Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Welke pedalen en plaatjes??

guustflater
Forum-lid

guustflater 01 apr 2011 14:54

Hallo, ik rij nu met SPD mountainbike plaatjes, deze zaten op mijn eerste tweede hands aangeschafte fiets, en shimano mountainbike schoenen Omdat dit paste bij de plaatjes op de fiets. Moet allemaal een beetje low budget vrouw en 2 kinderen :-) mijn eerste fiets was een Giant OCR (paars geel) afgemonteerd met Sora. Toen ik een mijn huidige nieuwe fiets kocht. (Wilier 2009 met ultegra groep 2010) heb ik de pedalen zo overgezet A omdat mijn schoenen net een jaar oud waren (4 a 5000 km) en B omdat ik er verder niet over had nagedacht :-) . Omdat ik momenteel alweer een week of wat plat lig met een dubbele hernia heb ik tijd zat gehad om me eens in de materie te verdiepen en me in te lezen op dit forum. Ik denk er dus aan om zodra ik me weer beter voel race schoenen en pedalen tekopen. Maar nu rijst de vraag...... Welke :-). Ik ben een woon werk fietser die elke dag 40 km rijdt en soms in mijn vrije tijd een rit maakt van max. 70 a 80 km, meestal iets minder. Omdat ik na een beetje afstand last krijg van tintelllende voeten, wat ik hier vaker heb gelezen, wil ik wat advies over welk type voor mijn het beste uit zou komen.
Dus wat is raadzaam, niet te duur en past in mijn fiets gedrag ?

Ps dit is liggend getyped op een geleende ipad :-) sorry voor evt. Taal en spel fouten
oldtimer

joeptimmermans
Forum-lid

joeptimmermans 01 apr 2011 16:17

Pedalen specifiek voor de racefiets ontworpen zoals SPD-SL of Look Keo zullen waarschijnlijk wel een verbetering zijn. Die pedalen zorgen voor een bredere oppervlakte onder je schoen waarmee je duwt op je pedaal, waardoor de kracht beter verdeeld wordt over je voet. Nadeel is dat je op schoenen met deze plaatjes niet zo makkelijk kunt lopen.

SPD-SL pedalen van het niveau 105 voldoen prima en zijn niet heel duur. Investeer wel in een schoen die goed bij je voeten past, dat helpt ook zeker bij het tegengaan van het tintelen (of tintelllen :))

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 apr 2011 16:27

@Joep, zeker nooit met Time RXS gereden?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

joeptimmermans
Forum-lid

joeptimmermans 01 apr 2011 16:37

Nee, nog nooit. Ik heb geput uit eigen ervaring. Maar Time RXS of Speedplay pedalen voldoen ongetwijfeld ook heel goed, misschien zelfs nog wel beter.

Plaats reactie