Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

2.25 of 2.4 inch banden

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8553
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 jul 2022 13:39

Van die vier lange klimmen zijn er tenminste 2 (langs de bergweg en start van het Y Tell me stuk) die de naam mountainbiken niet mogen dragen eigenlijk. Ik geloof je zondermeer dat een hardere en smallere band daar sneller is. Maar ik merk dat ik een bredere band harder de bocht in durf te gooien en dat ik dan geneigd ben wat sneller de wat lastigere lijntjes te kiezen. En als een klim wat technischer wordt, dan is een brede band op lage spanning ook fijner (zelfs op een rondje als Amerongen denk ik, de lange klim na Hooi-bosweg afdaling bijvoorbeeld). Het is dus ook wat je belangrijk vindt.
Alhoewel ik dus voor een nieuwe wielset in Nederland zeker voor een 30mm brede velgenset met 2.35-2.4" brede (snelle) banden zou kiezen, moet ik er wel bij zeggen dat ik zelf geen eerlijk verschil heb kunnen testen. In Nederland rij ik op 25mm brede velg met 2.25" Ray-Ralph combi, in het buitenland met 30mm brede velg en 2.4-2.35" Mary-Hans combi momenteel. Dat scheelt nogal in grip (en rolweerstand!)

Verder eens dat je bredere banden op een lage(re) spanning moet rijden. Hoe heb je trouwens het verschil in rolweerstand getest?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 9201
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 jul 2022 17:27

Twee rondjes Leersum Amerongen en na 37km bij de auto wielen gewisseld en nog een rondje.
Ik rijd op de MTB met een wattmeter.

Ik heb ze redelijk constant met een 250 watt gereden, dat is natuurlijk aan de trage kant voor mtb begrippen, maar dan kon ik het goed constant houden.

Denk dat het ook aan de band licht waar ik de 2.2 prirelli,s echt vind uitblinken had ik dat met de 2.4 niet.
Mijn hardtail werd er echt log van en ze zijn behoorlijk wat zwaarder, veel meer dan andere merken 200gram per band.

Het hele rondje was ik 4 min sneller op de 2.25 en het vermogen was 2 watt hoger. Let op Leersum Amerongen daar doe ik tussen de1u50 en 2u over 38km

Misschien is het verschil op een fully minder. Ik vond het verschil namelijk heel groot had ik nooit verwacht. Misschien toch noppen wat verder uit elkaar etc.

Maar voor Frank, ik zou 2.4 bestellen op die combo

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 1569
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 20 jul 2022 19:53

wasbeer2006 schreef: 20 jul 2022 13:04 Dat hangt er vanaf wat je wilt.
En daarmee is alles gezegd.
Ik moet die zwaardere brede banden alvast niet. Op mijn niveau biedt een 2.2 grip genoeg.

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 166
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 20 jul 2022 23:46

De 2.25 Wolfpacks vallen ook mooi op een 30mm velg, is mijn ervaring. Zowel met biba, als tl.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8553
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 jul 2022 08:37

@wasbeer: tof dat je het zo netjes hebt kunnen testen. 4 minuten sneller bij vrijwel hetzelfde vermogen is vrij overtuigend. Had ik niet verwacht. Nino Schurter bijvoorbeeld rijdt op 2.4" brede banden. Al denk ik niet dat voor niet-wedstrijdrijders snelheid het enige argument zou moeten zijn bij de keuze.
Twee uur lang 250 Watt leveren is niet heel kinderachtig trouwens!
Hadden beide banden hetzelfde profiel?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé

pino
Forum-lid
Berichten: 1302
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32

pino 21 jul 2022 09:27

In de Bike van augustus (08-22) een test van MTB-banden waarin de Pirelli’s slecht scoren qua rolweerstand. Ten opzichte van bijv een Specialized Ground Control lijkt het verschil aanzienlijk.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 1569
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 21 jul 2022 10:13

Ik zweer bij de Continental Raceking RaceSport 2.2, ongelooflijk licht lopende band en weegt amper 520 gr. Ik rijd toch al zo'n 25 jaar MTB, in die 25 jaar heb ik gemerkt dat gewichtswinst een enorm voordeel biedt tijdens het MTB'en, vooral bij banden en velgen (roterende massa). Keuzes hangen natuurlijk heel veel af van wat je precies gaat rijden. Rockgardens en drops tegen het tempo van een halve prof afdonderen, dan kies je uiteraard voor een dikkere band, fully, enz... . Maar wat over zanderige heuveltjes knallen tegen toeristentempo en eens een sporadisch Ardennenritje, dan bieden lichtere MTB's dikwijls meer voordeel. Als je uiteraard zuiver comfort nastreeft, dan moet je kiezen voor fully, dikke banden,...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 9201
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 jul 2022 10:27

@53x11 vergis je niet dat een WC parcours in de verste verte niet op de UHR lijkt.

Daarnaast zijn de parcoursen vaak zo dat heel hard uit een afdaling of bocht komen scheelt.
De meeste rijden in de wc ook gewoon 2.25.

Er zijn natuurlijk veel variabelen, hoe goed is je conditie, hoe goed kan je de klappen aan, je techniek.
Maar ook hier geld, super leuk om te testen en relatief goedkoop.

@jakkes, jij rijd natuurlijk ook op een redelijk hardcore hardtail met vaste vork. Ik denk op een fully dat het ook anders wordt en juist de 2.4 ook wel heel goed gaat, zeker met de nieuwe geo.

Ik hoop nog ergens een spark frame te scoren voor volgend seizoen :-)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 25679
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 jul 2022 10:35

Voor het buitenland steek ik sowieso andere banden, de vraagstelling was specifiek gericht op de UHR.

Alles gelezen hebbende concludeer ik dat 2.4 meer grip biedt en 2.25 meer snelheid en lichter is. Aangezien ik nu met 2.25 eigenlijk zelden grip mis neig ik toch naar die optie, maar ben er nog niet helemaal uit.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8553
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 jul 2022 10:47

havana schreef: 21 jul 2022 10:35 (...) Aangezien ik nu met 2.25 eigenlijk zelden grip mis neig ik toch naar die optie, maar ben er nog niet helemaal uit.
Echt niet? Ik kom met mijn 2.25" XC setje op een rondje als Amerongen toch redelijk makelijk aan de limiet. Het is niet zo dat ze elke bocht onder me uit glijden, maar met een beetje meer grip zou ik wel harder door de bochten kunnen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 1569
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 21 jul 2022 10:57

wasbeer2006 schreef: 21 jul 2022 10:27 @jakkel, jij rijd natuurlijk ook op een redelijk hardcore hardtail met vaste vork. Ik denk op een fully dat het ook anders wordt en juist de 2.4 ook wel heel goed gaat, zeker met de nieuwe geo.

Ik hoop nog ergens een spark frame te scoren voor volgend seizoen :-)
Op mijn 'hardcore hardtail' (wat een woord :mrgreen: ) kan een 2.4 ook voordelen bieden, als je met flink vermogen hardcore tekeer gaat op (zeer) geaccidenteerd terrein. Maar... dat doe ik niet, en heel veel anderen ook niet. :D
Nu, ik wil maar zeggen dat heel veel toeristen, amateurs fameus overkill rijden. Maar oké, iedereen doet uiteraard wat ie wilt. :)

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 1569
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 21 jul 2022 11:00

53x11 schreef: 21 jul 2022 10:47
havana schreef: 21 jul 2022 10:35 (...) Aangezien ik nu met 2.25 eigenlijk zelden grip mis neig ik toch naar die optie, maar ben er nog niet helemaal uit.
Echt niet? Ik kom met mijn 2.25" XC setje op een rondje als Amerongen toch redelijk makelijk aan de limiet. Het is niet zo dat ze elke bocht onder me uit glijden, maar met een beetje meer grip zou ik wel harder door de bochten kunnen.
Wedden dat een technisch ervaren cyclocrossrijder op 33(!)mm bandjes u makkelijk los rijdt in de Amerongen bochtjes? ;)

Plaats reactie