Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Live track link delen op je Wahoo.....

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 28 jul 2022 19:52

Haha, wat een verhaal dit!

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 29 jul 2022 08:47

Ik had het vandaag willen proberen, vanwege persoonlijke omstandigheden hoop ik het morgen te doen. Wat ik me wel afvraag, vreet dat open zetten van de Wahoo companion app samen met BlueTooth aanzetten niet erg veel van je accu? En dan dat 4G aanzetten, vreet dat veel Mb's weg tijdens je rit? Geef eens een voorbeeld indien mogelijk alsjeblieft.

Pitti Carabinieri
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52

Pitti Carabinieri 29 jul 2022 09:19

Luvene, je mag zelf ook een handleiding lezen.

Heb je uberhaubt de wahoo al gebruikt, want zonder bluetooth aan op je telefoon kun je geen verbinding maken tussen app en computer.
Dat is volgens mij 1 van de eerste stappen bij het instellen van het geheel.
Bluetooth zal vrijwel niets van je batterij gebruiken, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. En mb's ook niet. Je bent immers niet de hele tijd aan het internetten. Beide zou je ook zelf kunnen uittesten door een ritje te maken en de batterijstand voor en na te checken op je telefoon. Daarnaast je mb bundel stand te checken.

Mijn tip, maak je niet zo druk en ga eerst eens lekker fietsen.

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 29 jul 2022 09:43

luvene schreef: 29 jul 2022 08:47 Ik had het vandaag willen proberen, vanwege persoonlijke omstandigheden hoop ik het morgen te doen. Wat ik me wel afvraag, vreet dat open zetten van de Wahoo companion app samen met BlueTooth aanzetten niet erg veel van je accu? En dan dat 4G aanzetten, vreet dat veel Mb's weg tijdens je rit? Geef eens een voorbeeld indien mogelijk alsjeblieft.
Vreet energie = het verbruikt idd. wat energie maar wss. maak je je druk om niks.
Vreet Data = Het zal wel wat data verbruiken maar indien je een degelijk abonnement hebt maak je je ook druk om niks.

Als die twee factoren belangrijk zijn voor je kan je ook zonder live track fietsen.

Voorbeelden zou ik (en vermoedelijk iedereen) voor moeten gaan testen door gericht te kijken hoeveel energie per uur en hoeveel data per uur het slurpt, laat ik daar nu even geen zin in hebben omdat mijn smartphone adequaat is qua batterij en op echt lange ritten ik een powerpack meebreng en qua data met een onbeperkte formule zit, los van het feit dat de beste test door jouzelf kan gebeuren aangezien iedere smartphone anders is en er nog andere variabelen zijn (welke andere apps je open hebt tijdens het fietsen) die impact hebben op het testresultaat.

Conclusie -> gewoon gaan fietsen met de live track aan en kijk hoeveel data en energie het slurpt bij jouw smartphone per uur.

PS. indien Android kan je dit op deze manier nakijken:

1. Internet en data
2. Settings -> "Network & Internet."
3. Selecteer "Data Usage." of data verbruik
4. Op data verbruik pagina selecteer "View Details"
4. Selecteer in de lijst met apps de app waarvan jij wilt zien hoeveel data hij verbruikt.

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 29 jul 2022 09:53

Vriendje Pitti Carabinieri......

Over het lezen van handleidingen gesproken, ik lees me suf.........., echter, vrijwel alle handleidingen op Internet laten te wensen over en ze verschillen onderling ook nogal eens! Het roept in het algemeen heel veel vragen op, hier is het niet anders..... het is vrijwel altijd onvolledig. Dat ik daar ook debet aan ben is een feit, ik ben een twijfelaar en heb meer dan genoeg zelfreflectie maar nogmaals, vrijwel al die handleidingen zijn ruk en roepen veel vragen op. Mogelijk ook door mijn leeftijd van bijna 64 dat ik er moeite mee heb maar ik kom er in het algemeen altijd vanzelf uit, nu dus even niet.......

Ik heb 5 jaar lang een Wahoo Element Bolt gehad en ik kon ermee lezen en schrijven zo gezegd, ook omdat ik me erin verdiep en een perfectionist ben. Hetzelfde verhaal nu met de Wahoo Roam, alles werkt goed alleen kwam ik er nooit uit hoe dat nu te doen met een link zodat iemand mij kan volgen. Bedankt voor je reactie over het gebruik van BT en het aantal Mb's wat je verbruikt via 4G, waardeer ik zeer.

Het lijkt misschien dat ik me druk maak maar het zijn meer frustraties dat het mij niet lukt. Ik kom er nu wel uit met de app van Wahoo open te zetten en BT aan te zetten op het moment dat ik ga fietsen. Mijn vrouw zal via een email (automatisch delen heb ik aangezet in de app via email) een berichte ontvangen.

Hè hè..... gaat het me eindelijk lukken! Iedereen bedankt voor de reacties !

Groet,
Johan

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 29 jul 2022 09:57

@ Squeezer : jij ook bedankt en zeker wat je laatste reactie betreft, die las ik zojuist na mijnn laatste bericht geplaatst te hebben.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 29 jul 2022 10:00

Locatie, dit woordje is nog niet gebruikt. :) Nodig voor BLE Bluetooth low energy verbindingen.
Ik moet dus bluetooth en locatie aanzetten op mijn android-phone om überhaupt een verbinding te krijgen tussen de companion-app en de wahoo ...

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 29 jul 2022 10:12

Bolt had ook live track overigens -> https://www.dcrainmaker.com/2017/07/wah ... outes.html

en wat Kiekeboe meld 'locatie' moet ook aangezet zijn op je smartphone.

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 29 jul 2022 10:20

SqueeZer schreef: 29 jul 2022 10:12 Bolt had ook live track overigens -> https://www.dcrainmaker.com/2017/07/wah ... outes.html

en wat Kiekeboe meld 'locatie' moet ook aangezet zijn op je smartphone.
Dat wist ik bij de Bolt maar zoals reeds gezegd, heb me daar nooit zo druk om gemaakt, nu wel omdat ik tegenwoordig vrijwel altijd alleen rij vanwege mijn ziekte (ongeneeslijke prostaatkanker) en ik mijn fietsmaatjes niet meer kan bijhouden :( . Ik rij nog wel eens op kleine weggetjes waar door de week vrijwel niemand komt, zeker als ik hier over de grens rij in Nordrhein Westfalen in de omgeving van Heinsberg - Geilenkirchen - Gangelt - Wassenberg. Locatie staat aan, anders zou ik mijn ritten ook niet automatisch gesynct krijgen op Strava en Komoot ;) . Dank voor je reactie :like:

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 31 jul 2022 08:11

Ja, het werkt nu. Je bent echter wel afhankelijk van dekking met 4G. Ik fiets vaak net over de grens in Duitsland, kreis Heinsberg. Regelmatig heb je daar geen ontvangst.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 31 jul 2022 08:35

Maar waarom zou je je wahoo element gebruiken voor je locatie. Je hebt je telefoon nodig om dat te bewerkstelligen voor de 4g. Je 'slimme' telefoon kan echter ook gewoon je locatie met een live track link doorgeven. Dat gaat vast veel makkelijker en met minder gedoe dan via de Wahoo.

Laat die Wahoo lekker je rit opnemen en deel de live-track link via je telefoon.

Ik heb trouwens alleen maar slechte ervaringen met live-track links. Ergens in de bergen valt de 4g verbinding weg en dan blijft mijn stipje ergens op de kaart stilstaan. Waarna je weer overbezorgde telefoontjes krijgt terwijl er helemaal niets aan de hand is.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 31 jul 2022 09:05

luvene schreef: 31 jul 2022 08:11 Ja, het werkt nu. Je bent echter wel afhankelijk van dekking met 4G. Ik fiets vaak net over de grens in Duitsland, kreis Heinsberg. Regelmatig heb je daar geen ontvangst.
Dan zien ze je niet. Techniek is een hulpmiddel , werkt niet altijd perfect, maar dat weet je toch wel neem ik aan.
Je kunt ook whatsapp livetrack aanzetten, zal ook niet altijd werken in het gebied waar jij fietst. Twee oplossingen: ergens anders gaan fietsen of het voor lief nemen dat ze je niet kunnen zien. Het laatste is mijn oplossing van dit “probleem”.

Plaats reactie