Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano 105 Di2

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 06 jul 2022 12:00

Stuur, stuurpen, zadelpen...
Afbeelding

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 06 jul 2022 12:27

Cannondale SuperSix EVO met 105 Di2 €4299
Alu stuurpen, stuur en carbon zadelpen. DT Swiss R470db velgen met Formula naafjes.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

ludwig
Forum-lid

ludwig 06 jul 2022 19:07

Vandaag in fietsenspeciaalzaak geweest met huismerk BMC.
De verkoper vertelde me dat Shimano marketinggewijs Dura Ace enkel nog zou voorbestemmen voor het profpeleton en dat hun topgroep onbetaalbaar zou worden voor particulieren.
Ultegra Di2 zou helemaal verdwijnen en de nieuwe 105Di2 zou die plaats innemen in de rangorde.
Heeft nog iemand daar iets van opgevangen ?
Ik ben rustigaan aan het uitkijken naar nieuwe racer met bewuste keuze voor Di2 wegens artroseprobleem met linkerhand waardoor ik de huidige mechanische Campa Chorus niet meer op de grote plaat kan leggen.
Mijn keuze zou hierbij uitgaan naar Ultegra Di2 maar als die groep er in de nabije toekomst zou uitgaan, zou ik me flink bekocht voelen.
Thx voor feedback mocht nog iemand iets hebben opgevangen van wat Shimano marketinggewijs van plan is in de toekomst.

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 06 jul 2022 19:18

Dat lijkt me nu echt de huis-tuin- en keuken analyse van de fietsenmaker. Die fietsenmaker heeft net zoveel inzicht in wat shimano of een andere fabrikant gaat doen in de toekomst als jij en ik.

senior
Forum-lid

senior 06 jul 2022 19:23

raven14 schreef: 06 jul 2022 12:00 Stuur, stuurpen, zadelpen...
Vond ik toch altijd wel aangename toevoegingen om het fietsen te versimpelen. :ugeek:

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 06 jul 2022 19:30

Vicenza schreef: 06 jul 2022 19:18 Dat lijkt me nu echt de huis-tuin- en keuken analyse van de fietsenmaker. ...
+1
I know myself like no one else
Nothing to defend

patrickvb
Forum-lid

patrickvb 06 jul 2022 19:39

raven14 schreef: 06 jul 2022 12:00 Stuur, stuurpen, zadelpen...
Kleur, spuitschema, velgen, spaken, buitenblad 52 of 53 (binnen standaard 42), pignon startend met 12 of 13, ...
Ja, er was een tijd dat je met de keuze van dit alles, in functie van het beschikbare budget wat kon schuiven.

0475
Forum-lid

0475 06 jul 2022 20:24

ludwig schreef: 06 jul 2022 19:07 Vandaag in fietsenspeciaalzaak geweest met huismerk BMC.
De verkoper vertelde me dat Shimano marketinggewijs Dura Ace enkel nog zou voorbestemmen voor het profpeleton en dat hun topgroep onbetaalbaar zou worden voor particulieren.
Ultegra Di2 zou helemaal verdwijnen en de nieuwe 105Di2 zou die plaats innemen in de rangorde.
Ik ben rustigaan aan het uitkijken naar nieuwe racer met bewuste keuze voor Di2 wegens artroseprobleem met linkerhand waardoor ik de huidige mechanische Campa Chorus niet meer op de grote plaat kan leggen.
Mijn keuze zou hierbij uitgaan naar Ultegra Di2 maar als die groep er in de nabije toekomst zou uitgaan, zou ik me flink bekocht voelen.
Thx voor feedback mocht nog iemand iets hebben opgevangen van wat Shimano marketinggewijs van plan is in de toekomst.
Dura-Ace alleen voor de profs? mhmm, dat is een dermate kleine markt dat het zich gewoon niet loont. Er is ook nog Campa en SRAM.

Een 12 speed Ultegra ontwikkelen en een productielijn er voor opzetten en dan 2 of 3 jaar later de nek omdraaien? Lijkt mij stug.

In de praktijk zou het wel kunnen zijn dat gezien de prijsontwikkeling meer kopers (van lieverlede) 105 DI2 gaan kiezen ipv Ultegra DI2. En eenzelfde met Ultegra ipv Dura-Ace.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 07 jul 2022 10:38

Nou weet je wat het is...... en dat heb ik al een paar keer gezegd.

De sram topgroepen verkopen wel en de shimano topgroepen niet.
Ik zie (behalve die van mezelf) elke rit wel een Sram red groep, maar echt zelden en DA.
Hetzelfde met XTR en XX1.

Shimano is een beetje als Volkswagen, vrijwel niemand koop een extreem rijk uitgeruste VW, dan stapt het merendeel over naar Audi.
Dat lijkt hier ook zo.

Daarnaast heeft Shimano een vrij vreemde strategie.
De eerste XTR Di2 was echt fantastisch, die groep had al de kwaliteit van de twede generatie Di2 op de racer, maar op de MTB leveren ze het niet meer....... misschien wel de grootste markt om winst te behalen voor shimano.
Geen goede strategie waarbij DA goed en overtuigend wordt gepositioneerd. Dan doen ze gewoon heel dom.
Die marketing is zo slecht...... je gaat een soort benchmark naar beneden verleggen. Kom ik weer met een auto, als je een Golf rijd en de dealer zegt volgende keer, je kan ook een Polo nemen..... Dat willen mensen niet horen.

Nu pas semi wireless maar ook weer net niet. Ik en ik denk veel meer willen gewoon wireless. Gaat er niet om wat beter is, maardat zit gewoon in mensen.
Daarnaast is het voor fabrikanten veel goedkoper, zowel qua frame ontwerp als montage.

Daarnaast is de simpelheid van sram ook een voordeel. Amper instellingen en ik mis ze ook niet en ik denk niemand.

jakkel
Forum-lid

jakkel 07 jul 2022 11:36

wasbeer2006 schreef: 07 jul 2022 10:38

De sram topgroepen verkopen wel en de shimano topgroepen niet.
Ik zie (behalve die van mezelf) elke rit wel een Sram red groep, maar echt zelden en DA.
Hetzelfde met XTR en XX1.
Wat D-A vs. Red betreft zie ik in mijn omgeving net het tegenovergestelde...

Persoonlijk vind ik qua looks SRAM mooier, qua werking scoren ze naar mijn gevoel net hetzelfde. Maar ik verkies toch Shimano, omwille van de moeilijker af te stellen remmen en de DOT vloeistof van de SRAM's.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 07 jul 2022 12:51

ludwig schreef: 06 jul 2022 19:07 Vandaag in fietsenspeciaalzaak geweest met huismerk BMC.
Dat lijkt mij wel een hele rare keuze. Gezien de prijzen bij de "serieuze groepsets": duur, idioot duur en onbetaalbaar, kan ik mij voorstellen dat ze één lijn willen laten vervallen maar dan zou ik toch altijd Ultegra behouden. Niet alleen omwille van de status maar ook omdat die ene genummerde groepset eigenlijk niet past tussen alle namen.
Campagnolo Ultra Dork

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 07 jul 2022 14:43

Welke zaak/fm is dit?
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Plaats reactie