Dan komt er 14km bij.
Het grote gravelbanden topic
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13679
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
klaastuin schreef: ↑25 jun 2022 10:45Ik rijd met de gravelfiets met name niet-technische paden. Op de Veluwe betekent dat echter wel dat ik wortels, kuilen en mul zand tegenkom. Met 50mm banden op de goede druk wordt daar ook op hoge snelheid veel van weggefilterd. Ja, je kunt dat ook op een XC hardtail doen, maar dan heb je gewoon een slechte gravelfietswasbeer2006 schreef: ↑25 jun 2022 07:22 Zeker eens, maar dan moet je je onderhand wel gaan afvragen of je niet gewoon op een slechte MTB rijd.
De MTB gebruik ik voor de routes. Daar komt zo'n ding tot z'n recht
Ja begint elkaar redelijk te overlappen.
Het MTB,en schuift ook op. De oude uhr routes noemen we nu gravel.
Ik zit soms wel een te denken ik koop geen racer meer maar een gravel bike met een paar wielset.
Wat is het verschil nog met bv een addict gravel, zeker met mijn afstelling ivm lichaamsmaten.
En dan een fully ipv een hardtail.
Eigenlijk is het natuurlijk niet zo dat het MTB-en opschuift. Wat wij MTB-en noemden had met die sport maar bijzonder weinig van doen. Met de nieuwere routes begint het er eindelijk een beetje op te lijken.wasbeer2006 schreef: ↑25 jun 2022 13:29klaastuin schreef: ↑25 jun 2022 10:45Ik rijd met de gravelfiets met name niet-technische paden. Op de Veluwe betekent dat echter wel dat ik wortels, kuilen en mul zand tegenkom. Met 50mm banden op de goede druk wordt daar ook op hoge snelheid veel van weggefilterd. Ja, je kunt dat ook op een XC hardtail doen, maar dan heb je gewoon een slechte gravelfietswasbeer2006 schreef: ↑25 jun 2022 07:22 Zeker eens, maar dan moet je je onderhand wel gaan afvragen of je niet gewoon op een slechte MTB rijd.
De MTB gebruik ik voor de routes. Daar komt zo'n ding tot z'n recht
Ja begint elkaar redelijk te overlappen.
Het MTB,en schuift ook op. De oude uhr routes noemen we nu gravel.
Ik zit soms wel een te denken ik koop geen racer meer maar een gravel bike met een paar wielset.
Wat is het verschil nog met bv een addict gravel, zeker met mijn afstelling ivm lichaamsmaten.
En dan een fully ipv een hardtail.
Met 1 fiets en 2 wielset kun je in NL natuurlijk ontzettend veel. Zaak is dan wel om een meer race georiënteerde gravelbike te kiezen. Qua snelheid maakt het weinig verschil, maar een wat ruigere gravelbike voelt met een setje racewielen toch nog wel echt anders aan dan een echte racer.
Ik denk zelf wel eens de andere kant op: een wat ruigere gravelbike ter vervanging van de huidige en de MTB. Maar na een ritje op de MTB denk ik daar dan toch weer anders over. De handling van zo'n fiets op een MTB parcours en b.v. de manier waarop je de fiets onder je van links naar rechts gooit is niet te vergelijken met een gravelbike. Niet met mijn techniek althans. Voorlopig gewoon horses for courses dus
Ik kan aardig uit de voeten met de gravelbike (CX) op de wat snellere MTB tracks. Met het mes tussen de tanden ben ik de meeste MTB'ers wel de baas. Stap ik op de MTB dan ben ik toch nog wel een paar procent sneller. Het kost alleen wel opperste concentratie en je bent constant bezig met corrigeren en je gewicht te verplaatsen. De MTB is in de basis wel wat vergevensgezinder.
Grootste verschillen vind ik toch wel 1 de snelheid die je meeneemt over ruig terrein. Een MTB rolt er gewoon door en overheen. Op de gravelbike verlies je echt veel snelheid, kost meer energie om de snelheid er dan weer in te krijgen.
Daarnaast heb je met een breed stuur en luie geometrie echt veel meer controle dan op een scherp sturende gravelbike met 40cm stuurtje. Een MTB dwing je gewoon je wil op, veel druk op het voorwiel en de rest volgt wel. Als je dat met een gravelbike probeert dan lig je op je muil.
Je kunt het goed zien bij beginnende of luie MTB'ers. Die blijven zitten, weten niet wat ze doen en het lijkt wel alsof ze in de bank zitten. Bij een beetje obstakel komen ze er gewoon mee weg. Als ze op een gravelbike hetzelfde hadden gedaan dan hadden ze er echt afgelegen.
Ik fiets vaak ff een stukje mee en probeer ze wat tips te geven. Ik heb er al teveel over het stuur zien vliegen.
Ik fiets nooit meer op de MTB. De uitdagende routes zijn niet in de buurt, ik heb te weinig tijd en ook geen zin om anderhalf uur in het koekblik te gaan zitten.
Merk wel dat mijn reactievermogen achteruit gaat. Vooral als ik ff rustig aan het tokkelen ben, dan val ik. Kan een reden zijn om maar weer te gaan MTB'en en dan rustig aan.
Grootste verschillen vind ik toch wel 1 de snelheid die je meeneemt over ruig terrein. Een MTB rolt er gewoon door en overheen. Op de gravelbike verlies je echt veel snelheid, kost meer energie om de snelheid er dan weer in te krijgen.
Daarnaast heb je met een breed stuur en luie geometrie echt veel meer controle dan op een scherp sturende gravelbike met 40cm stuurtje. Een MTB dwing je gewoon je wil op, veel druk op het voorwiel en de rest volgt wel. Als je dat met een gravelbike probeert dan lig je op je muil.
Je kunt het goed zien bij beginnende of luie MTB'ers. Die blijven zitten, weten niet wat ze doen en het lijkt wel alsof ze in de bank zitten. Bij een beetje obstakel komen ze er gewoon mee weg. Als ze op een gravelbike hetzelfde hadden gedaan dan hadden ze er echt afgelegen.
Ik fiets vaak ff een stukje mee en probeer ze wat tips te geven. Ik heb er al teveel over het stuur zien vliegen.
Ik fiets nooit meer op de MTB. De uitdagende routes zijn niet in de buurt, ik heb te weinig tijd en ook geen zin om anderhalf uur in het koekblik te gaan zitten.
Merk wel dat mijn reactievermogen achteruit gaat. Vooral als ik ff rustig aan het tokkelen ben, dan val ik. Kan een reden zijn om maar weer te gaan MTB'en en dan rustig aan.
@lacsapov: dat is idd ook ongeveer mijn ervaring. Dikke banden op de gravelfiets maken op uitdagender routes echter ook wel een echt verschil. Mijn ervaring is daarnaast wel dat ik op de gravelfiets vaak niet zo traag ben als ik me voel. Ik fiets geregeld een stuk MTB route waarbij ik dan denk dat het absoluut niet vloeiend gaat, maar Strava me achteraf vertelt dat het best snel was. Heeft naar mijn idee vooral met het accelereren na scherpe bochten e.d. te maken.
Ik heb echter ook wel eens geprobeerd op de MTB een gravelaar/crosser bij te houden die net voor me een singletrack in dook. Ik was volkomen kansloos. Techniek en conditie maken ook veel verschil.
Ik heb echter ook wel eens geprobeerd op de MTB een gravelaar/crosser bij te houden die net voor me een singletrack in dook. Ik was volkomen kansloos. Techniek en conditie maken ook veel verschil.
Leuke discussie... Rij vanuit Nunspeet veel richting Apeldoorn (Kroondomein (grint/gravel)), maar ook de reguliere fietspaden daaromheen. Ga ook met een behoorlijk hoge bandenspanning van huis om de snelheid er op de fietspaden in te houden, en de fiets gedraagt zich prima op het eenvoudige terrein waar ik dan kom, alleen mul zand is wel een dingetje soms. Als ik het hierboven goed begrijp kan ik met mijn gewicht van 88 kg. en Schwalbe G-one all round banden van 33 mm. dus ook prima uit de voeten met een bar of 3? Ga het toch snel eens proberen, laat het hier wel weten.
Ik ben om, afgelopen week geëxperimenteerd met mountainbike banden (29 x 2.00'') op een gravelfiets. Man o man, heerlijk. Lekker doortrappen zonder me voortdurend te moeten concentreren op de ondergrond in het bos. Geen gefiep meer met overvolle (smalle) gravelfietspaden in het bos, maar lekker doorbulderen over de zand/grindweg die er vaak naast ligt. En inderdaad wortels, stenen etc., je voelt ze een stuk minder.
De snelheidsopoffering is m.i. gering tov de 40mm banden die erop lagen. Ook op het asfalt.
De snelheidsopoffering is m.i. gering tov de 40mm banden die erop lagen. Ook op het asfalt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13679
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Kijk dat is het beste gewoon zelf testen!! En dan komt bijna iedereen erachter wat jij schrijft.
Interresante discussie. Ik heb momenteel 40mm pirelli cinturato gravel H op de gravelbike en ga eind Augustus een weekje naar de veluwe. Bigger is better voor het zand maar met de 40mm zal het wel lukken lijkt me.
Uno-X Mobility or bust!
Zal zeker lukken.
Merk zelf nu ik eenmaal overgestapt ben op 29x2” banden dat het gravelen in bosachtige omgevingen een stuk leuker is geworden. Paden in het bos kunnen toch erg zanderig zijn. Wanneer het te mul wordt kom ik daar met mijn 40mm echt niet meer doorheen. Met een brede band rol je daar gewoon doorheen. Zelfs op een redelijke snelheid. Uiteindelijk betekent dat dat ik gewoon heerlijk door kan fietsen, welke route ik ook neem. Daarnaast ook geen enkel probleem meer met inhalen van de vele tourfietsers die je in een bos kunt tegenkomen. Je switch zo van het gravelpad naar de naastgelegen zandweg.
Voor mij is snelheid niet zo van belang. Snelheid maken doe ik op mijn wegracer. Wanneer ik ga “gravelen” is dat puur voor het plezier (dwz niet als sport). En een onderdeel van dat plezier is dat ik geen omkijken heb naar de ondergrond waarop ik fiets.
Maar is snelheid een ding voor je en je hebt een zorgvuldige geselecteerde gravelroute met weinig tot geen bospaden zou ik zeker in de buurt van de 40mm zoeken. Dan lijkt me 50mm of hoger zeker een overkill .
Edit: mm ipv cm
Laatst gewijzigd door JazzHands op 22 jul 2022 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.