Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Speling op SRAM Force BB30 crank

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2667
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 04 jul 2022 14:55

Bedankt!

Ik denk dat het gelukt is. De washer is alleen niet plat, het lijkt erop dat de speling weg is.

Heb ook nog een keertje 2 washers gemonteerd, alleen dan draaide de crank niet meer soepel.

Ik vind het er wel een beetje vreemd uitzien. Aan de non drive side blijf je wat ruimte tot de crank en het frame zien.

Deze week maar even testen en hopelijk kunnen we weer probleemloos fietsen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 4264
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 jul 2022 15:06

Ik duim dat het vooral niet kraak ;-).

Mijn ervaring is dat als er niet genoeg load op de lagers staat -lees, de wave washer staat niet een beetje op spanning- het snel begint te kraken.

Ik snap wel niet goed wat je bedoelt met ruimte tussen frame-crank. Ik mag hopen dat die 2 elkaar niet raken. Bedoel je misschien link en rechts verschillende opening tussen beide?

Walter

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 5273
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 04 jul 2022 15:09

Je kan de crank met de spacers zo uitlijnen dat je crankarmen aan beide zijden even ver van de liggende achtervork komen.
Spacers alleen aan de driveside gebruiken uiteraard.
Is trail and error hoeveel spacers je moet gebruiken.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 4264
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 jul 2022 15:12

scottpch schreef: 04 jul 2022 15:09 Je kan de crank met de spacers zo uitlijnen dat je crankarmen aan beide zijden even ver van de liggende achtervork komen.
Spacers alleen aan de driveside gebruiken uiteraard.
...
Is dat geen contradictie?
Als je alleen aan driveside spacers kan plaatsen moet je toch gewoon het resultaat nemen zoals het is? Je kan toch niet meer of minder spacers nemen dan nodig?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 5273
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 05 jul 2022 08:38

Klopt, maar het gaat erom om de balans te vinden tussen "geen speling" en dat de crank nog soepel loopt.
Dat is wat ik probeer te zeggen met trail and error.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2667
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 05 jul 2022 14:14

De spacers (dunne plastic ringen) heb ik nu aan de non drive side.

Als ik het goed begrijp dan moeten deze aan de drive side zitten.

Als ik op de website van bikeradar kijk dan zitten de spacers aan beide zijde.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 4264
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 jul 2022 14:43

Zelf geloof ik niet dat het echt uitmaakt waar de spacers zijn. Maar ik dacht idd dat handleidingen altijd drive side geven.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 8959
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 jul 2022 10:43

Ja als het om dunne spacers gaat maak het niet veel uit.
Anders even uitmeten dat niet je crank een paar mm naar links of rechts staat.

Plaats reactie