Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen en Hardlopen

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 29 jan 2010 10:39

[quote="wasbeer2006"]Twee jaar geleden heb ik ook gelopen tijdens de winter. Maar het is slecht bevallen. Na een avondje hardlopen de volgende twee dagen zoveel pijn in mijn knie dat ik amper normaal kon lopen.

Dacht dat het wel over zou gaan, maar helaas. na drie maanden mee gestopt.

Ik ervaarde vooral dat je door fietsen een prima conditie hebt en je daardoor makkelijk twee uur zou kunnen lopen, echter trekken je spieren en gevrichten dat niet zoals hier al genoemd.

Rustiger beginnen had beter geweest, maar om je nou voor een half uurtje om te kleden zag ik ook niet zitten.

Nog in een hardloop zaak geweest om te bekijken of mijn loop goed was enz. en die was goed

Later toen ik het rondje op de fiets nareed, bleek gewoon dat ik veel te hard van stapel was gelopen. Ik had na een keer of drie lopen al een rondje van 16 kilometer in 1u10 gelopen.

Dus als je het wilt doen, wel de moeite nemen om je voor een half uurtje om te kleden en rustig te starten!

Ik spin nu 's winters voor de veiligheid, maar lopen is net zo goed of beter[/quote]

Dat is dan ook balen als je last kreeg van je knie. Is de blessure nu weer helemaal verdwenen?
Rondje van 16 km in die tijd is zeker heel snel. Gisteren heb ik weer een rondje gelopen maar je hebt idd gelijk, het gaat makkelijk en dan krijg je de neiging om het snel te doen. Het is dan verstandiger om een rustiger tempo aan het houden.
Gisteren liep ik een rustig rondje van 8,1 km in 40 min, lijkt me ook wel netjes al is het aan de langzame kant

:/
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

mispoes
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 12 mei 2009 15:12

mispoes 29 jan 2010 10:54

Vanwaar toch die focus op snelheid?
Een van de fijne dingen van hardlopen is juist dat je je duurloopjes in een laag tempo mag doen. Tijdens je intervaltrainingen kweek je wel snelheid.
Bovendien, probeer je hartslag maar eens net zo laag te houden tijdens een duurloop als tijdens een duurtraining op de fiets.
Ik doe m'n duurloopjes tegenwoordig in een tergend laag tempo (10 k/u max) en met wedstrijdjes ben ik nu op bv 10 km 5 minuten sneller dan voorheen...
http://www.sjaspatat.net" onclick="window.open(this.href);return false;

fwr
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2009 11:52

fwr 29 jan 2010 11:02

Ik loop ook helemaal niet snel. Gisteren 7.5 kilometer in 36 min. Bij de zevenheuvelenloop deed ik 15km in 1 uur 19, en daarmee finishte ik toch ruim in de bovenste helft.

Hoewel ik me eigenlijk wel realiseer dat snelheid niet zo belangrijk is vind ik het toch vervelend als ik niet sneller loop dan de vorige keer, of als ik ingehaald word.

Mijn hartslag gaat met hardlopen overigens niet zo snel omhoog. Loop meestal met een gemiddelde van iets boven de 140. Mijn voornaamste probleem is dat ik als ik rap start vreselijke steken in mijn zij krijg die me echt dwingen om te gaan wandelen.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 29 jan 2010 11:11

[quote="FWR"] Mijn voornaamste probleem is dat ik als ik rap start vreselijke steken in mijn zij krijg die me echt dwingen om te gaan wandelen.[/quote]


Probeer iets meer water te drinken voordat je vertrekt, dat help bij mij ook.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5697
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 29 jan 2010 11:45

[quote="body"][quote="FWR"] Mijn voornaamste probleem is dat ik als ik rap start vreselijke steken in mijn zij krijg die me echt dwingen om te gaan wandelen.[/quote]


Probeer iets meer water te drinken voordat je vertrekt, dat help bij mij ook.
[/quote]

Ik denk niet dat steken in je zij de gevolgen zijn van te weinig drinken: krampen in je benen daarentegen kan wel dat als oorzaak hebben.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fwr
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2009 11:52

fwr 29 jan 2010 11:48

[quote=""body""]Probeer iets meer water te drinken voordat je vertrekt, dat help bij mij ook.[/quote]
Dat doe ik de laatste tijd ook en ik begin ook altijd (heel) rustig. Ik heb er inderdaad niet meer zo vaak last van (in 2010 pas twee keer).
Maar durf niet te zeggen welke van de twee belangrijker is (of dat het misschien zelfs puur toevallig is).

Ik zal de komende tijd eens vooral focussen op het drinken.

Kan overigens nergens echt een duidelijke oplossing ervoor vinden en ben al verhalen tegengekomen van mensen die hierdoor gestopt zijn met lopen. Wat dat betreft moet ik geloof ik vooral blij zijn dat ik er ook weer niet zo vaak last van heb.

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 29 jan 2010 14:21

Ben sinds het einde van de zomer ook aan het hardlopen. Ondanks een redelijke conditie heb ik toch een puur beginners schema gevolgd. Puur en alleen omdat mijn lichaam het anders niet trekt.

Je lichaam geeft dit bijvoorbeeld aan door zijsteken, hoofdpijn, blessures aan de benen, blaren op de voeten, etc. Nu pas begint mijn lichaam te wennen aan de belasting kan ik merken. Iedere loop gaat makkelijker en met minder klachten achteraf.

Fietsen is echt een heel stuk minder belastend. Veel km's lopen is iets dat je echt moet leren, niet iets wat je zomaar even doet.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5697
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 29 jan 2010 15:26

Tekst via google:

"Pijn in de zij :
Iedere loper heeft al wel eens last gehad van steken in de zij. Toch hebben wetenschappers tot voor kort maar weinig onderzoek gedaan naar dit probleem. De meeste deskundigen waren het er wel over eens dat de plaats van de pijn zich in het middenrif bevindt, maar de juiste oorzaken ervan konden niet duidelijk bewezen worden. Daar is nu verandering in gekomen. Twee Nieuw-Zeelandse wetenschappers hebben begin 2001 eindelijk de oorzaken van en de remedies voor dit pijnlijke en frustrerende probleem gevonden.

De ligamenten van het buikvlies verbinden de maag met het middenrif. Steek, pijn of kramp in de zij wordt veroorzaakt door schokkende bewegingen waarbij de maag aan die ligamenten rukt en zo aan het middenrif trekt. Dit verklaart meteen waarom lopers sneller steken krijgen bij het bergaf lopen en waarom fietsers en zwemmers, die niet schokkend bewegen, veel minder last hebben van deze klachten. Het verklaart ook waarom we vaak steken krijgen als we kort tevoren gegeten of te veel gedronken hebben, aangezien een volle maag meer aan het middenrif trekt.

Hieruit kunnen we dan ook enkele conclusies trekken om de pijn in de zij te voorkomen of te verminderen :
· Ga pas 2 à 3 uur na een maaltijd lopen.
· Drink ook niet teveel voordat je gaat lopen. Drink vaak een kleine hoeveelheid in plaats van een grote hoeveelheid in één keer.
· Probeer bij het bergaf lopen de ademhaling regelmatig te houden en soepel te blijven lopen. Probeer zo zacht mogelijk neer te komen.
· Als er krampen in de zij opkomen, span dan de buikspieren op. Adem uit terwijl je de lippen lichtjes samenknijpt, zo span je de buikspieren automatisch op.
· Buikademhaling zorgt ervoor dat de buik op en neer gaat. Dit stabiliseert de maag.
· Oefen met de hand druk uit op de plaats van de pijn en buig licht voorover. Dit geeft steun en zorgt voor aangespannen buikspieren."



Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12702
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 jan 2010 23:19

Vanwaar snelheid??? Omdat we fietsers zijn.

Nee maar je hebt gelijk. daar moet je niet naar kijken. een vriend van mij loopt marathons, die traint nooit veel harder dan 10 a 11 km per uur en loopt toch onder de 3 uur als ie de marathon loopt.

Knie probleem is na een paar dagen weg en dan geen last meer. Bij de sportkeuring afgelopen jaar kwam ik er achter dat er circa 6 a 7 mm speling op mijn enkel zit, dwz mijn been kan je optillen terwijl mijn voet nog staat.

Vroeger met basketbal (14 jaar oud, je weet hoe het gaat, ff op een veldje op je nike air max) paar keer erg hard door mijn enkel gegaan. en dat heeft waarschijnlijk redelijke schade aangebracht.


Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 30 jan 2010 23:57

Vroeger waren we ook zo fanatiek bezig, dat merk ik nu ook en vooral tijdens het lopen voel ik het in mijn liezen.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

jefrey
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 okt 2007 22:47

jefrey 03 okt 2010 23:56

Heb een soort haat liefde verhouding met dat hardlopen. Dit komt omdat ik snel pijn krijg en dat irriteert me enorm. Ik ga dan uit frustratie alleen maar harder lopen. Ik negeer het dan en uiteindelijk kan ik mijn 40 min gewoon afmaken (beetje vreemd). Heb het dan ook nooit langer volgehouden dan 4 pogingen maar ben van plan om voor deze winter wel door te gaan totdat ik op een comfortabele manier een uur kan hardlopen. Ben trouwens 24, laag vet%, fietsconditie heel goed en doe aan krachttraining.

Als je bedenkt dat men vroeger 24 uur achter elkaar rende (stammen in Afrika) moet een uurtje toch wel te doen zijn lijkt me.

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 04 okt 2010 00:52

Ik combineer het ook met veel plezier. In de zomer ligt focus op fietsen, maar blijf ik wel lopen. vaak rustig uitlopen bijv op maandag na lange stevige fietstraining of cyclo op zondag. Ook elke week één explosieve looptraining, bijv. heuvel maar dan wel kort. Vanaf nu ongeveer gaat lopen weer wat meer de overhand krijgen qua duur en frequentie en fiets ik ook nog, Race bij mooi weer en verder MTB, maar minder intensief en vooral duur neemt af. ik loop in herfst, winter en vroege voorjaar halve marathons en 10kms omdat ik dat leuk vind. Er zijn leuke duathlons of run-bike-runs, ook met de MTB.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

Plaats reactie