo
04 aug 2022 19:53
Nee Orlok een glas wijn is een glas wijn, verre de vin. Een bier is een bière, een anijsdrankje is een pastis of een Ricard.
Een cognac of ander sterk drankje heet een digestief (omdat je die na een maaltijd drinkt) en soms, in sommige streken noemen ze dat een trou (de Normande)
De verzamelnaam voor al dat lekkers kun je in het Nederlands samenvatten als « een borrel »
Dat heeft niets met jenever te maken; je hebt een vakantieborrel, een oudejaarsborrel, je gaat ergens borrelen.
In Frankrijk gebruikt men daarvoor de equivalent « canon » of in het zuiden dus canong.
Overigens is Vlaams gewoon Nederlands maar dat had ik gezegd toch?….
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
-
i-mac
i-mac
04 aug 2022 19:56
Soms is zwijgen goud ...
Maar het kan ook dit zijn : klappen zoender vel ip joen buuk
-
bever
- Forum-lid
bever
04 aug 2022 20:02
Iederein mot gewaun zèn mùil hâhwe !
-
Jans
- Forum-lid HC
Jans
04 aug 2022 20:11
Enzzo schreef: ↑04 aug 2022 19:53
Overigens is Vlaams gewoon Nederlands maar dat had ik gezegd toch?….
Overigens had ik al geschreven dat ik als Nederlandse dan geen Nederlands meer begrijp.
-
hayes
hayes
04 aug 2022 20:39
Jans schreef: ↑04 aug 2022 19:28
Gaan we nu 50 bladzijden Franse woordjes benoemen in een dialect?
Bizar hé, in een taal topic

Misschien moet je meteen even definiëren waarover we in dit topic mogen praten. Maakt het wat makkelijker voor ons...

-
JPAR
- Forum-lid HC
JPAR
04 aug 2022 21:09
Hjir kinne jo elke taal brûke, mar it soe moai wêze as wy it allegear ferstean kinne.
-
Enzzo
- Forum-lid HC
Enzzo
04 aug 2022 21:18
Mooi JPAR, ik gok ergens in noord-oost Nederland?
Heeft ook wel iets Zeeuws trouwens. …
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
-
pino
- Forum-lid HC
pino
04 aug 2022 21:21
I don’t want to belong to any club that would have me as a member.
In deze tijd van zoeken naar identiteit een aardige zin.
Niet zijken maar reiden !
-
jakkel
- Forum-lid
jakkel
04 aug 2022 21:32
hayes schreef: ↑04 aug 2022 13:37
*zucht*
If you want to be offended, you will be offended.
Als Antwerpenaren nu al het slachtoffer gaan spelen...
Waarom is het Antwerps best verstaanbaar? Omdat het continu gebruikt wordt. Daarom begrijp ik perfect Antwerps.
Als we 20 jaar lang West-Vlaams gaan spreken op tv, dan zal iedereen het wel begrijpen. Er komen best heel veel cultuurhuizen uit West-Vlaanderen. Ik kan het weten. Héél veel acteurs zijn trouwens West-Vlaming, je zou 'verschieten' (schrikken voor de Nederlanders onder ons). West-Vlamingen passen zich snel aan. Ook qua taal.
Over die uitspraken.
West-Vlamingen gaan er dan ook niet van uit dat hun versie van het AN de juiste is

De Antwerpse invloed sijpelt ook op TV door in het taalgebruik van bv journalisten. En dat is niet ok. Ik ben niet naïef en weet dat dit binnen 20 jaar de norm zal zijn. Taal evolueert nu eenmaal. Maar ik vertik het om een vies te eten. Maar als er West-Vlaams doorklinkt, is het nog altijd een lompe West-Vlaamse boer.
En kinders sluit zoals gezegd het best aan bij het oorspronkelijk Nederlands. West-Vlamingen zeggen (of zeiden bv ook kats en oons (honden). Dat sluit perfect aan bij bv cats en dogs. En dat komt dan ook weer uit de oerGermaanse taal. Geen enkele ietwat geletterde West-Vlaming zal ook 'kinders' zeggen in het AN. Dat weet je zelf best ook.
Maar laat het ons aub weer over taal hebben. Ook over dat lelijk Antwerps dialect.
Waarom zucht? Ik speel helemaal niet het slachtoffer, ik verkondig gewoon mijn eigen ervaringen. Ik heb drie jaar van m'n leven dag in dag uit geleefd met alle 'soorten' Vlamingen, dus ik mag me zelf best wel als ervaringsdeskundige beschouwen. Waarom zou ik er ook over liegen? Het levert me echt niets op hoor. Ik discrimineer nooit mensen, op geen enkel vlak. Ik vind ook alle dialecten prachtig. Dat je trots bent dat je een echte West-Vlaming bent siert u, heel terecht trouwens. Maar dat geeft u niet het recht u denigrerend uit te laten en zelfs nonsens te verkopen over andere dialecten. Ik vraag me trouwens af waar die haat van sommige West-Vlamingen tegenover Antwerpenaren echt vandaan komt.

-
JPAR
- Forum-lid HC
JPAR
04 aug 2022 21:57
Enzzo schreef: ↑04 aug 2022 21:18
Mooi JPAR, ik gok ergens in noord-oost Nederland?
Heeft ook wel iets Zeeuws trouwens. …
Check waar ik woon, dan weet je het

Oh, en dit is niet het stadsdialect, dat beheers ik niet.
-
i-mac
i-mac
04 aug 2022 22:02
jakkel schreef: ↑04 aug 2022 21:32
Ik vraag me trouwens af waar die haat van sommige West-Vlamingen tegenover Antwerpenaren echt vandaan komt.

De vraag stellen is ze beantwoorden ...